The simulated uchronia: from nostalgia to retrotopia. An analysis through Philip K. Dick's "Ubik", Ernest Cline's "Ready Player One" and M. Night Shyamalan's "The village"
DOI:
https://doi.org/10.30827/impossibilia.252023.26903Abstract
The aim of this article is to establish a link between retrotopia and nostalgia, on the one hand, and the growing popularity of the narrative resource of uchronia in the different arts, especially in cinema, on the other. In order to reveal this connection, different theoretical avenues related to the Human Sciences will be analysed, as well as cinematographic works which, not because they come from the commercial sphere of audiovisual production, cease to have a background to consider in order to try to understand our times and the veiled warnings they contain. As a whole, the vision we propose here is that of a tendency of our societies to look back, who knows whether rightly or wrongly, to find ourselves in the present and, perhaps, in the future.
Downloads
References
AGIER, Michel. (2011). Le Couloir des exilés: être étranger dans un monde commun. Vulaines sur Seine: Éditions du Croquant.
ALEXIEVITCH, Svetlana. (2015). El fin del “homo sovieticus”. Barcelona: Acantilado.
BARRÈRE, Anne; & MARTUCCELLI, Danilo. (2009). Le roman comme laboratoire. De la connaisance littéraire à l'imagination sociologique. Villeneuve d'Ascq: Septentrion.
BASSET, Karine ; & BAUSSANT, Michèle. (2018). Utopie, nostalgie: approches croisées. Conserveries mémorielles, (22).
BAUDRILLARD, Jean. (1981). Simulacres et simulation. Paris: Galilee.
BAUMAN, Zygmunt. (2017). Retrotopía. Barcelona: Paidós.
BAUMAN, Zygmunt. (2007). Tiempos líquidos. Vivir en una época de incertidumbre. Barcelona: Tusquets.
BAUMAN, Zygmunt. (2006). Vida líquida. Barcelona: Paidós.
BECK, Ulrich. (2008). La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona, Buenos Aires: Paidós.
BERGER, Peter ; & LUCKMANN, Thomas. (2018). La construction sociale de la réalité. Malakoff: Armand Colin.
BORGES, Jorge Luis. (1984). El Jardín de los senderos que se bifurcan. Madrid: Alianza Editorial.
BRADBURY, Ray. (2020). El ruido de un trueno. En Las doradas manzanas del sol (pp. 48–68). Barcelona: Minotauro.
BREGMAN, Rutger. (2017). Utopies réalistes. Paris: Éditions du Seuil.
CERVULLE, Maxime ; & QUEMENER, Nelly. (2018). Cultural Studies, Théories et méthodes. Malakoff: Armand Colin.
CLAEYS, Gregory. (2011). Utopia. The History of an Idea. París: Thames & Hudson.
CLINE, Ernest. (2011). Ready Player One. Barcelona: Penguin Random House.
DICK, Philip K. (1954). El mundo de Jon. Barcelona: Minotauro.
DICK, Philip K. (1969). Ubik. New York: Doubleday.
DICK, Philip K. (2022). El mundo que Jones creó. Barcelona: Minotauro.
DICK, Philip K. (2002). The Minority Report. London: Gollancz - Cassell Group.
EVERETT, Hugh. (1973). The Many-Worlds Interpretation of Quantum Mechanics. New Jersey: Princeton University Press.
FEVRY, Sébastien. (2021). Nostalgie et rétrotopie au regard de la narratologie. En FANTIN, Emmanuelle. FEVRY, Sébastien. NIEMEYER, Katharina (dir.). Nostalgies contemporaines. Médias, cultures et technologies. Villeneuve d'Ascq: Septentrion.
GOBLED, Karine ; & CAMPEIS, Bertrand. (2015). Le guide de l'uchronie. Chambéry: ActuSF.
HARTOG, François. (2003). Régimes d’historicité. Présentisme et expériences du temps. Paris: Seuil.
HEINICH, Nathalie. (1998). Ce que l'Art fait à la Sociologie. París: Les Éditions de Minuit.
HENRIET, Éric B. (2009). L'uchronie. París: Klincksieck.
