Multiple differences in schools and the lurking cruelty. a future towards inclusion in Argentina

Authors

  • Horacio Belgich Instituto Universitario Del Gran Rosario
  • María Martinelli Instituto Universitario Del Gran Rosario
  • Trinidad Marrone Instituto Universitario Del Gran Rosario

DOI:

https://doi.org/10.30827/retosxxi.1.2017.24026

Keywords:

Modernity, Exclusion, Micropolitics, Inclusion

Abstract

Our experience indicates that an inclusive school is diverse. Space and time for learning and teaching are flexible; a single layout of the body and furniture is not needed; learning does not occur only in the classroom. On the contrary, the familiar outside and the knowledge of other contexts are included within the teaching approaches. Micro-political interactions are multiplied and have a leading role in inclusive classrooms. In this inclusive classroom the possibility to ask for help, to express needs and desires, to count on a group of partners who are available to listen to and cooperate in others ́ learning process while creating a critical collective subject and possible connections is present. Cruelty is evident when there is no possibility of including the other in a vital individual and collective project, and therefore, detriment, exclusionary differentiation and violence occur. Being able to have an educational space in which the possibility to express oneself helps students to become autonomous, reveals a receptive future to the differences within oneself and others. In this way, students are able to fully participate in the construction of the norms that allow people coexistence while merging, teaching and learning.

Downloads

Author Biographies

Horacio Belgich, Instituto Universitario Del Gran Rosario

Doctor en Psicología. Investigador del Instituto Universitario Del Gran Rosario

María Martinelli, Instituto Universitario Del Gran Rosario

Licenciada en Psicopedagogía. Profesora del Instituto Universitario Del Gran Rosario

Trinidad Marrone, Instituto Universitario Del Gran Rosario

Licenciada en Psicopedagogía. Profesora del Instituto Universitario Del Gran Rosario

References

Agamben, G. (1996). La comunidad que viene. Barcelona: Pretextos.

Baquero, R. (2013). Los saberes sobre la escuela. Acerca de los límites de la producción de saberes sobre lo escolar. En R. Baquero, G. Diker y G. Frigerio (comps.) Las formas de lo escolar (pp. 79-98). La Hendija: Paraná.

Barnes, C. (1996). Las teorías de la discapacidad y los orígenes de la opresión de las personas

discapacitadas en la sociedad occidental. En L. Barton (Comp.) Discapacidad y Sociedad (pp. 59 -79). Madrid: Morata.

Belgich, H., Martinelli, Mª. A. y Sagües, A. R. (2010). Volver a pensar al sujeto de la Escuela Especial.

Recuperado de https://www.santafe.gov.ar/index.php/educacion/content/download/131460/648089/file/VOLVER%20A%20PENSAR%20AL%20SUJETO%20DE%20LA%20ESCUELA%20ESPECIAL-%20Desarrollo%2001.pdf

Braslavsky, C. (2006). Diez factores para una Educación de Calidad para Todos en el Siglo XXI. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4 (2), 84-101. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2006.4.2.005

Decreto 2703/10. Pautas de Organización y Articulación del Proyecto de Integración Interinstitucional de niños, adolescentes y jóvenes con discapacidad. Santa Fe.

Deleuze, G. y Parnet, C. (1980). Diálogos. Barcelona: Pre-Textos. Dewey, J. (2008). El arte como

experiencia. Barcelona: Paidós.

Fernández, A. M. (2009). Las diferencias desigualadas: multiplicidades, invenciones políticas y

transdisciplina. Nómadas (Col), 30 (abril), 22-23.

Gallego, J. L. y Rodríguez, A. (2012). Bases teóricas y de investigación en Educación Especial. Madrid: Pirámide.

Gallego, J. L. y Rodríguez, A. (2016). La alteridad en educación. Teoría y práctica. Madrid: Pirámide.

Gallego, J. L. y Rodríguez, A. (2014). El reto de una educación de calidad en le Escuela Inclusiva. Revista Portuguesa de Pedagogía, 48(1), 1-24. En http://impactum-journals.uc.pt/index.php/rppedagogia/article/view/2237/1476

Ley de Educación Nacional Nº 26.206 (2006). Argentina. Resolución Consejo Federal de Educación Nº 311/16. Promoción, acreditación, certificación y titulación de estudiantes con discapacidad. Argentina.

Rodríguez, A. (2015). Un currículo para múltiples adaptaciones. Madrid: EOS.

Terigi, F. (2013). Exploración de una idea. En torno a los saberes sobre lo escolar. En R. Baquero, G. Diker y G. Frigerio (comps.) Las formas de lo escolar (pp. 99-117). La Hendija: P

Published

2017-10-10

How to Cite

Belgich, H., Martinelli, M., & Marrone, T. (2017). Multiple differences in schools and the lurking cruelty. a future towards inclusion in Argentina. The Educational Journal of Works Aimed at the XXI Century (XXI CHALLENGES), 1(1), 77–87. https://doi.org/10.30827/retosxxi.1.2017.24026