Efectos Psicológicos causados por la COVID-19 en los estudiantes con discapacidad y sus padres

Authors

  • Graciela Delgado Ministerio de Educación

DOI:

https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.24319

Keywords:

Accesibilidad, Coronavirus, confinamiento, educación inclusiva, pandemia.

Abstract

At the beginning of 2020, the world is affected by a public health emergency caused by COVID-19 with high levels of contagion and deaths. Its rapid spread throughout the world led the health authorities to declare it a pandemic and impose restriction and confinement measures to minimize the risks of contagion and lethality (WHO, 2020). The educational centers were closed under the virtual modality and the support services for students with disabilities were canceled, causing serious psychological disorders and difficulties in accessing learning in the population (UN 2020). The bibliographic review has shown that there are great inequities in educational opportunities, since 34.7% of teachers did not contemplate curricular adjustments in their planning. The urgent need to review current public policies, strengthen ongoing training programs for teachers, guidance and support for parents, and develop concrete proposals aimed at ensuring inclusive, equitable and quality education in accordance with SDG 4 was evidenced.

Downloads

References

Arias, Y., Herrero, Y., Cabrera, Y., Guyat, D. C., & Mederos, Y. (2020). Manifestaciones psicológicas frente a la situación epidemiológica causada por la COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19. URL:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2020000400012

Busso, M., & Messina, J. (2020). La crisis de la desigualdad: América Latina y el Caribe en la encrucijada. Washington, DC: Banco Interamericano de Desarrollo. DOI: http://dx.doi.org/10.18235/0002629

CEPAL, N. (2020). Personas con discapacidad ante la enfermedad por coronavirus (COVID-19) en América Latina y el Caribe: situación y orientaciones. Informes COVID-19 URL:

https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45491/S2000300_es.pdf?s equence=1&isAllowed=y

CEPAL, UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Libros y Monografías.URL

https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

Falcón, V., Cejas, M, Pérez, L., & Guerrero, D. (2020). Impacto de la COVID-19 en el aprendizaje de estudiantes con discapacidad. Orbis: revista de Ciencias Humanas, Orbis: revista de Ciencias Humanas,16(46), 5-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610223

Huracaya, V. (2020). Consideraciones de Salud Mental sobre la pandemia COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Púbica. 2020; 37(2):327-34. https://doi.org/10.17843 / RPMESP.2020.372.5419

Martínez, A. (2020). Pandemias, COVID-19 y Salud Mental: ¿Qué Sabemos Actualmente? Revista Caribeña De Psicología, 4(2), 143–152. https://doi.org/10.37226/rcp.v4i2.4907

Matus, E., Matus, L., Florez, A., Stanziola, M., Araguás, N., López, A., & Guerra, L. (2020). Estrés en Panamá por Covid-19. Revista Cubana de Alternativas en Psicología, 8(24), 120-135.

https://www.researchgate.net/profile/Graciel-MatusGarcia/publication/343303253_ESTRES_EN_PANAMA_POR_COVID-19/links/5f2217e7299bf1340492632e/ ESTRES-EN-PANAMA-POR-COVID-19.pdf

Meresman, S., & Ullmann, H. (2020). COVID-19 y las personas con discapacidad en América Latina: mitigar el impacto y proteger derechos para asegurar la inclusión hoy y mañana. Serie Políticas Sociales N°237. (LC/TS.2020/122), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46278/1/S2000645_es.pdf

Murillo, F. Javier, & Duk, Cynthia. (2020). El Covid-19 y las Brechas Educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), 11-13. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011

OMS, (2020). Enfermedad por coronavirus (COVID-19). URL https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1

ONU (2020). Informe de políticas: La educación durante la COVID-19 y después de ella. URL: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_-education_during_covid-1 9_and_beyond_spanish.pdf

Pérez, LCV (2020). La COVID-19: reto para la ciencia mundial. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 10 (2), http://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/763

Pérez, M, Gómez, J & Dieguez R. (2020) Características clínico-epidemiológicas de la COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas. 2020; 19 (2): 1-15. URL https://www.medigraphic.com/pdfs/revhabciemed/hcm-2020/hcm202e.pdf

Ramírez, L., Arvizu-Reynaga, V., Ibañez, L., Claudio, C., & Ramírez, V. (2020). Apoyo ante COVID-19 en Latinoamérica: Estudio exploratorio de las necesidades Psico-socio educativas durante la contingencia. In Congreso Internacional Virtual sobre COVID-19. Consecuencias Psicológicas,

Sociales, Políticas Y Económicas (mayo 2020) (pp. 89-110).

https://www.eumed.net/actas/20/covid/8-apoyo-ante-covid-19-en-latinoamerica-e studio-exploratorio-de-las-necesidades.pdf

Reuge, N., Jenkins, R., Brossard, M., Soobrayan, B., Mizunoya, S., Ackers, J., ... y Taulo, WG (2021). Respuesta educativa a la pandemia de COVID 19, un número especial propuesto por UNICEF: Revisión editorial. Revista Internacional de Desarrollo Educativo, 87 ,102485. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102485

Sanz, R. y López, E. (2021). Consecuencias pedagógicas entre el alumnado de enseñanza básica derivadas de la Covid-19. Una reflexión en torno a los grandes olvidados de la pandemia. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 149-166. https://doi.org/10.14201/teri.25471

Serra, M. (2020). Infección respiratoria aguda por COVID-19: una amenaza evidente. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(1), 1-5. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-519X2020000100001&script=sci_artte xt&tlng=pt

UNESCO (2020). Día Mundial de los Docentes 2020. Docentes: Líderes en situaciones de crisis que reimaginan el futuro. Nota Conceptual. URL https://en.unesco.org/sites/default/files/wtd-2020-concept-note-es.pdf

Unicef (2020). El impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes.URL:

https://www.unicef.org/lac/el-impacto-del-covid-19-en-la-salud-mental-de-adoles centes-y-j%C3%B3venes

Valdez, D., Montiel, C., Silvestre, C., Rattazzi, A., Rosoli, A., Barrios, N., Cukier, S., García, R., Manrique, S., Pérez, G., Veiga, C., Amigo, C., Besio, V., & Garrido, G. (2021). Enfrentando al Covid-19: situación de las personas con autismo y sus familias en Latinoamérica. Siglo Cero Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, (1), 119–140. https://doi.org/10.14201/scero202152e119140

Yadarola, M., del Valle Erramouspe, C., González, F. T., Lambertucci, V., Medina, K., Molina, M., & Valdez, R. (2021). Prácticas de enseñanza para la inclusión de estudiantes con discapacidad intelectual en Argentina durante tiempos de Covid-19. Siglo Cero Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, (1), 163-182. DOI: https://doi.org/10.14201/scero202152e163182

Published

2023-04-28 — Updated on 2023-05-03

Versions

How to Cite

Delgado, G. (2023). Efectos Psicológicos causados por la COVID-19 en los estudiantes con discapacidad y sus padres. The Educational Journal of Works Aimed at the XXI Century (XXI CHALLENGES), 7(1). https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.24319 (Original work published April 28, 2023)