Exophthalmic Icons: Patterns of Eccentricity in Luis Chitarroni's La noche politeísta

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/impossibilia.vi24.24560

Keywords:

Luis Chitarroni, Eccentricity, Independent publishing, World Literature, Literary agency, Argentinean literature

Abstract

The aim of this article is to examine the patterns of eccentricity shown in the short stories book La noche politeísta (2019), by the Argentinean author Luis Chitarroni. From an interdisciplinary framework, it is focused on both textual analysis, and sociological criticism on “World literature” studies, which approach the concept of “eccentric literature”. The first section of the essay begins by exposing some of literary devices which deconstruct Western literary canons, audience's horizon of expectations, and build an autofictional relationship through characterizations of “failure writers” or fictional cultural agents in these short stories. Then it sets out the relations among these literary techniques and the ways of production, circulation, and reception of independent publishing houses. Finally, the paper argues that Chitarroni's literary agency also plays a role in the circulation and legitimization of other eccentric works.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACHUGAR, Hugo. (2004). Planetas sin boca: escritos efímeros sobre arte, cultura y literatura. Montevideo: Ediciones Trilce.

APTER, Elizabeth. (2011). The Translation Zone: A New Comparative Literature. Princeton: Princeton University Press.

BOCCUTI, Ana. (2018). La microficción en las antologías: un balance crítico. Microtextualidades. Revista Internacional de microrrelato y minificción, 3, 1-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7366202

BOTTO, Malena. (2006). 1990-1999.La concentración y la polarización de la industria editorial. En DIEGO, José Luis de. Editores y políticas editoriales en Argentina, 1880-2000 (pp. 209-249). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

CAMPILLO, Antonio. (1992). El autor, la ficción, la verdad. Daimon Revista Internacional de Filosofía, 5, 25-46. https://revistas.um.es/daimon/article/view/12311

CARROLL, Victoria. (2015). Science and Eccentricity: Collecting, Writing, and Performing Sscience for Early Nineteenth-century Audiences. Londres: Routledge.

CASANOVA, Pascale. (1999). La república mundial de las letras. Barcelona: Anagrama.

CHEJFEC, Sergio. (2012). La experiencia dramática. Madrid: Alfaguara.

CHEJFEC, Sergio. (2016). Teoría del ascensor. Zaragoza: Jekyll & Jill.

CHITARRONI, Luis. (1993). Narrativa: nuevas tendencias. Relato de los márgenes. Cuadernos Hispanoamericanos, 517-519, 437-444.

CHITARRONI, Luis. (2000). Continuidad de las partes, relato de los límites. En DRUCAROFF, Elsa. Historia crítica de la literatura argentina (pp. 161-181). Buenos Aires: Emecé.

CHITARRONI, Luis. (2019). La noche politeísta. Buenos Aires: interZona.

CHITARRONI, Luis. (2022). Peripecias del no: diario de una novela inconclusa. Madrid: Firmamento.

CHITARRONI, Luis; & BRASCA, Raúl. (2001). Antología del cuento breve y oculto. Buenos Aires: Sudamericana.

CONDE, Paula. (2021). A cada paso, una cita: Luis Chitarroni y un despilfarro de erudición que llega a la Academia Argentina de Letras. Clarín. 27 de noviembre de 2021. https://www.clarin.com/cultura/paso-cita-luis-chitarroni-despilfarro-erudicion-llega-academia-argentina-letras_0_SHXn2bRi7.html

CORTÁZAR, Julio. (1971). Algunos aspectos del cuento. Cuadernos Hispanoamericanos, 255, 403-406.

DIEGO, José Luis de. (2006). Editoriales y políticas editoriales argentinas, 1880-2010. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

DRUCAROFF, Elsa. (2011). Los prisioneros de la torre. Política, relatos y jóvenes en la postdictadura. Buenos Aires: Emecé.

ECOEDIT. (2022). interZona. https://ecoedit.org/editoriales/interzona/

EMPSON, William. (1949). Collected Poems of William Empson. New York: Harcourt, Brace and Company.

ESCALANTE GONZALBO, Fernando. (2007). A la sombra de los libros: lectura, mercado y vida pública. Ciudad de México: El Colegio de México.

EVEN-ZOHAR, Itamar. (1979). Polysystem Theory. Poetics Today, 1(1-2), 287-310.

EVEN-ZOHAR, Itamar. (2005). Polysystem theory (revised). Papers in culture research, 38-49.

FIRPO, Hernán. (24 de abril de 2021). Luis Chitarroni, celebridad del mundillo literario: “Escribí de espaldas al público”. Clarín. https://www.clarin.com/espectaculos/luis-chitarroni-celebridad-mundillo-literario-escribi-espaldas-publico-_0_dRDb2V_vs.html

FOUCAULT, Michel. (1987). ¿Qué es un autor? Revista de la Universidad Nacional, 2(11), 4-19.

FOUCAULT, Michel. (1997). La arqueología del saber. Madrid: Siglo xxi.

GALLEGO-CUIÑAS, Ana; & MARTÍNEZ, Erika. (2017). A pulmón (o sobre cómo editar de forma independiente en español). Granada: Esdrújula Ediciones.

GALLEGO-CUIÑAS, Ana; ROMERO-FRÍAS Esteban; & ARROYO-MACHADO, Wenceslao. (2020). Independent publishers and social networks in the 21st century: the balance of power in the transatlantic Spanish-language book market. Online Information Review, 44(7), 1387-1401. https://arxiv.org/abs/2008.00993

GARBER, Marjorie. (2002). Our genius problem. Atlantic Monthly, 5, 1-12.

