TARSiSCIENCE. Learning communities around the archaeological site of Casas del Turuñuelo

Authors

  • Sabah Walid Sbeinati Instituto de Arqueología (CSIC-Junta de Extremadura). La UNDERGROUND Colectiva https://orcid.org/0000-0001-5606-8942
  • Juanjo Pulido Royo La UNDERGROUND Colectiva
  • Esther Rodríguez González Instituto de Arqueología, Mérida (CSIC-Junta de Extremadura) https://orcid.org/0000-0002-5813-9035

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i18.31223

Keywords:

learning community; mediation; citizen science

Abstract

TARSisSCIENCE is a working group formed by the scientific team in charge of researching the Tartessian archaeological site of Casas del Turuñuelo (Guareña, Badajoz) and the educational community of the IES Eugenio Frutos, within TARTESO en COMUNIDAD, a cultural mediation and citizen science project that was born in 2018 with the main objective of bringing Tartessian culture closer to society.

The objective of this process is to involve this educational context in the generation of citizen participation processes through learning communities and RAP dynamics (research, action and participation) that stimulate collaboration between science and community, integrating into the project to the teachers and students of the 4th year of ESO at the IES Eugenio Frutos de Guareña in 3 research modules linked to the archaeological site: Archeology of the Paleolandscape, Archaeozoology and Archeology of Architecture and analysis of the spaces.

The investigations have led to two participatory processes presented, together with the results of said investigations, in ARQUEO RURALES [II Conference on Archeology and Rural Community], monographic edition dedicated to Heritage Education.

The results of this process encourage us to continue betting on strategies that encompass all the needs, all the tools, all the actors and all the variants that hinder or enrich the different learning or knowledge generation processes from multiple points of view.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander Egg,, E. (2003), Repensando la Investigación Acción Participativa, Colección Política, Servicios y Trabajo Social, Lumen Humanitas, Buenos Aires.

Durston, J. & miranda, F., (Comp.) (2002), Experiencias y metodología de la investigación participativa, Serie Políticas Sociales, 58, Naciones Unidas, Santiago de Chile.

Fernández Mier, M., López Gómez, P., Paláez Álvarez, N., Rodríguez Pérez, S., Villa Varela, A., Menéndez Martínez, M., Alonso González, P, Fernández “Ambás”, X. A., Ilesies, R., Álvarez Alba, Mª D., Fernández Fernández, J. & Fernández Villamil, A. (2021). ConCiencia Histórica: la arqueología comunitaria como medio para la coconstrucción de conocimiento en el entorno rural, en Gibaja, J.F., Fernández Mier. M., y Cubas, M. (Eds.), Si te dedicas a la ciencia, ¡divúlgala!. La transferencia de conocimiento en el marco de las Humanidades, Ediciones Trea, Gijón, 35-53.

Vázquez-Veiga, A. (2021). KITep. Kit de ferramentas para a educación patrimonial, Grupo de Innovación Docente en Educación Patrimonial, Universidad de Vigo, Vigo.

Walid, S., Pulido, J. & Rodríguez-González, E. (2020). Arqueología y Procomún. Guía para el desarrollo de procesos de ciencia comunitaria en el rural, Instituto de Arqueología-Mérida (CSIC-Junta de Extremadura), Mérida.

Walid, S. & Pulido, J. (2021). Cómo hacer Patrimonio Comunes en el Rural. Ministerio de Educación y Formación Profesional. Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF) Recursos Educativos Digitales.

Published

2024-09-30

How to Cite

Walid Sbeinati, S., Pulido Royo, J., & Rodríguez González, E. (2024). TARSiSCIENCE. Learning communities around the archaeological site of Casas del Turuñuelo. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (18), 210–224. https://doi.org/10.30827/unes.i18.31223

Issue

Section

Teaching Innovation