EMOTIONAL INTELLIGENCE IN MANAGEMENT TEAMS; STRATEGIES FOR ITS ASSESSMENT AND REGULATION: VALPARAÍSO, CHILE.
Caso Valparaiso. Chile
DOI:
https://doi.org/10.30827/retosxxi.9.2025.32905Keywords:
School Leadership Teams, Emotional Assessment, Emotional Intelligence, Effective Pedagogical PracticesAbstract
This study presents the results of the research conducted on the management teams of basic schools belonging to the Local Public Education Service (SLEP) of Valparaíso, Chile. The research is descriptive and quantitative and its objective was to analyze the components of evaluation and regulation of Emotional Intelligence (EI) of those who perform the managerial function, with the voluntary participation of 65 teachers (55 women and 10 men). The instrument used was the “Rotterdam Emotional Intelligence Scale (REIS)” by Pekkar et al. (2018), validated in Spain by Teruel et al. (2019), which measures EI focused on self and others. In this study, the results show a significant difference according to the academic degree of the participants in one of the four EI
factors, the discussions and conclusions are developed, highlighting mainly the importance of the continuity of studies over the managerial role that teachers can exercise.
Downloads
References
Alarcón Nakamura, D., Fuentes Reza, R., & Armendáriz Ponce, H. M. (2016). La influencia de la inteligencia emocional en el estilo de liderazgo de los directores de escuelas de Educación Básica. RECIE, 3(1),529-538. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/article/view/247
Aravena, F., & Madrid, R. (2021). Liderazgo en escuelas categorizadas como insuficiente en Chile: percepciones de directoras. Revista Innovaciones Educativas, 23(34), 113-129. http://dx.doi.org/10.22458/ie.v23i34.3420 DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v23i34.3420
Bellei, C . y Contreras, M . (2024). Post-Pandemic Crisis in Chilean Education. The Challenge of Re-institutionalizing School Education. In: Reimers, F.M. (eds) Schools and Society During the COVID-19 Pandemic. Springer, Cham. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-42671-1_3 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-42671-1_3
Bisquerra, R. (Coord.) (2012). ¿Cómo educar las emociones?. La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia. (6a ed.). Faros.
Chen, J., & Guo, W. (2020). Emotional intelligence can make a difference: The impact of principals’ emotional intelligence on teaching strategy mediated by instructional leadership. Educational Management Administration & Leadership, 48(1), 82-105. https://doi.org/10.1177/1741143218781066 DOI: https://doi.org/10.1177/1741143218781066
Declaración de Santiago (2024). Reunión extraordinaria de Ministras y Ministros de Educación de América Latina y el Caribe. Hacia un marco de referencia regional para la reactivación, recuperación y transformación educativa. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000388789
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza-Torres, C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A., & Hopkins, D. (2006). Successful school leadership: What it is and how
it influences pupil learning. Department for Education and Skills.
Leithwood, K. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Fundación Chile
Leithwood, K., Harris, A. y Hopkins, D. (2020). Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management, 40(1), 1-18. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077 DOI: https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077
Ley 21040 de 2017. Por la cual se Crea el Sistema de Educación Pública. 16 de noviembre de 2017.
Luzuriaga Jaramillo, H. A., Espinosa Pinos, C. A., Haro Sarango, A. F., & Ortiz Román, H. D. (2023). Histograma y distribución normal: Shapiro-Wilk y Kolmogorov Smirnov aplicado en SPSS: Histogram and normal distribution: Shapiro-Wilk and Kolmogorov Smirnov applied in SPSS. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(4), 596– 607. https://doi.org/10.56712/latam.v4i4.1242 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v4i4.1242
Mestre Navas, J.M. & Fernández Berrocal, P. (2015). Manual de inteligencia emocional. Ediciones Pirámide
Ministerio de Educación de Chile (2005). Marco para la Buena Dirección. Criterios para el Desarrollo profesional y Evaluación del Desempeño. http://www.mineduc.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201103070155490. MINEDUC.Marco_para_la_Buena_Direccion.pdf
Ministerio de Educación de Chile. (2015). Marco para la Buena Dirección y el Liderazgo Escolar. Ministerio de Educación de Chile.
