State of the art of Digital Competence of Higher Education teachers in Spain and Latin America
DOI:
https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.20837Keywords:
Computer literacy, higher education, evaluation, technologyAbstract
This article is a review of the state of the art of digital competence of higher education teachers, both in Spain and Latin America, from 2016 to 2020. We will pay attention to the concept of digital competence (DC) in higher education, and to the different criteria or dimensions which were developed in order to evaluate it. The main objective of this review is to approach the discussion that was generated around this concept, to analyze its evolution and to contribute to the definition of the state of the art of different aspects, such as: Which is the best way to make an accurate diagnosis of DC in higher education? What type of evaluations were carried out? What type of experiences were analyzed? 35 articles were selected about the concept of DC, criteria for its evaluation, and experiences in which emerging technologies were used for the evaluation or the incorporation of DC in higher education. It has been observed that exploratory evaluations have been carried out; there is a need for evaluating different competences and its definition includes not only technology proficiency, but also other relevant aspects such as the didactic value, forms of communication, or research.
Downloads
References
Agreda, M., Hinojo, M. A., & Sola, J. M. (2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la Educación Superior española. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 49, 9-56. doi: 10.12795/pixelbit.2016.i48.09
Almås, A., & Krumsvick, R. (2007). Digitally literate teachers in leading edge schools in Norway. Journal of In-service Education 33(4), 479-497. doi: 10.1080/13674580701687864
Alonso, A. (2018). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo de la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(1), 9-24. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6566732
Ares, P. A. (2005). Motivación del profesorado universitario para la aplicación de las propuestas metodológicas derivadas de la utilización de las tecnologías de la información y de la comunicación en la docencia. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4(1), 101-110. Recuperado de: https://relatec.unex.es/article/view/185/175
Carrera, F. X., & Coiduras, J. L. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las Ciencias Sociales. Revista de Docencia Universitaria REDU 10(2), 273. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6108
Castañeda, L., Esteve, F., & Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? Revista de Educación a Distancia, 56. Recuperado de: https://revistas.um.es/red/article/view/321581
Celaya, R., Lozano, F., & Ramírez, M. S. (2010). Apropiación tecnológica en profesores que incorporan recursos educativos abiertos en educación media superior. Revista mexicana de investigación educativa, 15(45), 487-513. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000200007
Davis, F.D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3),319-340. https://doi.org/10.2307/249008
Durán M., Gutiérrez, I., & Prendes, M. (2016). Análisis conceptual de modelos de competencia digital del profesorado universitario. Relatec. Revista latinoamericana de tecnología educativa, 15(1), 97-114. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.1.97
Esteve, F. M., & Gisbert, M. (2011). El nuevo paradigma de aprendizaje y las nuevas tecnologías. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 55-57. Recuperado de: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/301/public/301-626-1-PB.pdf
Falcó, J. M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la Comunidad Autónoma de Aragón. Revista electrónica de investigación educativa, 19(4), 73-83. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1359
Fuentes, A. López, J., & Pozo, S. (2019). Análisis de la competencia digital docente: Factor clave en el desempeño de pedagogías activas con realidad aumentada. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 27-42. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002
García, B., Serrano, E. L., Ponce, S., Cisneros, E. J., Cordero, G., Espinoza, Y. (2018). Las competencias docentes en entornos virtuales: Un modelo para su evaluación. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 343-365. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18816
Gellibert, S. J., & Zapata, S. E. (2020). Análisis del impacto en el uso de las TIC en la modalidad de clases en línea de la Universidad de Guayaquil en tiempo de pandemia de la COVID-19 en Ecuador [Tesis doctoral, Universidad de Guayaquil]. Repositorio institucional de la Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/49487
Gilster, P. (1997). Digital Literacy. New York: Wiley Computer Publications.
Gisbert, M., González, J., & Esteve, F. M. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. En Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0. https://doi.org/10.6018/riite2016/257631
Gudmundsdottir, G. B. (2018). Newly qualified teachers’ professional digital competence: implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 41(2), 214-231. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1416085
Hall, R., Atkins, L., & Fraser, J. (2014). Defining a self-evaluation digital literacy framework for secondary educators: The DigiLit Leicester project. Research in Learning Technology, 22. http://dx.doi.org/10.3402/rlt.v22.21440
INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Recuperado de: https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
Krumsvik, R. (2009). Situated learning in the network society and the digitised school. European Journal of Teacher Education, 32 (2), 167-185.
Krumsvik, R. (2012). Action Research and ICT Implementation. Research in Comparative and International Education, 7 (2), 209-225. https://doi.org/10.2304%2Frcie.2012.7.2.209
Lázaro, J. L., Gisbert, M., & Silva, J. E. (2018). Una rúbrica para evaluar la competencia digital del profesor universitario en el contexto latinoamericano. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 63, 1-14. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.63.1091
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A New Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Records, 108(6),1017-1054. Recuperado de: http://one2oneheights.pbworks.com/f/MISHRA_PUNYA.pdf
Padilla, A. L., Gámiz, V. M., & Romero, M. A. (2018). Selección de categorías para el estudio de la evolución de la competencia digital docente del profesorado en Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 4. https://doi.org/10.6018/riite/2018/327881
Pérez, A., & Sacaluga, I. (2020). La creación audiovisual de los estudiantes universitarios para fortalecer las competencias comunicativo-digitales. Creatividad y Sociedad, 33, 41-60. Recuperado de: http://creatividadysociedad.com/wp-admin/Art%C3%ADculos/33/2.pdf
Pettersson, F. (2018). On the issues of digital competence in educational contexts–a review of literature. Education and information technologies, 23(3), 1005-1021. https://doi.org/10.1007/s10639-017-9649-3
Pozo, S, López, J., Fernández, M., & López, J. A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1). https://doi.org/10.6018/reifop.396741
Puentedura, R. R. (2006). Transformation, technology, and education in the state of Maine. Recuperado de: http://hippasus.com/resources/tte/
Quezada, C., & Pérez, M. (2016). De telegrafía sin hilos a radiodifusión: Apropiación tecnológica de la radio en Chile, 1901-1931. Hib: Revista de Historia Americana, 9(1). doi: 10.3232/RHI.2016.V9.N1.05
Samperio, V. M., & Barragán, J. F. (2018). Análisis de la percepción de docentes, usuarios de una plataforma educativa a través de los modelos TPACK, SAMR y TAM3 en una institución de educación superior. Apertura, 10(1), 116-131. Recuperado de: http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/1162/859
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
Sosa, M. J., & Palau, R. (2018). Flipped Classroom para adquirir la competencia digital docente: una experiencia didáctica en la Educación Superior. Pixel-Bit, 52, 37-54. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.03
Spante, M., Sofkova, S., Lundin, M., & Algers, A. (2018). Digital competence and digital literacy in higher education research: Systematic review of concept use. Cogent Education, 5(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2018.1519143
UNESCO (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. Recuperado de: http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/EstandaresDocentesUnesco
UNESCO (2019). Marco de Competencias de los Docentes en materia de TIC, 1, 64. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
Zavala, D., Muñoz, K., & Lozano, E. (2016). Un enfoque de las competencias digitales de los docentes. Revista Publicando, 3(9), 330-340.Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5833540
Published
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal agree to the following terms: The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it may lead to productive exchanges as well as further citation. Earliest and greatest of published works (See The Effect of Open Access).