Fragmentación y posturas literarias: Cómo viajar sin ver, de Andrés Neuman
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i27.21559Keywords:
Neuman; Postura literaria; Libro de viajes; MinificciónAbstract
Cómo viajar sin ver by Andrés Neuman links the diary with other discursive modalities such as the micro-story or the aphorism. The book is made up of small travel notes from 17 Latin American countries. Its fragmentary structure eliminates any possibility of global interpretation of the narrative experience. However, although the text affirms the impossibility of establishing a single concept of national identity, it is possible to establish the author's literary position (according Meizoz) on the basis of his comments on other Latin American writers.
Downloads
References
Augé, Marc. Los no lugares, espacios del anonimato: una antropología de la sobremodernidad. Barcelona, Gedisa, 1993.
Bournot, Estefanía. “Crisis del paisaje. Distorsión del espacio en la narrativa de Neuman y Chejfec”. Crisis e identidad. Perspectivas interdisciplinares desde América Latina, Angela Schrott y Jan-Henrik Witthaus (eds.), Nueva York, Peter Lang, 2019, pp. 183-199.
Gallego Cuiñas, Ana. Las novelas argentinas del siglo 21. Nuevos modos de producción, circulación y recepción. Nueva York, Peter Lang, 2020.
Esteban, Ángel y Jesús Montoya. “¿Desterritorializados o multiterritorializados? La literatura hispanoamericana del siglo XXI”. Literatura más allá de la nación. De lo centrípeto y lo centrífugo en la literatura hispanoamericana del siglo XXI, F. Noguerol y otros (eds.), Madrid, Iberoamericana, 2008, pp. 7-14.
Ette, Ottmar. “(Re)turn Migration and How to Live with an Other. Writing under Expulsion from Paradise”. Return Migrations in Romance Cultures, Marco Thomas Bosshard y Andreas Gelz (eds.), Friburo, Rombach, 2014, pp. 45-85.
Lagmanovich, David. “Hacia una teoría del microrrelato hispanoamericano, Revista interamericana de bibliografía, 46, 1996, pp. 1-4.
Meizoz, Jérôme. Postures littéraires. Mises en scène modernes de l’auteur. Ginebra, Slatkine Érudition, 2007.
Navascués, Javier de. “Minificción digital y escritura autobiográfica. Del diario al blog”. Epifanías de la brevedad. Microformas literarias y artísticas en la Red, Madrid, Ana Calvo Revilla (ed.), Visor, 2019, pp. 231-250.
Neuman, Andrés. Cómo viajar sin ver (Latinoamérica en tránsito). Madrid, Alfaguara, 2010.
Neuman, Andrés. El equilibrista. Barcelona, Acantilado, 2005.
Mac Cannell, Dennis. El turista: una nueva teoría de la clase ociosa. Barcelona, Melusina, 2003.
Martín-Rubio, María. “Nuevas cartografías del libro de viajes contemporáneo”. Revista de Letras Universidad católica argentina, 57-58, 2008, 149-162.
Mora. Vicente L. El lectoespectador. Barcelona, Seix Barral, 2011.
Moraes Medina, Mariana. Turistas intelectuales. Viaje, política y utopía en María Rosa Oliver y Ezequiel Martínez Estrada. Mérida (México), UNAM, 2020.
Morales, Gracia. “De anfibios y cronopios. Hablando con Andrés Neuman sobre Julio Cortázar”, Letral, 12, 2014, pp. 117-136.
Noguerol, Francisca. “Narrar sin fronteras”. Entre lo local y lo global. La narrativa latinoamericana en el cambio de siglo (1990-2006). Jesús Montoya y Ángel Esteban (eds.), Madrid, Iberoamericana, 2008, pp. 19-34.
Pellicer, Ana. “Aproximaciones a la formulación conceptual del escritor periscópico a través de las minificciones de Andrés Neuman”. Epifanías de la brevedad. Microformas literarias y artísticas en la Red, Madrid, Ana Calvo Revilla (ed.), Visor, 2019, pp. 57-68.
Urbain, Jean-Didier. El idiota que viaja. Relatos de turistas, Madrid, Endymión, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.