Perceptions, beliefs and attitudes of undergraduate education students towards museums as a didactic resource

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i19.32322

Keywords:

Attitudes, Museums, Didactic resource, Teacher training, Psychometric properties

Abstract

Introduction: There is growing interest in the pedagogical potential of museums as learning spaces, despite the fact that recent studies indicate that future teachers have little knowledge in the educational work of these institutions. 

Method: In this study, 761 students from the University of Valladolid undergraduate programs in early childhood, primary and social education participated. A questionnaire-based method was used to evaluate the knowledge, perceptions, attitudes and beliefs of these students about museums. The “Attitudes towards Museums Scale” is used for the evaluation of attitudes. A three-phase analysis is developed: a first descriptive phase, followed by an exploratory factor analysis on a first subsample, and a confirmatory factor analysis on the second subsample during the third phase.

Results: Students show a medium-low interest in visiting museums, with experiences that are not very motivating for their education. They conceive museum activities as a resource for the classroom, thinking that they help to form a critical citizenship, to increase cultural knowledge, social participation, motivation and the transmission of symbolic and identity values. Students value that teachers play a relevant role both in the organization and design of the visit to the museum, during the experience, encouraging debate and reflection, and afterwards, collecting information on student learning.

Conclusions: The scale used to evaluate attitude of education students towards museums as an educational resource proves to be a valid and reliable tool.

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Author Biographies

Sofía Marín-Cepeda, University of Valladolid

Sofía Marín-Cepeda es profesora titular de universidad en el Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universidad de Valladolid. Sus principales líneas de investigación se centran en la educación artística a partir de una perspectiva humanista y vivencial centrada en los vínculos, así como las relaciones entre educación y museos. Es autora de cerca de 60 publicaciones científicas de diversa entidad, entre las que cabe destacar el libro titulado Educación de las artes visuales y plásticas en Educación Primaria publicado en la Editorial Paraninfo.

Pablo Coca Jiménez, Universidad de Valladolid

Pablo Coca Jiménez es profesor contratado doctor en el Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universidad de Valladolid. Sus principales líneas de investigación se centran en la educación artística en museos, así como en prácticas comisariales educativas en contextos museísticos. Es autor de más de 50 publicaciones relacionadas con la didáctica artística museal desde diferentes focos de atención.

Jairo Rodríguez-Medina, University of Valladolid

Jairo Rodríguez-Medina es profesor contratado doctor en el Departamento de Pedagogía de la Universidad de Valladolid. Sus principales líneas de investigación se centran en el desarrollo y validación de instrumentos de medida, metodología observacional y análisis de redes. Ha publicado más de 50 artículos científicos en revistas de impacto y ha impartido seminarios y talleres sobre métodos de investigación en diversas universidades nacionales e internacionales.

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Published

2025-03-30

How to Cite

Marín-Cepeda, S., Coca Jiménez, P., & Rodríguez-Medina, J. (2025). Perceptions, beliefs and attitudes of undergraduate education students towards museums as a didactic resource. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (19), 30–50. https://doi.org/10.30827/unes.i19.32322

Issue

Section

Articles