Lezama, Virgilio y Severo: el bien y la ausencia
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i4.3611Keywords:
Poetry, Cuba, Tribute, SpellsAbstract
Among the enemies and / or heirs of Lezama Lima are Virgilio Piñera and Sarduy. This article examines some textual aspects of the intellectual friendship, its main ceremonies and concentric circles around the founder of a new poetic state of Cuba. Readers of Lezama and Reading Lezama.Downloads
References
Espinosa, Carlos. Virgilio Piñera, en persona. La Habana: Unión, 2003.
García Marruz, Fina y Cintio Vitier. “La amistad tranquila y alegre en eco de mucho júbilo”. Cercanía de Lezama Lima. Comp. Carlos Espinosa. La Habana: Letras Cubanas (1986): 48-84.
Gaztelu, Ángel. “Muerte de Narciso, rauda cetrería de metáforas”. Verbum 3 (noviembre de 1937): 49-52. (Edición facsimilar, Prólogo de Gema Areta, Sevilla: Renacimiento, 2001).
Goytisolo, Juan. “Sarduy ʻin memoriamʼ”. Obra completa II. Severo Sarduy. Edición crítica Gustavo Guerrero-François Wahl. Madrid: Archivos (1999): 1778-1780.
Jiménez, Juan Ramón. La poesía cubana en 1936. Edición facsimilar. Prólogo de Javier Fornielles Ten. Sevilla: Renacimiento, 2008.
Lezama Lima, Eloísa. Una familia habanera. Miami: Universal, 1998.
Lezama Lima, José. “Interrogando a Lezama Lima”. Recopilación de textos sobre José Lezama Lima. Selección y notas de Pedro Simón. La Habana: Casa de las Américas (1970): 11-41.
—. “Imagen de América Latina”. América Latina en su literatura. Coordinación e introducción de César Fernández Moreno. México: Siglo XXI (1972): 462-468. También en La posibilidad infinita. José Lezama Lima. Introducción, transcripción y notas de Iván González Cruz. Madrid: Verbum (2000): 294-301.
—. “Un día del ceremonial”. Imagen y posibilidad. José Lezama Lima. Selección, prólogo y notas de Ciro Bianchi. La Habana: Letras Cubanas (1981): 43-50.
—. La Habana. Presentación de Gastón Baquero. Prólogo de José Prats Sariol. Madrid: Verbum, 1991.
—. Fascinación de la memoria. Textos inéditos de José Lezama Lima. Selección y prólogo de Iván González Cruz. La Habana: Letras Cubanas, 1993.
—. Cartas a Eloísa y otra correspondencia. Edición comentada e Introducción de José Trinana. Prólogo de Eloísa Lezama Lima. Madrid: Verbum, 1998.
—. Poesía completa. Prólogo, edición corregida y aumentada por César López. Madrid: Alianza, 1999.
Moulin, Françoise. “Invención y epifanía del neobarroco”. Obra completa II. Severo Sarduy. Edición crítica Gustavo Guerrero-François Wahl. Madrid: Archivos, (1999): 1649-1678.
Piñera, Virgilio. “Dos poetas, dos poemas, dos modos de poesía”. Espuela de Plata H (agosto 1941):16-19. Edición facsimilar, Prólogo de Gema Areta, Sevilla: Renacimiento, 2002.
—. “Ballagas en persona”. Ciclón 5 (Septiembre de 1955): 41-50.
—. “Opciones de Lezama”. Recopilación de textos sobre José Lezama Lima. Selección y notas de Pedro Simón. La Habana: Casa de las Américas (1970): 294-297.
—. “Una velada bajo la advocación del Santo José”. Cercanía de Lezama Lima. Comp. Carlos Espinosa. La Habana: Letras Cubanas (1986): 37-39.
—. “Terribilia meditans”. Poesía y crítica. Virgilio Piñera. México: Consejo Nacional para La Cultura y Las Artes (1995): 170-174.
—. “El hechizado”. La isla en peso. Virgilio Piñera. Barcelona: Tusquets (2000): 149-253.
Rodríguez Monegal, Emir. “Entrevista a ʻSevero Sarduy ʼ”. Obra completa II. Severo Sarduy. Edición crítica Gustavo Guerrero-François Wahl. Madrid: Archivos (1999): 1795-1811.
Sarduy, Severo. “El barroco y el neobarroco”. América Latina en su literatura. Coordinación e introducción de César Fernández Moreno. México: Siglo XXI (1972): 167-184. También en Obra completa II. Severo Sarduy. Edición crítica Gustavo Guerrero-François Wahl. Madrid: Archivos (1999): 1385-1404.
—. “Un heredero”. Paradiso. José Lezama Lima. Edición de Cintio Vitier. Madrid: Archivos (1988): 590-597. También en Obra completa II. Severo
Sarduy. Edición crítica Gustavo Guerrero-François Wahl. Madrid:Archivos (1999): 1405-1423.
—. “Para una biografía pulverizada en el número —que espero no póstumo— de Quimera”. Obra completa I. Severo Sarduy. Edición crítica Gustavo Guerrero-François Wahl. Madrid: Archivos (1999): 11-15.
—. “Carta de Lezama”. Obra completa I. Severo Sarduy. Edición crítica Gustavo Guerrero-François Wahl. Madrid: Archivos (1999): 94-104.
—. “Dispersión. Falsas notas/Homenaje a Lezama”. Obra completa II. Severo Sarduy. Edición crítica Gustavo Guerrero-François Wahl, Madrid: Archivos (1999): 1160-1182.
Soler Serrano, Joaquín. “Severo Sarduy, a fondo”. http://www.youtube.com/watch?v=WI7VAyubvw8 http://www.youtube.com/watch?v=97k4TQ-pqJI
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.