Reading outside of the box: Children's books by Pablo Aranda to problematize the social narrative in teachers training

Authors

  • Arasy González Milea Profesora Ayudante Doctora. Departamento de Didácticas Específicas. Universidad de Zaragoza. Huesca https://orcid.org/0000-0002-7807-4777

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i20.32008

Keywords:

Critical Literacy, Early Childhood Education, Didactics of Social Sciences

Abstract

Introduction: Developing Critical Literacy from early childhood is a challenge that must be addressed by critically engaged educators. Thus, within the teachers training, we analyze part of the training program aimed at fostering Critical Literacy in future educators while they acquire guidelines and tools on how to implement these in the classroom through the use of critical questions.

Method: The qualitative research conducted incorporates a meticulous content analysis of the narrative group productions from a cohort of students enrolled in the subject Didactics of Social Sciences in Early Childhood Education at the University of Málaga. This study examines the use of literal, inferential, and critical questions to problematize children’s texts authored by the Malaga-based writer Pablo Aranda, along with students’ own creations.

Results: The results testify to the effort required from the pre-service teachers to grasp the complexity of utilizing critical questions to engage with the underlying social narratives in the texts they have analyzed. However, following the training received, a shift is observed from the predominantly used literal questions in early childhood classrooms towards inferential and critical questions that illuminate social issues.

Conclusions: Continuing to work in this line of research is an imperative necessity, making the development of Critical Literacy the central axis of teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arasy González Milea, Profesora Ayudante Doctora. Departamento de Didácticas Específicas. Universidad de Zaragoza. Huesca

Doctoranda del Departamento de Didáctica de la Matemática, Didáctica de las Ciencias Sociales y de las Ciencias Experimentales de la Universidad de Málaga

References

Aranda, P. (2012). Fede quiere ser pirata. Anaya.

Aranda, P. (2014). El colegio más raro del mundo. Anaya.

Aranda, P. (2017). De viaje por el mundo. Anaya.

Aranda, P. (2018). Casas del mundo. Anaya.

Aranda, P. (2020). Las gafas azules. Anaya.

Ballbé Martínez, M., González-Valencia, G. A., & Ortega-Sánchez, D. (2021). Invisibles y ciudadanía global en la formación del profesorado de Educación Secundaria. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 14(2), e910-e910.

Barberá, P. (2020). Social media echo chambers and political politicization. En N., Persily, & J. A., Tucker (Eds.). Social media and democracy: The state of the field, prospects for reform (pp. 35-55). Cambridge University Press.

Bauman, Z. (2006). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Bell, D., & Henning, M. B. (2007). DeKalb County, Illinois: A local history project for second graders. Social Studies and the Young Learner, 19(3), 7.

Canals, R., & Pagès, J. (2011). El conocimiento social y su contribución a la enseñanza y el aprendizaje de las competencias básicas. Aula de innovación educativa, 198, 35-40.

Davies, I., Evans, M., & Reid, A. (2005). Globalising citizenship education? A critique of ‘global education’and ‘citizenship education’. British journal of educational studies, 53(1), 66-89. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2005.00284.x

Dewey, J. (1934). Art as an experience. Milton Balch.

Gómez Rodríguez, A. E. (2008). Educación para la ciudadanía: una aproximación al estado de la cuestión. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, (7), 131-140.

García Ruíz, C.R. & González Milea, A. (2022). Niveles de comprensión práctica de la literacidad visual crítica y arte urbano en el futuro profesorado de Educación Infantil. Aula abierta, 51(1), 57-66. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.51.1.2022.57-66

González-Milea, A., García-Ruiz, C. R., & Santisteban, A. (2021). Hacia un Modelo de Intervención Didáctica en Literacidad Crítica para la Educación Infantil. Avances en la Investigación. Nuevas Dimensiones, (8) 87-107. DOI: https://doi.org/10.53689/nv.vi8.44

González-Monfort., N., & Pagès, J. (2005). Algunas propuestas para mejorar el uso didáctico del patrimonio cultural en el proceso de enseñanza aprendizaje de la historia. Journées d’études didactiques de la géographie et de l’histoire, 1-16.

