Reading as an axis of bonding and refuge: transformations of participants in a Literature Reading Community in a rural context
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.vi29.20991Keywords:
Reading, Community, Literature, DialogueAbstract
Literature makes the encounter possible, which favors the deepening of understandings and interpretations of the literary and the life itself, constituting them as an invitation to build new meanings. In order to understand the transformations of the participants in the Reading Community (a space-time of contemplation and collective dialogue on literature), the information is analyzed, based on grounded theory collected in audios, videos, photographs, participant productions and logs during the 11 sessions of its consolidation in a rural context. It is identifies, the potential of literature to accompany the challenges that involves meeting others. In this way, it is proposed as an axis from the which create complicities and start practices that contribute in the construction of attitudes and identities, but also recognize others as partners in the construction of different possible worlds.
Downloads
References
Aguilar, Consol. "La tertulia literaria dialógica de LIJ." Primeras noticias. Revista de literatura, n.º 236, 2008, pp. 27-35. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/71284
Aguilar, Consol, Alonso, María José, Padrós, María y Pulido, Miguel Ángel. "Lectura dialógica y transformación en las Comunidades de Aprendizaje." Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 24, n.º 1, 2010, pp. 31-44. Redalyc, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27419180003
Aguilar, Consol, Pallarés, Vicent y Traver-Martí, Joan Andrés. "La tertulia literaria dialógica del barrio Sant Agustí-Sant Marc de Castellón." Aula de Innovación Educativa, n.º 152, 2006, pp. 72-74. http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/55944
Alessi, María Teresa. “Los procesos de aprendizaje y las prácticas de enseñanza de la lectura en la escuela primaria”. Tesis. The University of Arizona, 2011. En línea. https://search-proquest-com.ezproxy.javeriana.edu.co/pqdt/docview/867837687/DC17815C6E9F4276PQ/31?accountid=13250
Alonso, María José, Arandia, Maite y Loza, Miguel. "La tertulia como estrategia metodológica en la formación continua avanzando en las dinámicas dialógicas." Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, vol. 11, n.º 1, 2008, pp. 71-77. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2783507
Álvarez-Álvarez, Carmen y Pascual-Díez, Julián. “Estudio De Caso Sobre La formación De Lectores críticos Mediante Textos Literarios En La Educación Primaria”. Ocnos: Revista De Estudios Sobre Lectura, n.º 10, 2013, pp. 27-53, https://revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/ocnos_2013.10.02
Álvarez, Carmen Álvarez. “Clubs de Lectura: ¿Una Práctica Relevante Hoy?” Información, Cultura Y Sociedad, no. 35, 2016, pp. 91–106, http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/2512
Álvaro, Daniel. "Los conceptos de “comunidad y “sociedad” de Ferdinand Tönnies." Papeles del CEIC, n.º 52, 2010: 1 – 24. http://www.identidadcolectiva.es/pdf/52.pdf
Andruetto, María Teresa. Los valores y El valor se muerden la cola. Bogotá: Asolectura, 2009.
Bárcena, Fernando. "La respiración de las palabras. Ensayo sobre la experiencia de una lectura imposible." Revista Educación y Pedagogía, vol. XIV, n.º 32, 2002, pp. 23-38. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6731
Bayter, José Gregorio. “Formación ciudadana: apuesta a partir de la lectura y la escritura”. Tesis. Pontificia Universidad Javeriana, 2018. En línea. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/39015
Bolívar-Castañeda, Johana Alejandra. “Comunidad de lectura, un tejido de relaciones entre la literatura y los niños”. Tesis. Pontificia Universidad Javeriana, 2017. En línea. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/34875/BolivarCastanedJohanaAlejandra2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bolívar-Castañeda, Johana Alejandra. “Experiencias y transformaciones de los participantes de una comunidad de lectura de literatura en un contexto rural”. Tesis. Pontificia Universidad Javeriana, 2020. En línea. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/51988
Burbules, Nicholas. El diálogo en la enseñanza. Teoría y práctica. Buenos Aires: Teachers College Press, Columbia University, 1993.
