The use of social networks in msmes during the health crisis. case 10 companies

Authors

  • CECILIA GARCÍA MUÑOZ APARICIO Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

DOI:

https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.21897

Keywords:

social network, companies, pandemic

Abstract

The health emergency has caused financial losses worldwide, and in Mexico, the most affected are micro and small companies. The objective of this research is to analyze how the use of social networks has contributed companies to continue in the market. In this study, a population of 10 Tabasco companies with more than 20 years in the market and some management in social networks was used. An exploratory-descriptive study was carried out with secondary sources, using the observation technique As a result, it was obtained that the most managed network is Facebook, verifying that this network in Mexico, according to population statistics, is the network that has the most daily consumption (Statista, 2021).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

CECILIA GARCÍA MUÑOZ APARICIO, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Doctorate in Administrative Economic Sciences, UCIMEXICO (Universidad para la Cooperación Internacional de Mexico), Master in Administration,
Universidad Juárez Autónoma de Tabasco, Bachelor of Business Administration, Instituto de Tecnológico Estudios Superiores de Monterrey.
National Secretary of the ANFECA Academy. Member of the National System of Researchers. Member of the Faculty Improvement Program (Prodep)
since 2010. Member of the State System of Researchers since 2011. Certified by ANFECA since 2009. Evaluator of ANFECA since 2010.
Evaluator of CACECA since 2012. Participation as a judge in the following journals: REMAI, MILESTONES, REMINEO, etc.

References

Asociación Mexicana de venta online (2021). Reporte 4.0 impacto covid-19 en venta online México. Recuperado de: file:///C:/Users/CGMA/Downloads/AMVO_Estudio4.0_ImpactoCOVID19_VP%C3%BAblica.pdf

BBC News Mundo (2019). Six Degrees Cómo fue y quién creó la primera red social de internet. Recuperado de: https://elcomercio.pe/tecnologia/tecnologia/redes-sociales-six-degrees-creo-primera-red-social-internet-noticia-643166-noticia/

Berlanga, L. (2021). Qué es Twitter, cómo funciona y qué te puede aportar esta red social

Berlinchon, F. (2021). WhatsApp es ya la segunda mayor red social del planeta: 2.000 millones de usuarios. Recuperado de: https://cincodias.elpais.com/cincodias/2020/02/12/companias/1581522641_035310.html

Carrión, J.T. (2020). El impacto del e-commerce en las PYMES de la provincia de El Oro. Revista Universidad y Sociedad, 12(2), 473-479. Epub 02 de abril de 2020. Recuperado en 15 de julio de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000200473&lng=es&tlng=es.

Dans, E. (2019). El extraño caso de Friendster: vendido por cien millones.URL: https://www.enriquedans.com/2009/12/el-extrano-caso-de-friendster-vendido-por-cien-millones.html

De la Hera, C. (2021). Historia de las Redes Sociales: cómo nacieron y cuál fue su evolución. Recuperado de: https://marketing4ecommerce.mx/historia-de-las-redes-sociales-evolucion/

De la Rosa, E. (2021) Una de cada 5 pymes no sobrevivió al covid-19. Milenio. Recuperado de: https://www.milenio.com/negocios/una-de-cada-5-pymes-no-sobrevivio-al-covid-19-inegi

Facchin, J. (2021). ¿Qué es Facebook, para qué sirve y cómo funciona la mayor plataforma social del mundo?. Blog. Recuperado de: https://josefacchin.com/facebook-que-es-como-funciona/

Fernández, Y. (2021). Qué es TikTok, de dónde viene y qué ofrece la red social de vídeos. Recuperado de: https://www.xataka.com/basics/que-tiktok-donde-viene-que-ofrece-red-social-videos

Hernández; K.D., Yanez, J.F. y Carrera, A. A. (2017). Las redes sociales y adolescencias: repercusión en la actividad física. Revista Universidad y Sociedad, 9(2), 242-247. Recuperado en 15 de julio de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000200033&lng=es&tlng=es.

