E-Citizenship and Higher Education: Analysis of Digital Knowledge in a Mexican University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/eticanet.v2i18.11893

Abstract

The digital citizenship or e-citizenship is linked to the demands that the labor, educational and cultural world pose to the individuals of the 21st century. In that sense, the role that universities have to play to train critical and literate subjects in highly digital environments is preponderant, since it is the HEIs historically responsible for generating, transferring and applying new knowledge. Thus, this article presents an empirical research that evaluates digital knowledge in upper-level students, the data was collected in a Mexican institution located in the northwest of the country. The sample consists of 346 subjects divided into high and low university, we worked with the hypothesis that technological knowledge is related to the degree of progress in the scholar curriculum, that is, longer years of study would have to favor high levels of "Digital citizenship". To do this, statistical tests of Chi-Square and comparison of frequencies were made from the crossover variable (advance in the program), the results show that the scholar curriculum is not necessarily a preponderant variable to possess high digital knowledge. 

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Author Biographies

José Alejandro Lara Rivera, UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE OCCIDENTE

Profesor de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Occidente.  Realizó estudios de Doctorado en Tecnología Educativa en el Centro Universitario Mar de Cortés (2018).  Maestría en Administración con especialidad en finanzas, en el Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey (2012).  Licenciatura en Administración y Finanzas en la Universidad de Occidente (2002). Líneas de interés: Tecnología y educación.

Abel Antonio Grijalva Verdugo, Universidad Autónoma de Occidente

Profesor investigador de tiempo completo del Departamento de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad de Occidente (México). Realizó sus estudios de doctorado en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Sinaloa en el área de educación y sociedad. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores (SNI) Nivel I. Es miembro del cuerpo académico "Sociedad y Cultura". En docencia imparte cátedras sobre metodología de las ciencias, educación y comunicación educativa en licenciatura, maestría y doctorado. Fue acreedor de la Beca Postdoctoral de excelencia “Merit” del Gobierno de Canadá, a través del Fondo de Investigación del Ministerio de la Enseñanza Superior de Quebec (Ministère de l'Éducation et de l'Enseignement supérieur du Québec), para realizar investigación en McGill University durante 2017. Miembro de la Red de Investigación Literacidad Digital en la Universidad

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Published

2018-12-17