Calvo, Virginia. “El Diario De Lectura En Los Procesos De Acogida De Familias Inmigrantes”. Ocnos: Revista De Estudios Sobre Lectura, vol. 18, n.º 1, 2019, pp. 41-51, https://cerlalc.org/wp-content/uploads/2020/01/95_el_diario_de_lectura.pdf
Cárdenas, Diana Carolina. “Leer para aprender a convivir: re-significación del plan lector”. Tesis. Universidad Pedagógica Nacional, 2016. En línea. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/3155/TE-19051.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Caride, José Antonio y Pose, Héctor. “Leer El Mundo Hoy O Cuando La Lectura Se Convierte En diálogo”. Ocnos: Revista De Estudios Sobre Lectura, n.º 15, 2015, pp. 65-80, https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.14.05
Carreño, Alba Viviana, Chaves, María del Pilar y Lombana, María Fernanda. “Leer literatura para hablar de nosotros: Dialogar (en el aula) en una comunidad de lectores. Informe de investigación”. Tesis. Pontificia Universidad Javeriana, 2015. En línea. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/18699
Literatura Infantil y Alfabetización Inicial - Teresa Colomer. Teresa Colomer. INFDTIC, 3 de enero de 2012. (Fílmico) https://www.youtube.com/watch?v=TG0GlQCNLYc - https://www.youtube.com/watch?v=TtcduLrIt98
Colón, María Jesús y Tabernero-Sala, Rosa. “El álbum Sin Palabras: La construcción De Una Comunidad Lectora En La Biblioteca Pública”. Ocnos: Revista De Estudios Sobre Lectura, vol. 17, n.º 3, 2018, pp. 31-41, https://doi.org/10.18239/ocnos_2018.17.3.1796
De Certeau, Michel. Leer: Una Cacería Furtiva. La Invención de Lo Cotidiano. 1990. translated by A. Pescador, vol. 1, Universidad Iberoamericana, 1996.
Denzin, Norman y Lincoln, Yvonna. "Introducción general. La investigación cualitativa como disciplina y como práctica." Manual de investigación cualitativa. Volumen I. El campo de la investigación cualitativa. España: Editorial Gedisa S.A., 2012, pp. 43-101.
García Márquez, Gabriel. “El Ahogado Más Hermoso Del Mundo.” La Increíble Y Triste Historia de La Cándida Eréndira Y de Su Abuela Desalmada. Editorial Hermes., by Gabriel García Márquez, 1974.
Esposito, Roberto. Comunidad, inmunidad y biopolítica. Herder, 2009.
Farieta, Nubia Magali, Mendoza, Milena Esperanza y Osma, Claudia Marcela. “La experiencia literaria en voz alta: un círculo de lectura poética en ciclo 1 y grado noveno. Tesis. Pontificia Universidad Javeriana, 2018. En línea. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/34703
Flecha, Ramón y Álvarez, Pilar. "Fomentando el Aprendizaje y la Solidaridad entre el Alumnado a través de la lectura de clásicos de la Literatura Universal: El caso de las Tertulias Literarias Dialógicas" Educación, Lenguaje y Sociedad, vo. 13, n.º 13, 2016, pp. 1-19. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/els/article/view/990
Flecha, José Ramón, García, Rocío y Gómez Aitor. "Transferencia de tertulias literarias dialógicas a instituciones penitenciarias." Revista de educación, n.º 360, 2013, pp. 140-161. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4098269
Freire, Paulo. Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2016.
Grimm, Jacob y Wilhelm Grimm. Hansel Y Gretel. 1812. translated by M. del R. Santoro Saíd, Libros del zorro rojo, 2010.
Hirschman, Sarah. Gente y cuentos, ¿a quién pertenece la literatura? Las comunidades encuentran su voz a través de los cuentos. México: Fondo de Cultura Económica, 2011.
