Tinta y tiempo, Metasong in Jorge Drexler's Production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/impossibilia.282024.30710

Keywords:

Metasong, Jorge Drexler, Spanish Singer-songwriter, Song, Metaliterature

Abstract

This paper aims to analyze the various manifestations of metasong (metacanción) in the work of the Uruguayan artist Jorge Drexler. To this end, I will explore some manifestations of metaliterature and focus on two case studies that delve into the emerging concept of metasong: De Miguel (2021) and Baños Saldaña and Sánchez Ungido (2023). We will propose our own definition of metacanción within the framework of aforementioned studies. Based on this definition, we will conduct a textual analysis of a selection of Jorge Drexler’s songs that reflect on the creative process in itself. A diachronic examination of Drexler's work will allow us not only to showcase his various perspectives on the act of songwriting, but also to consider his oeuvre in a broader sense, ultimately contributing to the relatively underexplored field of metacanción studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAÑOS SALDAÑA, José Ángel; y SÁNCHEZ UNGIDO, Guillermo [CELEHIS UNMdP] (25 de marzo de 2023). Mesa temática literatura española. Coordina: Facundo Giménez [Vídeo]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=Y2hoRv5cYm0&t=1316s

CERVANTES, Xavier (6 de mayo de 2022). ‘Cantautor’ es una palabra que no me gusta: suena como 'choripán' (entrevista a Jorge Drexler). Ara [en línea]. Disponible en https://es.ara.cat/cultura/musica/cantautor-palabra-no-gusta-suena-choripan_128_436

html#:~:text=%C2%A1Y%20me%20encanta!,chorip%C3%A1n%2C%20como%20gomaespuma.

DREXLER, Jorge (1996). “Dos colores: blanco y negro” [canción] en Vaivén.

DREXLER, Jorge (1997). “Milonga paraguaya” [canción] en Llueve.

DREXLER, Jorge (2010). “Que el soneto nos tome por sorpresa” [canción]

DREXLER, Jorge (2010). “Las transeúntes” [canción] en Amar la trama.

DREXLER, Jorge (2014). “La noche no es una ciencia exacta” [canción] en Bailar en la cueva.

DREXLER, Jorge (2017). “Abracadabras” y “Quimera” [canciones] en Salvavidas de hielo.

DREXLER, Jorge (2022). “Tinta y tiempo” [canción] en Tinta y tiempo.

FERRARI, Marta (2001). La coartada metapoética José Hierro, Ángel González, Guillermo Carnero. Mar del Plata: Martín.

MAÍZ, Claudio (2011). Las re(d)vistas latinoamericanas y las tramas culturales: Redes de difusión en el romanticismo y el modernismo. Cuadernos del CILHA, 14, 75-91. Disponible en https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/article/view/4166

MIGUEL MARTÍNEZ, Emilio de (2021). Metacanción en la canción de autor en español. En NOGUEROL JIMÉNEZ, Francisca; y SAN JOSÉ LERA, Javier Francisco. Entre versos y notas: canción de autor en español (41-92). Salamanca: Universidad de Salamanca.

OTHEGUY, Martín (17 de febrero de 2011). Aguafuertes montevideanas. Entrevista con Jorge Drexler. Montevideo Portal. Disponible en https://www.montevideo.com.uy/Tiempo-libre/Entrevista-con-Drexler-uc131602

PELTZER, Federico (1994). Poesía sobre poesía (En la literatura argentina contemporánea). Buenos Aires: Botella al mar.

PÉREZ PAREJO, Ramón (2002). Metapoesía ficción: claves de una renovación poética (Generación de los 50- Novísimos). Madrid: Visor.

SÁNCHEZ, Leopoldo (1993). La poesía en el espejo del poema: la práctica metapoética en la poesía española del siglo XX. Oviedo: Universidad de Oviedo.

VEGA, Lope de (1968). La dama boba. La niña de Plata. Madrid: Espasa-Calpe.

Published

2024-11-30

How to Cite

Moya, M. (2024). Tinta y tiempo, Metasong in Jorge Drexler’s Production. Impossibilia. Revista Internacional De Estudios Literarios, (28), 39–52. https://doi.org/10.30827/impossibilia.282024.30710