New Transatlantic Reading of El Iniciador of Montevideo: The Influence of French Thought on the Ideology of the Young Argentinian Generation

Authors

  • David Choin Universidad Nacional de Educación
  • Misael Moya Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i24.13759

Keywords:

Generation of 37, El Iniciador, argentine socialist art, cultural independence, argentine identity, French idea.

Abstract

In the midst of the Rosista government, the young Argentinian generation exiled in Montevideo raised in El Iniciador the banner of critical journalism to lay the foundations of the Argentine state. This work shows that Miguel Cané, Andrés Lamas, Juan Bautista Alberdi and consorts were not simply copyists of the new French writers but, building on postrevolutionary French philosophical postulates, constructed a collection of eclectic principles adapted to the Argentine reality, in order to create the social-man of the modern era. To achieve the national resurgence, four axes of action were proposed: placing literature at the center of social progress, moralizing society by pointing to social parasites, updating laws in accordance with people's habits and customs, and integrating social and human sciences to life. These objectives are based on four fundamental precepts of different French authors to be studied in this article: literature is the expression of society, law is life, jury is freedom and women's emancipation is the first condition of the new sociability.

Downloads

Author Biography

David Choin, Universidad Nacional de Educación

David Choin (Saint Quentin, Francia, 1987) es licenciado en Estudios Culturales Hispánicos por la Université de Picardie Jules Verne d’Amiens (Francia) y en Filología Hispánica por la Universidad de Alicante (España), Máster en Estudios Literarios y Doctor en Filosofía y Letras con una especialidad en literatura argentina contemporánea por la Universidad de Alicante. Ha participado como ponente en varios congresos internacionales de literatura en Ecuador, España, Francia, Perú y Cubá. Asimismo, ha publicado algunos artículos de investigación sobre literatura hispanoamericana y didáctica de la literatura en revistas indexadas de Costa Rica, Venezuela, España, Cuba y Estados Unidos. David Choin es decano de la facultad de Educación Básica de la Universidad Nacional de Educación (Ecuador) desde agosto de 2018, miembro del Comité editorial de la revista institucional RUNAE; además, imparte las asignaturas “Taller de escritura” y “Lectura y escritura de textos académicos”.

 

References

Alberdi, Juan Bautista. Obras completas (tomo II). Buenos Aires, Imprenta La Tribuna Nacional, Edición facsimilar, 1886.

Cané, Miguel et al. El Iniciador. Buenos Aires, Kraft, Edición facsimilar, 1941.

Bonald, Louis-Gabriel-Ambroise (Vizconde de). Œuvres de M. de Bonald: Législation primitive, considérée dans les derniers temps par les seules lumières de la raison suivi de Divers traités et discours politiques. París, Librairie d’Adrien Leclerc, 1900.

Condorcet, Nicolas de. Esquisse d’un tableau historique des progrès de l’esprit humain. Avertissement. Paris, Agasse, Edición facsimilar, 1794.

Enfantin, Barthélemy Prosper y Claude-Henri de Rouvroy Saint Simon. “A Charles Duveyrier”. Science de l'homme. Physiologie religieuse, Paris, Librairie Victor Masson, Edición facsimilar, 1813, pp. 200-228.

Fortoul, Hippolyte. “De l'Art actuel”. Revue encyclopédique, LIX, Paris, Bureau de la Revue Encylcopédique, Edición facsimilar, 1833, pp. 107-145.

Ghirardi, Olsen. “Juan Bautista Alberdi y El Iniciador de Montevideo”. Cuadernos de historia, nº. 13, 2003, pp. 15-46.

———. La Generación del '37 en el Río de la Plata. Córdoba, Academia Nacional de Derecho y Ciencias Sociales de Córdoba, serie Ediciones de la Academia Nacional de Derecho y Ciencias Sociales de Córdoba, nº. 39, 2004.

Herrero, Alejandro. “Juan Bautista Alberdi y las ideas políticas francesas. En busca de un proyecto alternativo al orden rosista (1835-1852)”. Utopía y Praxis Latinoamericana, nº. 48, año 15, 2010, pp. 75-85.

Ingenieros, José. La evolución de las ideas argentinas. Buenos Aires, Talleres Gráficos Argentinos, 1918.

Katra, William. La generación de 1837. Los hombres que hicieron el país. Buenos Aires, Emecé, 2000.

Lerminier, Eugène. Philosophie du droit. Paris, Charpentier, Edición facsimilar, 1835.

Leroux, Pierre. La grève de Samarez. Paris, Dentu, Edición facsimilar, 1859.

Martin, Aimé. Éducation des mères de famille ou De la civilisation du genre humain par les femmes. Paris, Charpentier, Edición facsimilar, 1843.

Myers, Jorge. “La Revolución en las Ideas: la Generación romántica de 1837 en la cultura y en la política argentina”. Historia argentina. Revolución, República, Confederación (1806-1852), tomo III, Buenos Aires, Sudamericana, 1998, pp. 393-414.

Sadler, Mélanie. “Une révolution du globe : le « peuple-monde » d’Alberdi ou la résolution transnationale du cycle révolutionnaire”. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Virtual classroom, 2016, disponible en: http://nuevomundo.revues.org/69545.

Weinberg, Félix. El Salón Literario de 1837. Con escritos de M. Sastre — J. B. Alberdi — J. M. Gutiérrez — E. Echeverría. Buenos Aires, Hachette, 1977.

Published

2020-07-31

How to Cite

Choin, D., & Moya, M. (2020). New Transatlantic Reading of El Iniciador of Montevideo: The Influence of French Thought on the Ideology of the Young Argentinian Generation. Revista Letral, (24), 182–196. https://doi.org/10.30827/rl.v0i24.13759

Issue

Section

Miscellanea