Jiménez, Ana María. "¿De qué sirve leer y escribir? Transversalizar la lectura y la escritura en la escuela para apostar a la imaginación y a la creación." Análisis, vol. 50, n.º 92, 2018, pp. 55-72. http://dx.doi.org/10.15332/s0120-8454.2018.0092.03
Juarez, Wilfredo. "Circulo de Lectura: Colegio. Monsenor Francisco Beckmann, Una Experiencia Diferente." Journal of Latinos and Education, vol. 4, n.º 2, 2005, pp. 137-143. https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1207/s1532771xjle0402_5?scroll=top&needAccess=true
Larrosa, Jorge. La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.
Loza, Miguel. "La tertulia literaria dialógica en el centro penitenciario Araba, Nanclares de la Oca (Álava)." e-CO: Revista digital de educación y formación del profesorado, n.º 13, 2016, pp. 306-331. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6422807
Manguel, Alberto. Mientras Embalo Mi Biblioteca: Una Elegía Y Diez Digresiones. Alianza Editorial, 2017.
Martín, Pilar. "El "Rincón del Ratón" y Talleres de abrazos dos iniciativas bibliotecarias que han transformado nuestra comunidad." Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, n.º 114, 2017, pp. 100-114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6544930
Montes, Graciela. La Frontera Indómita: En Torno a La Construcción Y Defensa Del Espacio Poético. Fondo de Cultura Económica, 2001.
Nussbaum, Martha. La Imaginación Literaria Y La Vida Pública. 1995. translated by C. Gardini, Editorial Andrés Bello, 1997.
Nussbaum, Martha. Love’s Knowledge. Essays on Philosophy and Literature. Oxford University Press, 1990.
Nussbaum, Martha. Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities. Princeton University Press, 2010.
Nussbaum, Martha. “La imaginación Literaria En La Vida Pública”. Isegoría, n.º 11, 1995, pp. 42-80, https://doi.org/10.3989/isegoria.1995.i11.254
Parisi-Moreno, Verónica, Llonch Nayra y Selfa, Moisés. "El proyecto común de lectura: explotación didáctica interdisciplinar de Las aventuras de Pinocchio (1882-1883), a partir de la metodología del centro de interés." Álabe, n.º 18, 2018, pp. 1- 23. http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/413/292
Petit, Michèle. Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. México: Fondo de Cultura Económica, 2001.
Petit, Michèle. Leer El Mundo. Experiencias Actuales de Transmisión Cultural. 2013. translated by V. Waksman, Fondo de Cultura Económica, 2016.
Pulido, Cristina, y Zepa, Brigita. "La interpretación interactiva de los textos a través de las tertulias literarias dialógicas." Revista Signos, vol. 43, n.º 2, 2010, pp. 295-309. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=157020580003
Rodríguez-Valls, Fernando y María Capdevila. “¿Qué Voces Escuchas? Aproximación a La Lectura de Cuentos a Través de Los Ojos de Los Héroes Silenciosos.” Bilingual Review/Revista Bilingüe, vol. 33, no. 5, 2017, pp. 63-75. https://bilingualreviewjournal.org/index.php/br/article/view/292
Rodríguez-Valls, Fernando. "Círculos literarios, cooperativas de lectura: leer para transformar." Revista latinoamericana de lectura 2008, pp. 56-63. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a29n2/29_02_Rodriguez.pdf
Romero, Hugo Andrés, Ojeda, Mario Miguel y, María Cristina. "Formación de lectores en bachillerato mediante la lectura recreativa de textos narrativos tradicionales." Álabe, n.º 19, 2019, pp. 1-21. http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/439/305
Sanchez Aroca, Montse. "Voices Inside Schools - La Verneda-Sant Martí: A School Where People Dare to Dream." Harvard Educational Review, 1999, pp. 320-335. https://www.hepg.org/her-home/issues/harvard-educational-review-volume-69-issue-3/herarticle/_157
Strauss, Anselm y Corbin, Juliet. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia, 2002. https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacion-cualitativa.pdf
Torres, Alfonso. “Los Nuevos Sentidos De Lo Comunitario Retos a La Pedagogía Social”. Praxis Pedagógica, vol. 3, n.º 4, 2003, pp. 6-23. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.3.4.2003.6-23
Torres, Alfonso. El retorno a la comunidad. S.f. https://es.scribd.com/doc/136124606/El-Retorno-a-La-Comunidad-1
Torres, Alfonso. El retorno a la comunidad. Problemas, debates y desafíos de vivir juntos. Bogotá: Editores CINDE – El búho, 2013.
