INTERACCIÓN PEDAGÓGICA EN LAS TIC: MEDIACIÓN INCLUSIVA EN EL AULA VIRTUAL

Authors

  • Diego Bernaschina

DOI:

https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.15978

Keywords:

art education, technology, learning, mediation, social interaction

Abstract

The pedagogical interaction in ICT and its inclusive mediation corresponds to an educational intervention through different models to create from the new methodological perspective and the artistic strategy for the complementary subject, both in art education and in technological education. In this aim, it is to know and carry out the new needs of the educational system towards the inclusive school by students in different cultures, or cultural diversity, depending on the technological-artistic activity, or digital resources in the artistic context. The comparison of the original models to transform and modernize the use of ICT within the complementary subject and the didactic module. As well as the interdisciplinary method (or the global model) to join the different poles and levels, depending on the school stage (from primary education to secondary education) to favor the strategic capacity and creativity of students. Likewise, the new dialogue of inclusive medication incorporates the pedagogical interaction within the modernized model to debate and end learning quality and the use of ICT.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas: Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea.

Ainscow, M., Booth, T. & Dyson, A. (2004) Understanding and developing inclusive practices in schools: A collaborative action research network. International Journal of Inclusive Education, 8(2), 125–140, https://doi.org/10.1080/1360311032000158015

Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. & West, M. (2016) Using collaborative inquiry to foster equity within school systems: Opportunities and barriers. School Effectiveness and School Improvement, 27(1), 7–23, https://doi.org/10.1080/09243453.2014.939591

Ainscow, M., & Messiou, K. (2020). Inclusive Inquiry: student-teacher dialogue as a means of promoting inclusion in schools. British Educational Research Journal, https://doi.org/10.1002/berj.3602

Amadio, M, Opertti, R, & J.C. Tedesco (2014). Un currículo para el siglo XXI: Desafíos, tensiones y cuestiones abiertas. Investigación y Prospectiva en Educación UNESCO, (9), 1-4. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000229458_spa

Arte. (s.f.). En Definición.de. Recuperado de https://definicion.de/arte/

Bayo Margalef, J. (1987). Percepción, desarrollo cognitivo y artes visuales. Barcelona: Anthropos.

Bernaschina, D. (2018). Arte en el silencio: Nueva experiencia hacia el rol del docente hipoacúsico bilingüe. Educación Artística Revista de Investigación, (9), 45-55. doi: https://doi.org/10.7203/eari.9.12582

Bernaschina, D. (2019). Las TIC y Artes mediales: La nueva era digital en la escuela inclusiva. Alteridad, 14(1), 40-52. doi: https://doi.org/10.17163/alt.v14n1.2019.03

Creatividad. (s.f.). En Wikipedia. Recuperado de https://es.wikipedia.org/wiki/Creatividad

Educación. (s.f.). En Wikipedia. Recuperado de https://es.wikipedia.org/wiki/Educación

Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M. & Valls, M. (2006). Comunidades de aprendizaje: Transformar la educación (6ª ed.). Barcelona: Graó.

Fielding, M. (2004) Transformative approaches to student voice: Theoretical underpinnings, recal- citrant realities. British Educational Research Journal, 30(2), 295–311.

Gültekin, B. (2012). Dialog and Mediation Education in Intercultural Communication. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 55, 1124-1133, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.606

Haddad, G. (2012). Los Desafíos de la creatividad. Investigación y Prospectiva en Educación UNESCO, (1), 1-10. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000217518_spa

Latorre, M. & Seco del Pozo, C. (2013). Metodología: Estrategias y técnicas metodológicas. Lima: Universidad Marcelino Champagnat. Recuperado de https://goo.gl/Sc4BcH

Martín Arrillaga, J. (1995) Las aplicaciones interactivas en la educación artística: análisis y apreciación de la organización compositiva en la pintura. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid. Madrid, España. Recuperado de https://eprints.ucm.es/1732

Messiou, K. (2006a) Conversations with children: Making sense of marginalisation in primary school settings. European Journal of Special Needs Education, 21(1), 39–54, https://doi.org/10.1080/08856250500491807

Messiou, K. (2006b) Understanding marginalisation in education: The voice of children. European Journal of Psychology of Education, 21(3), 305–318, https://doi.org/10.1007/BF03173418

Orland-Barak, L. (2014). Mediation in mentoring: A synthesis of studies in Teaching and Teacher Education. Teaching and Teacher Education, 44, 180–188, https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.07.011

Pedagogía. (s.f.). En Wikipedia. Recuperado de https://es.wikipedia.org/wiki/Pedagog%C3%ADa

Plástico. (s.f.). En Definición.de. Recuperado de https://definicion.de/plastico/

Puigdellívol, I. (2003). Experiencias de inclusión: Presentación. Revista Aula de Innovación Educativa, (121), 35-36. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/44324

Puigdellívol, I. (2016, 22 de junio). Cuando se trabaja bien la inclusión en la escuela, la calidad docente se incrementa por fuerza [Entrevista]. Recuperado de http://www.ub.edu/web/ub/es/menu_eines/noticies/2016/entrevistes/puigdellivol_ignasi.html

Rodrigo Martín I. & Rodrigo Martín, L. (2012). Creatividad y educación: El desarrollo de la creatividad como herramienta para la transformación social. Prisma Social: revista de investigación social, (9), 311-351. Recuperado de https://bit.ly/3ibS6Rc

Tecnología. (s.f.). En Definición.de. Recuperado de https://definicion.de/tecnologia/

Published

2021-06-30

Issue

Section

Artículos