Ministerio de Educación de Chile (2023). Manual de Bienestar Salud Laboral Equipos Educativos: estrategias desde la gestión y el liderazgo 2023. https://convivenciaparaciudadania.mineduc.cl/wp-content/uploads/2023/04/Manual-Bienestar-Salud-Laboral-Equipos-Educativos.Marzo2023.pdf
Ministerio de Educación de Chile (2024). Plan de reactivación educativa 2024. https://reactivacioneducativa.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/127/2024/04/Plan-de-Reactivacion-Educativa-2024-Ministerio-de-Educacion-de-Chile.pdf
Mondéjar, J., Rodríguez, A., & Fierro, B. (2023). El paradigma de apoyos al aprendizaje desde la neurodidáctica: una necesidad en la formación universitaria. Entretextos, 17(33), 90-108. doi:10.5281/zenodo.8218195
Nunnally, J.C., & Bernstein, I.H. (1994). Psychometric Theory (3ª Ed.). McGraw-Hill.
OECD (2023). PISA 2022 Results (Volume I). The State of Learning and Equity in Education. https://doi .org/10 .1787/53f23881-en DOI: https://doi.org/10.1787/53f23881-en
Ocampo Eyzaguirre, D. y Correa Reynaga, A.M. 2023. Educación emocional en tiempos de crisis. D’ Epica. 1, 1 (sep. 2023). https://revista.als.ie/depica/article/view/26/26
Pekaar, der K. A., Bakker, A. B., van Linden, D., y Born, M. P. (2018). Self- and other-focused emotional intelligence: Development and validation of the Rotterdam Emotional Intelligence Scale (REIS). Personality and Individual Differences, 120, 222-233. https://doi.org/10 .1016/j.paid.2017.08.045 DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.08.045
Petrides, K. V. (2012). Technical Manual for the Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue). London Psychometric Laboratory.
Pirrone, C., Sabrina, C., Ballarino, V., Zuppardo, L., Serrano, F., Rodríguez-Fuentes, A. y Sefarino, B. (2022). Emotional intelligence, age and origin: the mediation role of self-efficacy in the regulation of affectivity in future disability support teachers. Life Span and Disability, 25 (1), 151-174. http://www.lifespanjournal.it/client/abstract/ENG389_6.%20Pirrone.pdf
Rodríguez, A., Navarro, A., Carrillo, M.J. e Isla, L. (2023). University coaching experience and academic performance. Education Sciences, 13 (248), 3, 248. https://doi.org/10.3390/educsci13030248 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13030248
Rodríguez, A., Martínez, R., Gallardo, C.P. y Vazquez, D. (2023). Transformar la evaluación para empoderar al estudiante universitario en su aprendizaje y la enseñanza. Revista Iberoamericana de Investigación en Educación. 7, 1-15. https://doi.org/10.58663/riied.vi7.94 DOI: https://doi.org/10.58663/riied.vi7.94
Salavera, C., Usán, P., & Jarie, L. (2017). Emotional intelligence and social skills on self-efficacy in Secondary Education students. Are there gender differences? Journal of Adolescence, 60, 39-46. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.07.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.07.009
Salovey, P., & Mayer J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211. DOI: https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Teruel, P., Salavera, C., Usán, P., y Antoñanzas, J. L. (2019). Inteligencia emocional centrada en uno mismo y en el otro: Escala Rotterdam de Inteligencia Emocional (REIS). Universitas Psychologica, 18(4), 1-12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-4.iecm DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-4.iecm
Tralma, D. (2022). La otra cara del regreso a clases: licencias médicas de profesores crecieron hasta un 353% en la Región Metropolitana. https://vergara240.udp.cl/licencias-medicas-de-profesores-crecieron-hasta-un-353-en-la-region-metropolitana/
UNESCO.(2021). Reimaginar nuestros futuros Juntos: un nuevo contrato social para la educación. Unesco DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.177.61072
Zeidner, M., Roberts, R. D., & Matthews, G. (2002). Can emotional intelligence be schooled? A critical review. Educational Psychologist, 37(4), 215-231. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3704_2 DOI: https://doi.org/10.1207/S15326985EP3704_2
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The Educational Journal of Works Aimed at the XXI century (XXI CHALLENGES)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.