Vallejo, Irene. El Infinito En Un Junco: La Invención de Los Libros En El Mundo Antiguo. Siruela, 2019.
Vallejo, Irene. Manifiesto Por La Lectura. Siruela, 2020.
Valls, Rosa, Soler, Marta y Flecha, Ramón. "Lectura dialógica: interacción es que mejoran y aceleran la lectura." Revista Iberoamericana de Educación, n.º 46, 2008, pp. 71-87. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/58596
Vasilachis de Gialdino, Irene. Discurso científico, político, jurídico y de resistencia. Análisis lingüístico e investigación cualitativa. España: Editorial Gedisa, S.A. 2014.
Albaladejo, Tomás. “Literatura y tecnología digital: producción, mediación, interpretación”. Actas digitales del III Congreso Online del Observatorio para la Cibersociedad “Conocimiento Abierto, Sociedad Libre”, Fernando Garrido (ed.), Barcelona, Generalitat de Catalunya, 2007, pp. 1-8.
Aytan, Talat. “Evaluation of Electronic Writing Experiences of Turkish Teacher Candidates at Wattpad Environment”. Higher Education Studies, vol. 7, nº4, 2017, pp. 1-8.
Bal, Mazhar., “Reading and Writing Experiences of Middle School Students in the Digital Age: Wattpad Sample”.International Journal of Education and Literacy Studies, vol. 6, nº2, 2018, pp. 89-100.
Cassany, Daniel. Tras Las Líneas. Sobre la lectura contemporánea, Barcelona, Editorial Anagrama, 2006.
Cassany, Daniel.“Redes sociales para leer y escribir”.Enseñar a leer ya escribir en la educación superior: manual de buenas prácticas basadas en la investigación, Gerardo Bañales Faz, Monserrat Castelló Badía y Norma Alicia Vega López (eds.), México, Editorial Universidad Autónoma de Tamaulipas, 2015, pp. 187-208.
Cleger, Osvaldo. “La creación ciberliteraria: definición, perfil y carta de navegación para orientarse en un campo emergente”. Letras Hispanas: Revista de literatura y de cultura, nº 11, 2015, pp. 262-280.
Contreras, Dawn Julie Ann J., Honey Grace N. Gonzaga, Biance Marielle C. Trovela y Mª Anna Corina G Kagaoan. “The “wattyfever”: Constructs of Wattpad readers on Wattpad’s role in their lives”. LPU Laguna Journal of Arts and Sciences, vol. 2, nº1, 2015, pp. 308-327.
Davies, Rosamound. “Collaborative production and the transformation of publishing: The case of Wattpad”.Collaborative Production in the Creative Industries, James Graham y Alessandro Gandini (eds.), Londres, University of Westminster Press, 2017, pp. 51-67.
Farroñay Ccasani, Marylin Margarita. Análisis del discurso de historias fan-fiction: una construcción de la identidad en la plataforma Wattpad, TFG, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, Lima, 2019.
Hernández y Hernández, Denise, Daniel Cassany y Rocío López González (eds.). Háblame de TIC 5: Prácticas de lectura y escritura en la era digital, Córdoba, Editorial Brujas, 2018.
López Casanova, Amanda. La interactividad en Wattpad una experiencia de narrativa digital en diálogo con la didáctica del lenguaje, TFM, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, 2020.
Merlo Morat, Philippe. “El folletín moderno. El regreso de un género decimonónico”. RILCE: Revista de Filología Hispánica, vol. 16, nº3, 2000, pp. 607-24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.