Editing as a means of multiplying the knowledge generated by collaborative cultural production spaces: the cases of Fadaiat and Aulabierta

Authors

  • Antonio Collados Alcaide Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/3135

Keywords:

Editing, collaborative practices, critical spatiality, cultural production

Abstract

In this text we consider the approach taken by many artists to apply their practice to the problems and processes of social order. On the one hand, we present the ways in which certain artistic practices of a collaborative nature are conceived as exercises that question and critique both the art system and its institutions and also other fields and their respective institutional apparatus, such as education or the media. On the other hand, from a cross-cutting perspective we highlight different strategies or mechanisms in which the labor of editing has become a tool for translating and circulating the knowledge generated via the contextual work associated with the practice of art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Collados Alcaide, Universidad de Granada

Doctor en Bellas Artes por la Universidad de Granada (2012) con una tesis sobre prácticas artísticas colaborativas y espacialidad crítica titulada: Laboratorios artísticos colaborativos. Espacios transfronterizos de producción cultural. El caso de Aulabierta en la Universidad de Granada. Investigador y Profesor Ayudante en el Departamento de Escultura de la Universidad de Granada. Miembro del grupo SOBRE LAB. Prácticas artísticas y políticas de la edición (sobrelab.com). Co-fundador de Aulabierta y de otras iniciativas culturales independientes en la ciudad de Granada como TRN-Laboratorio artístico transfronterizo o el proyecto editorial Ciengramos (ciengramos.com). Coordina junto a Javier Rodrigo el proyecto pedagógico y de investigación Transductores (transductores.net). Ha editado y colaborado en numerosas publicaciones y proyectos de investigación nacionales e internacionales sobre políticas culturales, prácticas artísticas colaborativas y procesos artístico-educativos en el espacio público. Ha diseñado y dirigido numerosas actividades formativas de carácter nacional e internacional sobre estos mismos temas de interés para instituciones como el Centro José Guerrero, la Universidad Internacional de Andalucía, la Universidad de Granada, el Museo de Antioquía (Medellín, Colombia), la Fundación Museos de Quito (Ecuador) o los Centros Culturales de España en Sao Paulo y Costa Rica.

Published

2015-06-19

How to Cite

Collados Alcaide, A. (2015) “Editing as a means of multiplying the knowledge generated by collaborative cultural production spaces: the cases of Fadaiat and Aulabierta”, SOBRE, 1, pp. 39–60. doi: 10.30827/3135.

Issue

Section

Campo

Most read articles by the same author(s)