Susurrantes, the Meeting Place for Whispering and Transmedia Theater
DOI:
https://doi.org/10.30827/impossibilia.262023.28899Keywords:
Transmedia, Theater, Performance, Technology, Augmented RealityAbstract
In this article we will try to approach transmedia theater and its multiple forms through the analysis of the urban performance Susurrantes (2014-2021) created by the French- Uruguayan director Sergio Blanco. This performance emerged in the frame of the “Crossing Stages European Project” led by the Aula de las Artes of the Carlos III University (Madrid) with the aim of bringing the myths of classical culture to the contemporary European scene through the performing arts. Through this analysis we will approach the role of transmedia in the performative field and the coexistence of scopes that often seem distanced from each other, such as theater, technology and education.
Downloads
References
ABUÍN GONZÁLEZ, Anxo. (2008). Teatro y nuevas tecnologías: conceptos básicos. Signa, (17), 29-56.
ALADRO-VICO, Eva; JIVKOVA-SEMOVA, Dimitrina; & BAILEY, Olga. (2018). Artivismo: un nuevo lenguaje educativo para la acción social transformadora. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, (57), 9-18. DOI: https://doi.org/10.3916/C57-2018-01
AULA DE LAS ARTES. (2016). Premios de Excelencia 2016 – Proyecto Susurrantes de Aula de las Artes [Vídeo]. Universidad Carlos III de Madrid.
AULA DE LAS ARTES. (2017a). Susurrantes: Día de la Poseía UCM [Vídeo]. Universidad Carlos III de Madrid.
AULA DE LAS ARTES. (2017b). Susurrantes: Homenaje a Gloria Fuertes [Vídeo]. Universidad Carlos III de Madrid.
AULA DE LAS ARTES. (2017c). Susurrantes: Hay Festival 2017 [Vídeo]. Universidad Carlos III de Madrid.
AULA DE LAS ARTES. (2018). Susurrantes Hay Festival 2018 [Vídeo]. Universidad Carlos III de Madrid.
BONINO, Gabriela. (2018). Adorable puente. La práctica del susurro como mediación poética. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 3(6), 66-82.
COLÁNGELO, Mirta. (2015). De susurros y susurradores. Córdoba: Comunicarte.
CORONA RODRÍGUEZ, José Manuel. (2016). ¿Cuándo es transmedia?: discusiones sobre lo transmedia(l) de las narrativas. Icono 14, 14(1), 30-48. DOI: ri14.v14i1.919
CUESTA, Mario; & SAN JUAN, José. (2004). El teatro en el cine mudo: un modelo de análisis. En VERA MÉNDEZ, Juan Domingo; & SÁNCHEZ JORDÁN, Alberto (eds.). Cine y literatura: el teatro en el cine (pp. 48-55). Murcia: Universidad de Murcia.
DUBATTI, Jorge. (2015). Convivio y tecnovivio: el teatro entre infancia y babelismo. Revista Colombiana de las Artes Escénicas, 9: 44-55.
GRANDE ROSALES, María Ángeles. (2015). Mundos que se desvanecen. Tecnoteatros y performatividad. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 4(2), 8-17.
GRANDE ROSALES, María Ángeles; & SÁNCHEZ MONTES, María José. (2016). Posibilidades de un teatro transmedia. Artnodes, (18), 64-72.
GOODMAN, Nelson. (1997). Los lenguajes del arte. Barcelona: Seix Barral.
JENKINS, Henry. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
KATTENBELT, Chiel. (2008). Intermediality in Thetre and Performance: Definitions, Perceptions and Medial Relationships. Culture, language and representations, VI, 19-29.
MIRALLES, Alfredo. (2018a). 10per10. Susurrantes 3.1 en Milán [Vídeo]. Universidad Carlos III de Madrid.
MIRALLES, Alfredo. (2018b). Inauguración de Franqueados [Vídeo]. Universidad Carlos III de Madrid.
MIRALLES, Alfredo. (2018c). Intervención en la exposición Arte y Carne [Vídeo]. Universidad Carlos III de Madrid.
MIRALLES, Alfredo. (2018d). Ruta guiada con artistas de Franqueados [Vídeo]. Universidad Carlos III de Madrid.
MIRALLES, Alfredo. (2019a). Intervención Día Internacional de la Poesía. Bibliotecas 1 [Vídeo]. Universidad Carlos III de Madrid.
MIRALLES, Alfredo. (2019b). Intervención Día Internacional de la poesía [Vídeo]. Universidad Carlos III de Madrid.
PASCUAL DE LA TORRE, Paula. (2021). La arquitectura del medio en el teatro inmersivo. Reflexión a raíz de las ideas de Juhani Pallasmaa y el trabajo de Gabriela Salvaterra. Pygmalion, 13, 49-62.
PAVICE, Patrice. (2008). Diccionario del teatro. Barcelona: Paidós.
PRATTEN, Robert. (2015). Gettin Started in transmedia Storytelling. A practical Guide for Beginners. Carolina del Sur: Create Space Independent Publishing Platform.
SÁNCHEZ, José Antonio. (1994). Dramaturgias de la complejidad: sobre la génesis de la nueva escritura escénica. Málaga: Cuadernos del Aula de Teatro, Universidad de Málaga.
SÁNCHEZ MONTES, María José. (2019). Teatro transmedia: ¿modo o moda? En SÁNCHEZ-MESA, Domingo (coord..), Narrativas transmediales: las metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales (221-231). Barcelona: Gedisa.
SÁNCHEZ-MESA, Domingo. (2015). Los estudios sobre la cibercultura y los new media. Extendiendo el campo de la literatura comparada. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 4(2), 79-99.
SÁNCHEZ-MESA, Domingo; & BAETENS, Jan. (2017). La literatura en expansión. Intermedialidad y transmedialidad en el cruce entre literatura comparada, los estudios culturales y los New Media Studies. Tropelías, (27), 6-27.
SCOLARI, Carlos. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
TORRE-ESPINOSA, Mario de la. (2019). Aproximación al teatro transmedia: Misántropo, de teatro Kamikaze. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, 7(2), 365-368. DOI: https://doi.org/10.37536/preh.2019.7.2.731
TORRE-ESPINOSA, Mario de la. (2022). De la remediación al desarrollo transmedial en la escena contemporánea. Teatro: Revista de Estudios Culturales, 34(7), 94-108. Disponible en: https://digitalcommons.conncoll.edu/teatro/vol34/iss1/7
VALIENTE, Pedro; & GÓMEZ, Irene. (2015). Whisperers | Urban Action, Madrid [Vídeo]. Crossing Stages.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to share, copy and redistribute the material in any medium or format under the following terms: You must give appropriate credit, you may not use the material for commercial purposes and No Derivatives. Commits to respecting third party intellectual property rights.
Reception and proccesing of papers has no costs for authors.
Author assumes responsibility for the ideas contained in the article.
Papers must be original and must not have been published before and at the moment they are submitted, papers should not be in the process of evaluation by any other electronic or printed media.
The authors are allowed and recommended to publish their published work through the internet. It could produced interesting exchanges and increase the published work citation. (See El efecto del acceso abierto).