HOBBES, Thomas. (2018). Leviatán. Barcelona: Deusto.
HUNTINGTON, Samuel P. (1997). Le Choc des civilisations. París: Odile Jacob.
MARTORELL CAMPOS, Francisco. (2019). Soñar de otro modo. Cómo perdimos la utopía y de qué forma recuperarla. Valencia: La Caja Books.
MORE, Thomas. (2012). L'Utopie. París: Gallimard.
MORIN, Edgar. (1956). Le cinéma ou l'homme imaginaire. Essai d'Anthropologie. París: Les Éditions de Minuit.
PARÉ-MORIN, Tristan. (2021). Nostalgie et rétrotopie au regard de la narratologie. En FANTIN, Emmanuelle ; FEVRY, Sébastien ; & NIEMEYER, Katharina (dir.). Nostalgies contemporaines. Médias, cultures et technologies (pp. 263-331). Villeneuve d'Ascq: Septentrion.
RENOUVIER, Charles Bernard. (2019). Ucronía: utopía en la historia. Madrid: Akal.
SARTRE, Jean-Paul. (1947). Huis Clos. Paris: Gallimard.
SMITH, Anthony D. (2007). Nations and Nationalism in a Global Era. Cambridge: Polity.
SCHMITT, Eric-Emmanuel. (2003). La part de l’autre. Paris: LGF/Le Livre de Poche.
UNGUREANU, Camil. (2020). Cine y Política. Una inmersión rápida. Barcelona: Tibidabo Ediciones.
WUTTKE, Benjamin, VIDAL, Dominique, y LINDEN, Peter. (2004). Los alemanes del Este, presos de la Ostalgia. Le Monde Diplomatique, agosto 2014, 6-8.
Filmografía y ludografía
AMENÁBAR, Alejandro (Director). (1997). Abre los ojos [Película]. Sogecine.
BADHAM, John (Director). (1983). Wargames [Película]. Metro-Goldwyn-Mayer, Sherwood, The Leonard Goldberg Company, United Artists.
BECKER, Wolfgang (Director). (2003). Good-Bye Lenin [Película]. X-Filme Creative Pool.
BROOKER, Charles (Guionista); & HARRIS, Owen (Director). (21 de octubre de 2016) San Junipero (Temporada 3, Episodio 4) [Episodio de serie de televisión]. En BEBSTER, Rocky; BORG, Laurie; & HOGEN, Ian (Productores). Black Mirror. House of Tomorrow.
CAMERON, James (Director). (1984). Terminator [Película]. Orion Pictures.
GYGAX, Gary (Director) (1978). Dragones y Mazmorras, Tomb of Horror. [Juego de Rol]. TSR, Inc.
NEWCOMER, John (Diseñador). (1982). Joust [Videojuego]. Williams Electronics.
NOLAN, Christopher (Director) (2010). Inception [Película]. Warner Bros. Pictures, Legendary Pictures, Syncopy Films.
SHYAMALAN, M. Night (Director). (2004). The Village [Película]. Touchstone Pictures.
SPIELBERG, Steven (Director). (2018). Ready Player One [Película]. Warner Bross, Amblin Entertainment.
WACHOWSKI, Lilly; & Lana (Directoras). (1999). The Matrix [Película]. Village Roadshow Pictures, Silver Pictures.
WEIR, Peter (Director). (1998). The Truman Show [Película]. Scott Rudin Productions.
ZEMECKIS, Robert (Director). (1985). Regreso al futuro [Película]. Universal Pictures.
ZEMECKIS, Robert (Director). (1989). Regreso al futuro II [Película]. Universal Pictures.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to share, copy and redistribute the material in any medium or format under the following terms: You must give appropriate credit, you may not use the material for commercial purposes and No Derivatives. Commits to respecting third party intellectual property rights.
Reception and proccesing of papers has no costs for authors.
Author assumes responsibility for the ideas contained in the article.
Papers must be original and must not have been published before and at the moment they are submitted, papers should not be in the process of evaluation by any other electronic or printed media.
The authors are allowed and recommended to publish their published work through the internet. It could produced interesting exchanges and increase the published work citation. (See El efecto del acceso abierto).