Study of the organizational climate in higher education institutions: perceptions about satisfaction and expectations in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.30827/eticanet.v22i2.24911Keywords:
Higher Education, Organizational Climate, Perception, Satisfaction, Expectations.Abstract
The main objective of this study is to know the perceptions of satisfaction and fulfillment of expectations regarding the organizational climate of Higher Education Institutions in Ecuador. For it, after applying an adapted questionnaire based on a proposal prepared by the National Institute for the Evaluation of Education in Mexico, a quantitative analysis, descriptive and comparative type has been carried out, from which are derived key guidelines for the design and implementation of strategies to promote a framework of positive interactions as a prelude to a quality education.
Downloads
References
Antúnez Marcos, S. y Gairin Sallán, J. (2012). La organización escolar. Práctica y fundamentos. Barcelona: Editorial Graó.
Antúnez Marcos, S., González González, Mª. T., Jares, X. R., López Castro, M., López Yáñez, J. y Moreno Sánchez, E. (2004). Escuelas para la democracia. Cultura, organización y dirección de instituciones educativas. Santander: Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria.
Arancibia, V. (1992). Efectividad escolar. Análisis comparado. En Serie de Estudios Públicos, núm. 47.
Batjin, M. (1965). Estética de la creación verbal. México. Siglo XXI.
Brunet, L. (2004). El clima de trabajo en las organizaciones: definición, diagnóstico y consecuencias. México: Editorial Trillas.
Dubet, F. y Martuccelli D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada.
Gairín Sallán, J. y Antúnez Marcos, S. (2008). Organizaciones educativas al servicio de la sociedad. Madrid: Wolters Kluwer.
Gimeno Sacristán, J. (2005). La educación obligatoria: su sentido educativo y social. Madrid: Morata.
González Galán, A. (2010). Evaluación del clima escolar como factor de calidad. Madrid: La Muralla. S.A.
Gutiérrez Marfileño, V. E. (2010). Batería de instrumentos para la evaluación del clima escolar en escuelas primarias. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). Dirección de Evaluación de Escuelas. URL: http://www.inee.edu.mx.
Hergreaves, D. (1986). Las relaciones interpersonales en la educación. Madrid: Narcea.
Hernández Hernández, F. y Sancho Gil, J. Mª (2004). El clima escolar en centros de secundaria. Madrid. Ministerio de Educación y Ciencia. Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE).
Ibarrola García, S. e Iriarte Redín, C. (2012). La convivencia escolar en positivo. Mediación y resolución de conflictos. Madrid: Ediciones Pirámide.
James, L. R. y Jones, A. P. (1974). Organizational Climate: a review of theory and research. En Psychological Bulletin, núm. 8.
Martín Bris, M. (2000). Clima de trabajo y organizaciones que aprenden. En Educar, núm. 27, pp. 103-117.
McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2012). Investigación educativa: una introducción conceptual. Madrid: Pearson.
Milicic, N. y Arón, A. Mª (2011). Climas sociales tóxicos y climas sociales nutritivos para el desarrollo personal en el contexto escolar. En Psykhe, vol. 9, núm. 2, pp. 117-123.
Ministerio de Educación (2012). Marco Legal Educativo. Quito: Editogran.
Ministerio de Educación (2013). Indicadores educativos 2011-2012. Quito: Editogran.
Murillo Estepa, P. y Becerra Peña, S. (2009). Las percepciones del clima escolar por directivos, docentes y alumnado mediante el empleo de «redes semánticas naturales». Su importancia en la gestión de los centros educativos. En Revista de Educación, núm. 350, pp. 375-399.
Rodríguez Garrán, N. (2004). Clima Escolar. En Investigación y Educación, vol. 7, núm. 3, pp. 1-12.
Santos Guerra, M. A. (2000). La luz del prisma para comprender las organizaciones educativas. Málaga: Aljibe.
SENPLADES (2013). Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017. Quito: Senplades.
Tagiuri, R. y Litwin, G. H. (1968). Organizational climate: exploration of a concept. Boston: Harvard University press.
Uria Rodriguez, M. E. (2001). Estrategias didáctico-organizativas para mejorar los centros educativos. Madrid. Narcea Ediciones.
Van Dijk, T. (1999). El análisis crítico del discurso. En Antrophos, núm. 186, pp. 23-36.
Verón, E. (1998). La semiosis Social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Barcelona: Gedisa Editorial.
Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid: Morata.
Zas Ros, B., López González, V. y Calviño, M. (2006). Satisfacción laboral y participación. En A. Mª. del Rosario Asebey y M. Calviño (Coords.) Hacer y pensar la psicología desde Cuba y México (pp. 347-368). La Habana: Editorial Caminos.
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms: The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may lead to productive exchanges as well as further citation. Earliest and greatest of published works (See The Effect of Open Access).