GILL, Miranda. (2009). Eccentricity and the Cultural Imagination in Nineteenth-century Paris. Oxford: Oxford University Press.

GRAMUGLIO, MARÍA TERESA. (1990). Genealogía de lo nuevo. Punto de Vista, 39, 5-10.

LIBERTELLA, Héctor. (1990). Ensayos o pruebas sobre una red hermética. Buenos Aires: Grupo Editor Latinoamericano.

LOCANE, Jorge. (2016). Más allá de Anagrama. De la literatura mundial a la literatura pluriversal. En LUNA BRAVO, José Luis: BELING, Adrián E.; & BONET de VIOLA, Ana María. Pluralismo e interculturalidad en América Latina en tiempos de globalización (pp. 39-61). Buenos Aires: Grama.

LOCANE, Jorge. (2019). De la literatura latinoamericana a la literatura (latinoamericana) mundial. Berlin: De Gruyter.

MACDONALD, Arthur. (1911). Eccentric Literature. The Monist, 21(3), 437-449.

MARLING, William. (2016). Gatekeepers: The Emergence of World Literature and the 1960s. Oxford: Oxford University Press.

MARTÍN MORÁN, José Manuel. (1998). Autoridad y autoría en el Quijote. Siglo de Oro. Actas del IV Congreso Internacional de AISO (pp. 1005-1016). Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones Universidad de Alcalá.

MEIZOZ, Jérôme. (2015). Posturas literarias. Puestas en escena modernas del autor. Bogotá: Ediciones Uniandes.

MORETTI, Franco. (2000). Conjectures on World Literature. New Left Review, 1, 54-58.

NOGUEROL JIMÉNEZ, Francisca. (2006). Dragones en mazmorras de papel: monstruos en la minificción iberoamericana. En MORENO, Fernando; JOSSERAD, Sylvie; & COLLA, Fernando (Eds.). Fronteras de la literatura y de la crítica (pp. 154-184). Poitiers: Centre de Recherches Latino-Américaines. https://gredos.usal.es/handle/10366/136908

NOGUEROL JIMÉNEZ, Francisca. (2016). España, aparta de mí estos premios: epítome de un canon excéntrico. Cauce: Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, 39, 245-259.

https://cvc.cervantes.es/literatura/cauce/pdf/cauce39/cauce_39_015.pdf

PIGLIA, Ricardo. (2001). Formas breves. Santa Clara: Ediciones Sed de Belleza.

PITOL, Sergio. (2005). El mago de Viena. Valencia: Pre-Textos.

PRIETO, Julio. (2017). De la ciega taquigrafía: la elusiva erudición de Luis Chitarroni. Cuadernos LIRICO. Revista de la red interuniversitaria de estudios sobre las literaturas rioplatenses contemporáneas en Francia, 17. https://doi.org/10.4000/lirico.3807

REDACCIÓN. (1991). ...Y mañana serán Borges. Gente, 15-16. Noviembre.

RODRÍGUEZ ALFONSO, ADRIANA. (2020a). ¿Malos tiempos para la dificultad? Álvaro Enrigue, mercado y postura autorial. CiberLetras: revista de crítica literaria y de cultura. 43, 174-192. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7411812

RODRÍGUEZ ALFONSO, ADRIANA. (2020b). Sergio Pitol, enfermo de literatura. Breve estudio sobre la “centralidad” (u obsesión) literaria en los ensayos de la Trilogía de la Memoria. Anales de Literatura Hispanoamericana, 49, 391-399. https://doi.org/10.5209/alhi.73137

RODRÍGUEZ-ALFONSO, ADRIANA. (2021). Redes intelectuales y campo literario: Babel. Revista de Libros. Literatura y lingüística, 43, 101-127. http://dx.doi.org/10.29344/0717621x.43.2557

RODRÍGUEZ-ALFONSO, ADRIANA. (2022). Instrucciones para tornarse literatura mundial: la (inter)nacionalización del grupo Shanghai. Castilla. Estudios de Literatura. https://doi.org/10.24197/cel.13.2022.502-531

SARLO, BEATRIZ. (1983). Literatura y política. Punto de Vista, 19, 8-11.

SÁNCHEZ PRADO, Ignacio. (2006). “Hijos de Metapa”: un recorrido conceptual de la literatura mundial (a manera de introducción). En SÁNCHEZ PRADO, Ignacio M. (Ed.). América Latina en la “literatura mundial” (pp. 7-46). Pittsburgh: IILI, University of Pittsburgh.

SÁNCHEZ PRADO, Ignacio. (2018). Strategic Occidentalism: On Mexican Fiction, the Neoliberal Book Market, and the Question of World Literature. Northwestern: Northwestern University Press.

SPERANZA, Graciela. (2017). Cronografías: arte y ficciones de un tiempo sin tiempo. Barcelona: Anagrama.

VANOLI, Hernán; & VECINO, Diego. (2009). Subrepresentación del conurbano bonaerense en la “nueva narrativa argentina”. Ciudad, peronismo y campo literario en la argentina del bicentenario. Apuntes CECYP, 16, 259-274. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4509286.pdf

WALKOWITZ, Rebecca. L. (2015). Born Translated: The Contemporary Novel in an Age of World Literature. New York: Columbia University Press.

Published

2022-10-12

How to Cite

RODRÍGUEZ-ALFONSO, A. (2022). Exophthalmic Icons: Patterns of Eccentricity in Luis Chitarroni’s La noche politeísta. Impossibilia. Revista Internacional De Estudios Literarios, (24), 28–52. https://doi.org/10.30827/impossibilia.vi24.24560