Efectos Psicológicos causados por la COVID-19 en los estudiantes con discapacidad y sus padres
DOI:
https://doi.org/10.30827/retosxxi.7.2023.24319Keywords:
Accesibilidad, Coronavirus, confinamiento, educación inclusiva, pandemia.Abstract
At the beginning of 2020, the world is affected by a public health emergency caused by COVID-19 with high levels of contagion and deaths. Its rapid spread throughout the world led the health authorities to declare it a pandemic and impose restriction and confinement measures to minimize the risks of contagion and lethality (WHO, 2020). The educational centers were closed under the virtual modality and the support services for students with disabilities were canceled, causing serious psychological disorders and difficulties in accessing learning in the population (UN 2020). The bibliographic review has shown that there are great inequities in educational opportunities, since 34.7% of teachers did not contemplate curricular adjustments in their planning. The urgent need to review current public policies, strengthen ongoing training programs for teachers, guidance and support for parents, and develop concrete proposals aimed at ensuring inclusive, equitable and quality education in accordance with SDG 4 was evidenced.
Downloads
References
Arias, Y., Herrero, Y., Cabrera, Y., Guyat, D. C., & Mederos, Y. (2020). Manifestaciones psicológicas frente a la situación epidemiológica causada por la COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19. URL:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2020000400012
Busso, M., & Messina, J. (2020). La crisis de la desigualdad: América Latina y el Caribe en la encrucijada. Washington, DC: Banco Interamericano de Desarrollo. DOI: http://dx.doi.org/10.18235/0002629
CEPAL, N. (2020). Personas con discapacidad ante la enfermedad por coronavirus (COVID-19) en América Latina y el Caribe: situación y orientaciones. Informes COVID-19 URL:
https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45491/S2000300_es.pdf?s equence=1&isAllowed=y
CEPAL, UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Libros y Monografías.URL
https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
Falcón, V., Cejas, M, Pérez, L., & Guerrero, D. (2020). Impacto de la COVID-19 en el aprendizaje de estudiantes con discapacidad. Orbis: revista de Ciencias Humanas, Orbis: revista de Ciencias Humanas,16(46), 5-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610223
Huracaya, V. (2020). Consideraciones de Salud Mental sobre la pandemia COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Púbica. 2020; 37(2):327-34. https://doi.org/10.17843 / RPMESP.2020.372.5419
Martínez, A. (2020). Pandemias, COVID-19 y Salud Mental: ¿Qué Sabemos Actualmente? Revista Caribeña De Psicología, 4(2), 143–152. https://doi.org/10.37226/rcp.v4i2.4907
Matus, E., Matus, L., Florez, A., Stanziola, M., Araguás, N., López, A., & Guerra, L. (2020). Estrés en Panamá por Covid-19. Revista Cubana de Alternativas en Psicología, 8(24), 120-135.
https://www.researchgate.net/profile/Graciel-MatusGarcia/publication/343303253_ESTRES_EN_PANAMA_POR_COVID-19/links/5f2217e7299bf1340492632e/ ESTRES-EN-PANAMA-POR-COVID-19.pdf
Meresman, S., & Ullmann, H. (2020). COVID-19 y las personas con discapacidad en América Latina: mitigar el impacto y proteger derechos para asegurar la inclusión hoy y mañana. Serie Políticas Sociales N°237. (LC/TS.2020/122), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46278/1/S2000645_es.pdf
Murillo, F. Javier, & Duk, Cynthia. (2020). El Covid-19 y las Brechas Educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), 11-13. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011
OMS, (2020). Enfermedad por coronavirus (COVID-19). URL https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1
ONU (2020). Informe de políticas: La educación durante la COVID-19 y después de ella. URL: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_-education_during_covid-1 9_and_beyond_spanish.pdf
Pérez, LCV (2020). La COVID-19: reto para la ciencia mundial. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 10 (2), http://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/763
Pérez, M, Gómez, J & Dieguez R. (2020) Características clínico-epidemiológicas de la COVID-19. Revista Habanera de Ciencias Médicas. 2020; 19 (2): 1-15. URL https://www.medigraphic.com/pdfs/revhabciemed/hcm-2020/hcm202e.pdf
Ramírez, L., Arvizu-Reynaga, V., Ibañez, L., Claudio, C., & Ramírez, V. (2020). Apoyo ante COVID-19 en Latinoamérica: Estudio exploratorio de las necesidades Psico-socio educativas durante la contingencia. In Congreso Internacional Virtual sobre COVID-19. Consecuencias Psicológicas,
Sociales, Políticas Y Económicas (mayo 2020) (pp. 89-110).
https://www.eumed.net/actas/20/covid/8-apoyo-ante-covid-19-en-latinoamerica-e studio-exploratorio-de-las-necesidades.pdf
Reuge, N., Jenkins, R., Brossard, M., Soobrayan, B., Mizunoya, S., Ackers, J., ... y Taulo, WG (2021). Respuesta educativa a la pandemia de COVID 19, un número especial propuesto por UNICEF: Revisión editorial. Revista Internacional de Desarrollo Educativo, 87 ,102485. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102485
Sanz, R. y López, E. (2021). Consecuencias pedagógicas entre el alumnado de enseñanza básica derivadas de la Covid-19. Una reflexión en torno a los grandes olvidados de la pandemia. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 149-166. https://doi.org/10.14201/teri.25471
Serra, M. (2020). Infección respiratoria aguda por COVID-19: una amenaza evidente. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(1), 1-5. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-519X2020000100001&script=sci_artte xt&tlng=pt
UNESCO (2020). Día Mundial de los Docentes 2020. Docentes: Líderes en situaciones de crisis que reimaginan el futuro. Nota Conceptual. URL https://en.unesco.org/sites/default/files/wtd-2020-concept-note-es.pdf
Unicef (2020). El impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes.URL:
https://www.unicef.org/lac/el-impacto-del-covid-19-en-la-salud-mental-de-adoles centes-y-j%C3%B3venes
Valdez, D., Montiel, C., Silvestre, C., Rattazzi, A., Rosoli, A., Barrios, N., Cukier, S., García, R., Manrique, S., Pérez, G., Veiga, C., Amigo, C., Besio, V., & Garrido, G. (2021). Enfrentando al Covid-19: situación de las personas con autismo y sus familias en Latinoamérica. Siglo Cero Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, (1), 119–140. https://doi.org/10.14201/scero202152e119140
Yadarola, M., del Valle Erramouspe, C., González, F. T., Lambertucci, V., Medina, K., Molina, M., & Valdez, R. (2021). Prácticas de enseñanza para la inclusión de estudiantes con discapacidad intelectual en Argentina durante tiempos de Covid-19. Siglo Cero Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, (1), 163-182. DOI: https://doi.org/10.14201/scero202152e163182
Published
Versions
- 2023-05-03 (2)
- 2023-04-28 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The Educational Journal of Works Aimed at the XXI century (XXI CHALLENGES)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.