Hernández, S. R., Fernández, C. C., y Baptista, L. P. (2014). Metodología de la investigación. México, D.F. McGraw-Hill Interamericana Editores. Recuperado de: http://sistemas.unicesar.edu.co/documentossistemas/sampieri.pdf

Meza, E. (2021) La reinvención de las pymes a un año de la pandemia. El Economista. URL: https://www.eleconomista.com.mx/empresas/La-reinvencion-de-las-pymes-a-un-ano-de-la-pandemia-20210317-0001.html

Madrigal, M. F., Madrigal, M. S., & Guerrero, D. C. (2015). Planeación estratégica y gestión del conocimiento en las pequeñas y medianas empresas, (pymes), herramienta básica para su permanencia y consolidación. European Scientific Journal, 11(31), 139-150. Recuperado de: http://eujournal.org/index.php/esj/article/view/6603/6307

Maraboto, M. (2020). El efecto COVID-19 en las pymes. Expansión. URL: https://expansion.mx/opinion/2020/06/12/el-efecto-covid-19-en-las-pymes

Montero, L. (2018). Facebook y Twitter: un recorrido por las principales líneas de investigación. Revista Reflexiones, 97(1), 39-52. https://dx.doi.org/10.15517/rr.v97i1.33283

Hütt, H. H., (2012). Las redes sociales: una nueva herramienta de difusión. Rev. Reflexiones, 91(2), 121-128. Recuperado de: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/1513

Labelium Group (2020). YouTube, más allá de una red social. Blog. Recuperado de: https://www.labelium.com/blog/es/youtube-red-social/

Leal, G. R., y Porras, T. S. (2015). Oportunidades y riesgos de las redes sociales en internet: el caso de empresas mexicanas. Recherches en Sciences de Gestion, 111, 87-104. Recuperado de: http://content.ebscohost.com/ContentServer.asp?T=P&P=AN&K=119485980&S=R&D=bth&EbscoContent=dGJyMMTo50SeqLU4zdnyOLCmr0%2Bep7JSrqu4TLCWxWXS&ContentCustomer=dGJyMPGut0uzrrRIuePfgeyx44Dt6fIA

López, B. (2021). Qué es LinkedIn, para qué sirve y cómo funciona. Blog. Recuperado de: https://www.ciudadano2cero.com/linkedin-que-es-como-funciona/

Medina, A. (2020). Las pymes deben reinventarse cuanto antes ante Covid-19. Forbes. Recuperado de: https://www.forbes.com.mx/emprendedore-las-pymes-deben-reinventarse-cuanto-antes-ante-covid-19/

New Center Microsoft Latinoamérica (2021). PyMEs mexicanas: 83% realizaron un cambio en su negocio debido al COVID-19. Recuperado de: https://news.microsoft.com/es-xl/pymes-mexicanas-83-realizaron-un-cambio-en-su-negocio-debido-al-covid-19/

Perdigón, R., Viltres, H. y Madrigal I.R. (2018). Estrategias de comercio electrónico y marketing digital para pequeñas y medianas empresas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 12(3), 192-208. Recuperado en 15 de julio de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992018000300014&lng=es&tlng=es.

Reyes, D. (2020). Las Pymes ante la llegada de la epidemia Covid-19 a México. Tecnológico de Monterrey. Recuperado de: https://tec.mx/es/noticias/estado-de-mexico/emprendedores/las-pymes-ante-la-llegada-de-la-epidemia-de-covid-19-mexico

Rock Content (2019). 8 métricas de video para medir el éxito de tu contenido. Blog. Recuperado de: https://rockcontent.com/es/blog/metricas-de-video/

Rodríguez, E. (2019). Ascenso y caída de Myspace: de cómo la falta de copias de seguridad se llevó la explosión cultural de una generación. Recuperado de: https://www.xataka.com/servicios/ascenso-caida-myspace-como-falta-copias-seguridad-se-llevo-explosion-cultural-generacion

Sánchez, C. N., y Giraldo, C. C. (2015). Análisis de la actividad en redes sociales de marcas del sector moda como herramienta de social commerce. Anuario de Jóvenes Investigadores, (8), 72 - 74. Recuperado de http://repositorio.upct.es/bitstream/handle/10317/5360/aar.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sasso, F. (2020). ¿Por qué Google Plus terminó convertida en fracaso? Recuperado de: https://es.digitaltrends.com/sociales/fracaso-google-plus/

Statista (2021). Redes sociales con el mayor porcentaje de usuarios en México en 2020. Recuperado de: https://es.statista.com/estadisticas/1035031/mexico-porcentaje-de-usuarios-por-red-social/

Valdez, J. L., Rascón, R. J., Ramos, E. E., & Huerta, G. J. (2012). Redes Sociales, una Estrategia Corporativa para las PyMES de la región de Guaymas Sonora México. Revista FIR, FAEDPYME International Review, 1(1), 62-63. Recuperado de: http://repositorio.upct.es/handle/10317/4292

WebEscuela (2018). ¿Qué es Instagram, para qué sirve y cuáles son las ventajas de esta red social? Recuperado de: https://webescuela.com/que-es-instagram-para-que-sirve/

Published

2021-12-27