Harwood, D. (2008). Deconstructing and reconstructing Cinderella: Theoretical defense of critical literacy for young children. Language and Literacy, 10(2). DOI: https://doi.org/10.20360/G21015

Harwood, S. (2010). The critical (and subversive) act of (in) visibility: A strategic reframing of ‘Disappeared and Devalued’women in a densely masculinist workplace. Revealing and Concealing Gender: Issues of Visibility in Organizations, 194-218. DOI: 10.1057/9780230285576_11

Jones Diaz, C. J., Beecher, B., & Arthur, L. (2007). Children’s worlds: Globalisation and critical literacy. In L., Makin, C., Jones Diaz & C., Mclachlan (Eds.), Literacies in childhood (pp. 71-86). McLennan & Petty.

Kim, S. J., Park, S., & An, S. (2018). “You can’t be rich only doing good deeds”: Bilingual kindergarteners’ discussions about poverty and wealth. International Journal of Early Childhood, 50, 101-119.

Kuo, J.-M. (2009). Critical literacy and a picture-book-based dialogue activity in Taiwan. Asia-Pacific Education Review, 10(4), 483–494. DOI: https://doi.org/10.1007/s12564-009-9048-6

Labadie, M., K. Pole, & R. Rogers (2013). How Kindergarten Students Connect and Critically Respond to Themes of Social Class in Children’s Literature. Literacy Research and Instruction, 52(4), 312–338. DOI: https://doi.org/10.1080/19388071.2013.809176

Luna, M. T. (2008). La investigación comprensiva: implicaciones metodológicas. Módulo 2 Área de investigación. Cinde.

Mendoza, V. (2012). El estudio de caso: Un nuevo horizonte de investigación. La innovación en la investigación. Editorial Académica Española.

O’Brien, J. (2001). Children reading critically: A local history. In B., Comber & A., Simpson (Eds.), Negotiating critical literacies in classrooms (pp. 37–54). Erlbaum.

Ollman, B. (2003). Dance of the dialectic: Steps in Marx’s method. University of Illinois Press.

Pagès, J. (1994). La didáctica de las ciencias sociales, el currículum y la formación del profesorado. Signos. Teoría y práctica de la educación, 13, 38-51.

Pagès, J. (1997). La formación del pensamiento social. En P., Benejam y J., Pagès (Eds.), Enseñar y aprender ciencias sociales, geografía e historia en la educación secundaria (pp. 152- 164). ICE/Horsori.

Pitkin, D. (coord.). (2009). Pensar lo social. Un aporte de la enseñanza de la Sociología en la escuela media. La Crujía ediciones.

Quintero, E. P. (2009). Critical literacy in early childhood education: Artful story and the integrated curriculum (Vol. 44). Peter Lang.

Ross, E. W., & Vinson, K. D. (2014). Dangerous citizenship. In E.W., Ross (Ed.), The social studies curriculum: Purposes, problems, and possibilities (pp. 93-125). State University of New Yo7rk Press.

Sánchez-Cruzado, C., Santiago Campión, R., & Sánchez-Compaña, M. T. (2021). Teacher digital literacy: The indisputable challenge after COVID-19. Sustainability, 13(4), 1858.

Sant, E. (2021a). Populism. In E. Sant (Ed.), Political Education in Times of Populism (pp. 37-63). Palgrave Macmillan, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-76299-5_3

Sant, E. (2021b). Repensar la enseñanza de las Ciencias Sociales en tiempos de cambio. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 8, 23-37. DOI: https://doi.org/10.17398/2531-0968.08.23

Santisteban, A. (2011). Las finalidades de la enseñanza de las Ciencias Sociales. En A., Santisteban y J., Pagès, J. (Eds.). Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria. Ciencias Sociales para aprender, pensar y actuar (pp. 63‐84). Síntesis.

VanSledright, B., & Afflerbach, P. (2005). Assessing the status of historical sources: An exploratory study of eight elementary students reading documents. In P., Lee (Ed.), Children and teachers’ ideas about history, International Research in History Education (pp. 1–20). Routledge/Falmer.

Vásquez Lopera, C., & Arango Vásquez, S. (2011). Propuesta metodológica para la investigación comprensiva: interacciones comunicativas en un entorno virtual de aprendizaje. Revista Lasallista de investigación, 8(2), 112-123.

Vygotsky, L. S. (1962). Thought and language. MIT Pres.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: the Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.8

Published

2025-09-30

How to Cite

González Milea, A. (2025). Reading outside of the box: Children’s books by Pablo Aranda to problematize the social narrative in teachers training. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (20), 155–171. https://doi.org/10.30827/unes.i20.32008

Issue

Section

Teaching Innovation