A Critical Vision of Contemporary Motherhood in the Novels of Eva Baltasar
DOI:
https://doi.org/10.30827/impossibilia.262023.28817Keywords:
Motherhood, Critique, Discourse, Representation, Language, RearticulationAbstract
This paper is a review of the works in prose by Eva Baltasar, based on their critique of a heterocentred concept of motherhood within a society that seeks to assimilate maternity into traditional values.
The three works are presented as literary examples of the subject-society conflict of an ego split due to its desire for freedom and authenticity together with the weakness it feels when confronted with a society that transforms it into part of a formless mass. This society proposes a normative motherhood that only finds its discursive representation through a heteronormative language, which three lesbian subjectivities try to re- articulate and re-signify.
Downloads
References
ALCALÁ GARCÍA, María Inmaculada. (2015). Feminismos y Maternidades en el siglo XXI. Dilemata, año 7, N.º 18, 63-81.
ALBARRÁN CASELLES, Olga. (2018). (Pro)creación: Los nuevos discursos de la maternidad en tres autoras contemporáneas (Tesis Doctoral). The University of British Columbia (Vancouver). Canadá.
ALTHUSSER, Louis. (2005). Ideología y aparatos ideológicos de estado: Freud y Lacan. Buenos Aires. Nueva Visión Argentina. ISBN: 9789506020323.
BALTASAR, Eva. (2012). Poemes d´una embarassada. Pagés editors. Colección: La Suda n. º 144. ISBN: 978-84-9975-206-8.
BALTASAR, Eva. (2018). Permafrost. (Trad. D`AMONVILLE ALEGRÍA, Nicole). España: Literatura Random House.
BALTASAR, Eva. (2020). Boulder. (Trad. D`AMONVILLE ALEGRÍA, Nicole). Literatura Random House.
BALTASAR, Eva. (2022). Mamut. (Trad. D`AMONVILLE ALEGRÍA, Nicole). Literatura Random House.
BARTHES, Roland. (2012). Mitologías. Biblioteca Nueva.
BAUDRILLARD, Jean. (2006). Pantalla total, (Trad. SOLAR, Juan José). Anagrama. Colección: Argumentos.
BENJAMIN, Walter. (2005). Libro de los Pasajes. (Trad. FERNANDEZ CASTANEDA, Luis, HERRERA BAQUERO, Isidro, GUERRERO, Fernando). AKAL.
BERGER, John. (2016). Modos de ver. (Trad. GONZÁLEZ BERAMENDI, Justo). Editorial GG.
BEAUVOIR, Simone. (2017). El segundo sexo. Cátedra.
BUTLER, Judith. (2007). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. (Trad. MUÑOZ GARCÍA, María Antonia). Paidós Ibérica. Colección: Paidós Studio.
BUTLER, Judith. (2010). Mecanismos psíquicos del poder: Teorías sobre la sujeción (2ª Edición). Cátedra.
BUTLER, Judith. (2022). Cuerpos que importan. Sobre los límites discursivos del “sexo”. (Trad. BIXIO, Alcira). Paidós Ibérica.
CAMPBELL, Joseph. (2013). Diosas: Misterio de lo divino femenino (4ª Edición). (Trad. SERNA, Cristina). Atalanta. Colección: Imaginatio Vera.
DEBORD, Guy. (2010). La sociedad del espectáculo. (1ª Edición). (Trad. PARDO TORIO, José Luis). Editorial Pre-Textos.
DE SUTTER, Laurent. (2021). Narcocapitalismo. (Trad. MENCOS BOJSTAD, Pelayo). Reservoir Books.
ENGELS, Friedrich. (2017). El origen de la familia, de la propiedad privada y del Estado. AKAL. Colección: Akal / Básica de Bolsillo.
EDELMAN, Lee. (2014). No al futuro. (Trad. SÁEZ, Javier, BASCHUCK, Adriana). Egales. Colección G.
FEDERICI, Silvia. (2010). Calibán y la bruja. Traficantes de Sueños. Colección: Historia.
FISHER, Mark. (2016). Realismo capitalista: ¿No hay alternativa? Caja Negra Editora.
FREIXAS, Laura. (2015). El silencio de las madres. Aresta.
FRIEDAN, Betty. (2016). La mística de la feminidad. (Trad. Martínez Solimán, Magali). Cátedra.
FOUCAULT, Michael. (2010). El cuerpo utópico. Las heterotopías. (Trad. Goldstein, Víctor). Ediciones Nueva Visión. Colección: Claves.
GÁMEZ FUENTES, María José. (2001). (Universitat Jaume I de Castelló). El cuerpo materno en la cultura occidental: Una aproximación a diferentes enfoques teóricos. En Dossiers Feministes. 2001. N.º 5. 13-121.
URL: https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/102401.
GARCÍA LORCA, Federico. (2016). Yerma. (16ª Edición). Cátedra. Colección: Letras Hispánicas (Cátedra).
HOMER, Sean. (2016). Jacques Lacan. Una introducción. Plaza y Valdés.
JEFFRIES, Stuart. (2018). Gran Hotel Abismo: Una biografía coral de la Escuela de Frankfurt. (Trad. VITIER, José Adrián). Turner. Colección NOEMA.
KAFKA, Frank. (1998). Carta al padre. (Trad. GUILLÉN, Sergio). AKAL.
MARTÍN, Jay (2008). Ojos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. (Trad. MARTIN, Francisco López). Colección: Estudios Visuales. España: AKAL.
LARRAMBEBERE BOGINO, María. (2020). (Universidad Pública de Navarra. Departamento de Sociología y Trabajo Social). Maternidades en tensión: Entre la maternidad hegemónica, otras maternidades y no-maternidades. Revista Investigaciones Feministas. Vol. 11. Núm. 1. DOI: https://doi.org/10.5209/infe.64007
LOOTZ, Eva. (2018) Tener el azúcar bajo llave. Madrid: Ediciones Asimétricas.
MATEOS DE MANUEL, Victoria. (2019). Disidencia fláneuse: El placer de la invisibilidad En Maricorners. Investigaciones queer en la Academia. (Coord. SÁNCHEZ IBAÑEZ, Miguel, FERNÁNDEZ CANO, Moisés, PÉREZ BERNABEU, Aarón, FERNÁNDEZ DE PABLO, Sergio). Egales, 235 a 267.
PASCUA CANELO, Marta. (2020). (Universidad de Salamanca). Amar en tiempos precarios: Permafrost de Eva Baltasar o la nueva 'novela de la crisisʹ. Revista Ímpetu, n.º 4: El amor en los tiempos de crisis. Jaén. España. 128-145.
PRECIADO, Paul Beatriz. (2020). Testo yonqui. Anagrama. Colección: Argumentos.
SÓFOCLES (2010). Edipo Rey. (Trad. ALAMILLO SANZ, Assela., ROSA LIDA, María). España: Gredos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to share, copy and redistribute the material in any medium or format under the following terms: You must give appropriate credit, you may not use the material for commercial purposes and No Derivatives. Commits to respecting third party intellectual property rights.
Reception and proccesing of papers has no costs for authors.
Author assumes responsibility for the ideas contained in the article.
Papers must be original and must not have been published before and at the moment they are submitted, papers should not be in the process of evaluation by any other electronic or printed media.
The authors are allowed and recommended to publish their published work through the internet. It could produced interesting exchanges and increase the published work citation. (See El efecto del acceso abierto).