Juan José Millás and the Male Characters in his Novel "Hay algo que no es como me dicen. El caso de Nevenka Fernández contra la realidad". Two Extremes on the Curve of Masculinity
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.vi30.26675Keywords:
Juan José Millás, Nevenka Fernández, hegemonic masculinity, new masculinityAbstract
When writing the testimonial novel Hay algo que no es como me dicen. El caso de Nevenka Fernández contra la realidad (2004), Juan José Millás takes the position of defender of the main character, victim of mobbing and sexual harassment in the Ponferrada City Council. As such, he becomes a benchmark for the new masculinity in Spain at the beginning of the 21st century. Unlike other male characters –individual and collective–, preceded by the mayor Ismael Álvarez, whose toxic masculinity is based on the feeling of superiority and the influence of the patriarchal system to which they belong, the figure of Millás is interpreted as a destabilizer of that reality, creating an alternative version of the story of Nevenka Fernández, which invites to fight against false heroes and considerate a new cultural construction.
Downloads
References
Alonso, Matilde y Furió Blasco, Elies. “El papel de la mujer en la sociedad española”. Archive ouverte en Sciences de l'Homme et de la Société, nº 19, 2007, pp. 1-43. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00133674. Accedido el 20 de octubre de 2022.
Amar Sánchez, Ana María. “La ficción del testimonio”. Revista Iberoamericana, n.º 151, 1990, pp. 447-461.
Castany Prado, Bernat. “Figuras III de Gérard Genette.” Tonos Digital. Revista electrónica de filología, n.º 15, 2008, pp. 1-21, diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/34775. Accedido el 20 de octubre de 2022.
Fauquet, Isabelle. “Trayectorias ejemplares en Hay algo que no es como me dicen. Caso de Nevenka Fernández contra la realidad, de Juan José Millás”. La ejemplaridad en la narrativa española contemporánea (1950-2010), Amélie Florenchie e Isabelle Touton (eds.), Madrid, Iberoamericana / Vervuert, 2011, pp. 259-277.
Giner Alegría, César Augusto. “Aproximación psicológica de la victimología”. Revista Derecho y Criminología, 2011, pp. 25-54.
González de Rivera, José Luis. El maltrato psicológico: cómo defenderse del mobbing y otras formas de acoso. Madrid, Espasa Calpe, 2002.
Landrove Díaz, Gerardo. La moderna Victimología. Valencia, Tirant lo Blanch, 1998.
Martínez León, María de las Mercedes et al. “El acoso psicológico en el trabajo o mobbing: patalogía emergente”. Gaceta Internacional de Ciencias Forenses, nº 3, 2012, pp. 5-12. https://www.uv.es/gicf/3Ar1_Mtz_Leon_GICF_03.pdf. Accedido el 22 de octubre de 2022.
Millás, Juan José, Hay algo que no es como me dicen. El caso de Nevenka Fernández contra la realidad. Barcelona, Seix Barral, 2013.
Pérez Guardo, Rocío. “Las limitaciones en la cuantificación del acoso sexual laboral en España”. Athenea Digital, 12, nº. 2, 2012, pp. 199-219. http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/view/PerezG>. Accedido el 22 de octubre de 2022.
Piñuel y Zabala, Iñaki. Mobbing. Cómo sobrevivir al acoso psicológico en el trabajo. Santander, Sal Terrae, 2001.
Piñuel y Zabala, Iñaki. Neomanagement. Jefes Tóxicos y sus víctimas. Madrid, Aguilar, 2004.
Vivero Marín, Cándida Elizabeth. “Género y teoría literaria feminista: herramientas de análisis para la aproximación social desde la literatura”. Sincronía. Revista de Filosofía y Letras, n.º 70, 2016, pp. 114-134.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.