DIAGNOSIS OF THE INFORMATIONAL COMPETENCE IN PEDAGOGY-PSYCHOLOGY STUDENTS OF THE MATANZAS UNIVERSITY

Authors

  • Marlen Martínez Santana Universidad de Matanzas
  • Leidys Pestana Morales Universidad de Matanzas

DOI:

https://doi.org/10.30827/retosxxi.8.2024.29072

Keywords:

training, undergraduate, Informational Competence, educational psychologist

Abstract

The professional problems that the educational psychologist faces in his professional performance linked to the challenges that diversity and inclusion represent in the different contexts of action, they demand an increasingly inclusive and interdisciplinary educational and intervention response based on research. The article presents the results of the study of the Informational Competence (IC) of the 1st year students of the Degree in Pedagogy-Psychology of the Matanzas’ University. An analysis is carried out based on the quantitative-qualitative data, taking into account the results obtained from the reviewed documents, the criteria provide by the interviewed and surveyed subjects. At the end, the achievements and shortcomings in relation to IC of the evaluated students are synthesized, which justify the need to improve their training in the undergraduate program that can contribute to solving the previously formulated scientific problem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astorne, R. (2016). La competencia informacional (CI) como factor clave para la formación en investigación académica. En Blanco & Negro, 7(2), 55–69. https://revistas.pucp.edu.pe/idex.php/enblancoynegro/article/download/16109

Cabrejos, A. y Montenegro, J. (2017). Nivel de competencias investigativas de los docentes de la Escuela Profesional de Enfermería de la Universidad Señor de Sipán Chiclayo [Tesis de Licenciatura] Universidad Señor de Sipan. In Repositorio Institucional - USS. http://repositorio.uss.edu.pe/handle/uss/3050

Constitución de la República de Cuba. (2019). La Habana, Cuba: Impresión ligera. http://www.gacetaoficial.gob.cu

Castillo, Y., Reyes, A., & Rodríguez, I. (2016). Competencias informacionales. Breves reflexiones sobre el tema. Revista Información Científica, 95(4), 647-658. http://www.scielo.sld.cu//

Hernández, Y. (2019). La formación de competencias informacionales en estudiantes universitarios. Caso universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. [Tesis de Maestría. Bogotá d. C.: Pontificia Universidad Javeriana.] https://www.schoolargoogle.com/

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2005). La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo. USAID. http:// www.OECD.org/edu/statistics/deseco//

Pinto, M. y Guerrero-Quesada, D. (2017). Cómo perciben las competencias informacionales los estudiantes universitarios españoles: un estudio de caso. Investigación Bibliotecológica, 31(73), 213-236. https://www.scielo.org.mx/scielo,php

Rivas, J., Mosqueta, L., y Alonso, E. (2021). La formación del psicopedagogo(a) en la Universidad de Las Tunas. InnovaEducación, 1(47), 1-15. ISSN 1851-3115 • http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/3564/pdf

Rodríguez, E., Santos, J., y García, R. (2015). Las competencias informacionales y la innovación educativa en la formación permanente. InnovaEducación, 4(8), 40-48. https://www.pedagogia.edu.ec/public//docs/discos/0a568e2476c5e7f3a3eaf2206.

Rubio, V. (2015). Las competencias informacionales en educación secundaria obligatoria. Tesis Doctoral. Universitat Autónoma de Barcelona. http://hdl.handle.net/10803/367215

Sandó-Lopetey, J., Rodríguez Domínguez, M., y Benitez-Lavastida, A. (2018). Integración curricular de las competencias informacionales en procesos formativos de pregrado en la universidad cubana. XV Congreso Internacional de información. INFO2018. Información y conocimiento. Desafíos para el Desarrollo Sostenible. https://www.congreso-info.cu/index.php/info/info2018/paper/view/897/635

Valdivia, J. (2019). Los videos tutoriales: una vía para desarrollar las competencias informacionales en los estudiantes universitarios. Tesis de Maestría. Sancti Spíritus: Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. https://dspace.umiss.edu.cu-handle/PDF

Vidal, E. (2021). Diseño y propuesta de un instrumento para medir habilidades informacionales en estudiantes de educación superior. Tesis de Doctorado. Tijuana, B. C., México: Centro de enseñanza técnica y superior. https://repositorio.cetys.mx/hndle/60000/1079

Zempoalteca Durán, B., González Martínez, J. y Guzmán Flores, T. (2023). Competencia digital docente para la mediación en ambientes virtuales mixtos. Apertura, 15(1) pp.102-121. http://doi.org/10.32870/Ap.v15n1.2276

Published

2024-01-07

How to Cite

Martínez Santana, M., & Pestana Morales, L. (2024). DIAGNOSIS OF THE INFORMATIONAL COMPETENCE IN PEDAGOGY-PSYCHOLOGY STUDENTS OF THE MATANZAS UNIVERSITY. The Educational Journal of Works Aimed at the XXI Century (XXI CHALLENGES), 8(1). https://doi.org/10.30827/retosxxi.8.2024.29072