Luisa Carnés' narrative potentiality. A Proposal to Read Tea Rooms: mujeres obreras (1934)
DOI:
https://doi.org/10.30827/impossibilia.vi23.23954Keywords:
Luisa Carnés, Tea rooms, mujeres obreras, working class, feminism, cannon, novel-reportAbstract
This article aims to pose a possible roadmap in order to read Tea rooms: mujeres obreras (1934) from a class and gender-based perspective. The third novel by Luisa Carnés is analyzed from a critical methodology that highlights its narrative potential; that is: the will to intervene, from literature, in the social and cultural imaginaries around the new woman. In order to do so, this work distinguishes four ideas-forces inside the novel which bring cohesion and complexity to the analysis: the tea room space and the narrative plot, the main’s character fictional development and its importance in the construction of an alternative political imagination, the novel-report’s specific form and the political sense given by the hopeful ending for the working class.
Downloads
References
ARIAS CAREAGA, Raquel. (2017). La literatura de Luisa Carnés durante la Segunda República. Tea Rooms. Cultura de la República. Revista de análisis crítico, 1, 55-72. Doi 10.15366.
CARNÉS CABALLERO, Luisa. (1930). Natacha. Madrid: Mundo latino.
CARNÉS CABALLERO, Luisa. (1934). Una mujer busca trabajo. Estampa, 17-20.
CARNÉS CABALLERO, Luisa. (2016). Tea Rooms, mujeres obreras. Gijón: Hoja de Lata.
DE VICENTE HERNANDO, César. (2013). Una generación perdida. El tiempo de la literatura de avanzada (1925-1935). Miami: Stockcero.
FEDERICI, Silvia. (2017). El salario del patriarcado. Críticas feministas al marxismo. Madrid: Traficantes de sueños.
HELLÍN NISTAL, Lucía. (2019). Tea rooms. Mujeres obreras: una novela de avanzada de Luisa Carnés. En Martínez Fernández, Ángela (coord.). Cultura(s) Obrera(s) en España. Kamchatka. Revista de análisis cultural, 14, 269-288. Doi 10.7203/KAM.14.13806
LUKÁCS, Georg. (2002). ¿Reportaje o configuración? Observaciones críticas con ocasión de la novela de Ottwalt. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 28, 205-221.
MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, Ángela. (2019). De la (des)memoria a la sociedad del espectáculo. Descubrimiento, trayectoria y repercusión de la figura de Luisa Carnés. Entrevista a Iliana Olmedo. Kamchatka. Revista de análisis cultural, 14, 539-560. Doi 10.7203/KAM.14.13806
MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, Ángela. (2020 a). Si nos permiten hablar. Repensando la narrativa contemporánea desde la condición de clase. [Tesis doctoral]. Universidad de Valencia. https://roderic.uv.es/handle/10550/76511
MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, Ángela. (2020b). ¡Fuera de España los yanquis! El exilio permanente de una escritora imposible. Cultura de la República. Revista de análisis crítico, 4, 82-111. Doi 10.15366
MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, Ángela. (2021). Natacha (1930): el protagonismo de la mujer obrera en la ficción. En NEGRETE PEÑA, Rocío y SOMOLINOS MOLINA, Cristina (eds.). Voces de mujeres trabajadoras en la España contemporánea (pp. 64-86). Málaga: Editorial de la Universidad de Málaga.
MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, Ángela. (en prensa). De Barcelona a la Bretaña francesa (1939): la escritura de Luisa Carnés bajo las bombas. Quaderns de Filologia - Estudis Literaris.
NASH, Mary. (1999). El mundo de las trabajadoras: identidades, cultura de género y espacios de actuación. En VV.AA. (1999). Cultura social y política en el mundo del trabajo (pp. 47-68). Madrid: UNED.
OLMEDO, Iliana. (2014a). El trabajo femenino en la novela de la Segunda República: Tea rooms (1934) de Luisa Carnés. Rilce, 30.2, 503-524. Doi 10.15581/008
OLMEDO, Iliana. (2014b). Itinerarios de exilio. La obra narrativa de Luisa Carnés. Sevilla: Renacimiento.
PLAZA PLAZA, Antonio. (2010a). Teatro y compromiso en la obra de Luisa Carnés. Acotaciones, 25, 95-122. Doi 10.3262
PLAZA PLAZA, Antonio. (2010b). Luisa Carnés: reivindicación social y compromiso político en apoyo de la mujer trabajadora (1930-1964). Actas del X Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea. Santander.
PLAZA PLAZA, Antonio. (2015). La presencia de Luisa Carnés entre las mujeres intelectuales españolas. Flujos y reflujos de un movimiento plural (1931-1936). VV. AA. (2015). Mujer, prensa y libertad: (España 1883-1939) (pp. 246-273). Sevilla: Renacimiento.
PLAZA PLAZA, Antonio. (2016). Luisa Carnés: Literatura y periodismo, dos vías para el compromiso. Cuadernos Republicanos, 92, 67-105.
PLAZA PLAZA, Antonio. (2016). A propósito de la narrativa del 27. Luisa Carnés: revisión de una escritora postergada. En CARNÉS CABALLERO, Luisa. (2016). Tea Rooms, mujeres obreras. Gijón: Hoja de Lata.
SANZ, Marta. (2016). Luisa Carnés cuenta los brioches. El País (Babelia). https://elpais.com/cultura/2016/09/23/babelia/1474641997_033382.html
SPIVAK, Gayatri. (1988). ¿Puede hablar el sujeto subalterno? Orbis Tertius, 3, 175-235. Doi 10.24215
VILCHES DE FRUTOS, María Francisca. (1984). La generación del nuevo romanticismo. Estudio bibliográfico y crítico (1924-1939) [tesis doctoral]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/53020/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to share, copy and redistribute the material in any medium or format under the following terms: You must give appropriate credit, you may not use the material for commercial purposes and No Derivatives. Commits to respecting third party intellectual property rights.
Reception and proccesing of papers has no costs for authors.
Author assumes responsibility for the ideas contained in the article.
Papers must be original and must not have been published before and at the moment they are submitted, papers should not be in the process of evaluation by any other electronic or printed media.
The authors are allowed and recommended to publish their published work through the internet. It could produced interesting exchanges and increase the published work citation. (See El efecto del acceso abierto).