Notes on Javier García Rodríguez's "critical appropriationism"
DOI:
https://doi.org/10.30827/impossibilia.262023.29386Keywords:
Literary Theory, Appropriationism, Fiction Theory, Humor, Defamiliarization, Javier García RodríguezAbstract
This article aims to explore appropriation as an esthetical response used by literary critic and writer Javier García Rodríguez. Appropriationism invites us to reconsider nuclear Literary Studies notions, such as canon, originality, or authorial intention. When applied to academic genres, it shows the complex web of conventions upon which we build humanistic knowledge. Thus, through humor and defamiliarization, García Rodríguez’s work questions the traditional methods of university research and suggests new paths – between the literary and the critical fields – to update how we theorize about fiction.
Downloads
References
APARICIO MAYDEU, Javier. (2013). Continuidad y ruptura. Una gramática de la tradición contemporánea. Madrid: Alianza.
BARTHES, Roland. (1994a). De la obra al texto. En El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y de la escritura (73-82). Barcelona: Paidós.
BARTHES, Roland. (1994b). La extranjera. En El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y de la escritura (211-214). Barcelona: Paidós.
BOURDIEU, Pierre. (2010). Sociología de la percepción estética. En BOURDIEU, Pierre. El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura (65-84). Buenos Aires: Siglo XXI.
CALLES HIDALGO, Jara. (2018). Literatura con paradiña. EU-topías. Revista de Interculturalidad, Comunicación y Estudios Europeos, (15), 179-183.
CUSSEN, Felipe. (2013). Versos sueltos, lugares comunes, poemas encontrados. Acta Literaria, (46), 9-19.
DELEUZE, Gilles; & GUATTARI, Félix. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.
DEL RÍO CASTAÑEDA, Laro. (2017). Entre mutantes y académicos: la criticaficción de García Rodríguez. Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (1), 268-272.
FERNÁNDEZ MALLO, Agustín. (2020). Teoría general de la basura (cultura, apropiación, complejidad). Barcelona: Galaxia Gutenberg.
GARCÍA RODRÍGUEZ, Javier. (2009). Mutatis mutandis: hacia una hermenéutica transficcional de las narrativas mutantes: de Propp al afterpop (o «nocilla, qué merendilla»). Zaragoza: Eclipsados.
GARCÍA RODRÍGUEZ, Javier. (2016). LYRICA® (patología y tratamiento). Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (0), 110-120.
GARCÍA RODRÍGUEZ, Javier. (2017a). Literatura con paradiña. Hacia una lógica de la razón crítica. Salamanca: Delirio.
GARCÍA RODRÍGUEZ, Javier. (2017b). En realidad ficciones. Oviedo: Septem.
GARCÍA RODRÍGUEZ, Javier. (2020). Intersecciones: la lógica de los posibles teóricos. En GARCÍA RODRÍGUEZ, Javier (ed.). Intersecciones. Relaciones de la Literatura y la Teoría (9-25). Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
GARCÍA RODRÍGUEZ, Javier. (2022a). La belleza de la violencia. En GARCÍA RODRÍGUEZ, Javier. Andarse por las tramas. Literatura y series de televisión (69-73). León: Eolas y menoslobos.
GARCÍA RODRÍGUEZ, Javier. (2022b). Fragmento mori: la parte por el todo y la (posible) falacia de la continuidad narrativa. En GÓMEZ TRUEBA, Teresa; & VENZON, Ruben (eds.). Grietas. Estudios sobre fragmentarismo y narrativa contemporánea (337-353). Berlín: Peter Lang.
GÓMEZ TRUEBA, Teresa. (2018). Collage, trash art o ready made: la práctica del apropiacionismo en el relato mutante del siglo XXI. En MOZO MARTÍN, Borja; Sorina SIMION, Dora; & STANCU, Melani (eds.). Narrativas mutantes: anomalía viral en los genes de la ficción (113-126). Bucarest: Ars Docendi.
GRICE, H. P. (1975). Logic and Conversation. En Peter Cole & Jerry Morgan (eds.). Syntax and Semantics 3: Speech Acts (41-58). Nueva York: New York Academic Press.
GROYS, Boris. (2016). Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente. Buenos Aires: Caja Negra.
GUTIÉRREZ VALENCIA, Cristina. (2018). Javier García Rodríguez, un homo sampler con estilete crítico. El Cuaderno. En línea: https://elcuadernodigital.com/2018/01/05/en-realidad-ficciones/. [Última consulta: 7 de noviembre de 2023.]
GUTIÉRREZ VALENCIA, Cristina (en prensa). Margin-alt: el ethos periférico y los márgenes a propósito de Javier García Rodríguez. Esferas Literarias, (6).
ISER, Wolfgang. (1987). El acto de leer. Teoría del efecto estético. Madrid: Taurus.
LORENZO, Guillermo. (2022). De la música minúscula. León: Eolas y menoslobos.
MARTÍN PRADA, Juan. (2001). La apropiación posmoderna. Arte, práctica apropiacionista y teoría de la posmodernidad. Madrid: Fundamentos.
MCLAUGHING, Thomas. (1997). Street Smarts and Critical Theory. Listening to the Vernacular. Madison: The University of Wisconsin Press.
MORA, Vicente Luis. (2018). Crítica creativa. Diario de lecturas (22 de julio). En línea: http://vicenteluismora.blogspot.com/2018/07/la-critica-creativa.html. [Última consulta: 7 de noviembre de 2023.]
RODRÍGUEZ POSADA. Adolfo. (2021). No-literatura: aproximación a la ontología débil de la literatura después del fragmentarismo. Rilce, 37(3), 1173-1203.
SÁNCHEZ UNGIDOS, Guillermo. (2021). “Fricciones académicas”. La permeabilidad de la ficción (o de la teoría) en la escritura de Javier García Rodríguez. Castilla, (12), 1-28.
SHKLOVSKI, VIKTOR. (1992). Carta a Tynianov. En VOLEK, Emil (ed.). Antología del Formalismo Ruso y el Grupo de Bajtin. Volumen I: Polémica, historia y teoría literaria (59-61). Madrid: Fundamentos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to share, copy and redistribute the material in any medium or format under the following terms: You must give appropriate credit, you may not use the material for commercial purposes and No Derivatives. Commits to respecting third party intellectual property rights.
Reception and proccesing of papers has no costs for authors.
Author assumes responsibility for the ideas contained in the article.
Papers must be original and must not have been published before and at the moment they are submitted, papers should not be in the process of evaluation by any other electronic or printed media.
The authors are allowed and recommended to publish their published work through the internet. It could produced interesting exchanges and increase the published work citation. (See El efecto del acceso abierto).