History of personal development of teachers in the province of Granada in the rural context. Study of cases
Estudio de casos.
DOI:
https://doi.org/10.30827/unes.i11.21960Keywords:
rural school, life stories, roaming, rural, experiencesAbstract
A window overlooking the rural school. This article tries to capture the reality of education in the rural context, of the people who work in this school and what personal an professional experiences have led them to teach there.
Based on the problems and difficulties related to the rural school and the teachers who work in it, a case study is carried out whose purpose is to know, as far as possible, what aspects of the lives of these three subjects are those that more they have influenced and conditioned them to carry out their teaching work in the rural context.
For this work, the life history and personal development technique is used, for which the following steps have been followed: preparation of an interview protocol, transcription of the interviews, qualitative analysis of the responses through the design of category system and finally, an inventory of values. Through the interviews and their analysis, it is also known the vision that these teachers have about the place in which they carry out their educational practice. All the material used has been prepared taking into account the protocol designed by Atkinson (1997), carrying out the appropriate adaptations for the information to be collected and analysed. Likewise, the interview protocol was exhaustively reviewed by three professionals in the field.
Downloads
References
Abós, P. (2011). La escuela en el medio rural y su presencia en los planes de estudio de los grados de maestro en Educación infantil y primaria en las universidades españolas. Revista de currículum y formación del profesorado, 15 (2), 39-52.
Atkinson, R. (1997). The life story interview. Thousand Oaks. Sage.
Berlanga, S. (2003). Educación en el medio rural: análisis, perspectivas y propuestas. Mira Editores.
Bernal, J.L. (2009). Luces y sombras en la Escuela Rural. http://didac.unizar.es/jlbernal/articulos_propios/pdf/04_luces%20y%20sombrasescuela %20rural.pdf
Boix, R. (2004). La escuela rural: funcionamiento y necesidades. CISSPRAXIS, S.A.
Boix, R. (2003): Escuela Rural y Territorio: Entre la Desruralización y la Cultura Local. Revista Digital E - RURAL: Educación, Cultura y Desarrollo Rural, 1, 1-8.
Bustos, A. (2011). Investigación y Escuela Rural: ¿irreconciliables?. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado,15 (2), 155-170.
Bustos, A. (2006): Los Grupos Multigrado de Educación Primaria en Andalucía. [Tesis Doctoral]. Universidad de Granada. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj337y_ILzAhUQkhQKHQTeBSsQFnoECBQQAQ&url=https%3A%2F%2Fhera.ugr.es%2Ftesisugr%2F16158933.pdf&usg=AOvVaw1HlT6U8FD5uPwlI3wpCAjL
Corchón, E. y Lorenzo, M. (1996). Las motivaciones y desmotivaciones de los profesores para su permanencia en el ámbito rural. En Lorenzo, M. y Bolívar, A. Trabajar en los márgenes: asesoramiento, formación e innovación en contextos educativos problemáticos (120-1229). ICE de la Universidad de Granada.
Corchón, E. (2005). La Escuela en el Medio Rural: Modelos Organizativos. DaVinci Continental.
Corchón, E (2002). La escuela rural hacia la sociedad del conocimiento. En Lorenzo Delgado y otros: Liderazgo educativo y Escuela Rural (71-104). Grupo editorial universitario.
Corchón, E.; Raso, F. e Hinojo, M.A. (2013). Análisis histórico-legislativo de la organización de la escuela rural española en el período 1857-2012. Enseñanza & Teaching, 31, (1),147-179.
Del Moral, A. y Rossi, E. (2012). Ambientalizar el currículo escolar. La Crujía.
Feu, J. (2004). La Escuela Rural en España: Apuntes Sobre las Potencialidades Pedagógicas, Relacionales y Humanas de la Misma. Revista Digital E - RURAL: Educación, Cultura y Desarrollo Rural, 2 (3).
Hernández, A. (1989). Cultura y desarrollo en el medio rural. Narcea, S.A de ediciones.
Hinojo, F.J.; Raso, F. e Hinojo, F. (2010). Análisis de la Organización de la Escuela Rural en Andalucía: Problemáticas y Propuestas para un desarrollo de Calidad. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficiencia y Cambio en Educación, 8 (1), 79- 105.
Márquez, D. (2002). Nuevos Horizontes en el Desarrollo Rural. Akal.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1970). Ley 14 / 1970 de 4 de Agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa (L.G.E.). En B.O.E. de 6 de Agosto de 1970.
Madrid Raso, F. (2012): La Escuela Rural Andaluza y su Profesorado ante las Tecnologías de la Información y la Comunicación (T.I.C): Estudio Evaluativo. {Tesis Doctoral} Universidad de Granada.
Sepúlveda, M.P. y Gallardo, M. (2011). La escuela rural en la sociedad globalizada: nuevos caminos para una realidad silenciada. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 15 (2), 141-153.
Santos, M.A. (2002). Mi querida escuela rural. Participar y construir mejora escolar desde un Contexto Rural. En Lorenzo y otros Liderazgo educativo y Escuela Rural,(105-112). Grupo Editorial Universitario,
Satué, E. (edt.) (2000). Caldearenas (un viaje por la historia de la Escuela y el Magisterio Rural). Enrique Satué Oliván.
Tonucci, F. (1996). Un modelo para el cambio. Cuadernos de Pedagogía. Mayo,( 247), 48-51.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors being published in this journal agree to the following terms:
The authors retain their copyrights but guarantee the journal's right to be the first publisher of the work, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license, which allows others to share the work, provided that they acknowledge its authorship and initial publication in this journal.
Authors may separately subscribe additional agreements for the non-exclusive distribution of the work published in the journal (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own websites) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as more and earlier citations of the works to be published (See The Effect of Open Access) (in English).