Ancien Régime Society through Social Network Analysis. A Pedagogical Proposal for Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i18.31468

Keywords:

Historical Thinking; Concept-based Learning; Social Network Analysis; Social Capital; Secondary Education; Ancien Régime

Abstract

A two-session learning situation is proposed for Geography and History subject (2º ESO) about power in Ancien Régime societies through the Social Network Analysis, applying the Concept-based Learning to the historical past. Firstly, students will use everyday situations as a starting point to construct their own concept of capital (social, economic, cultural etc.). In a second stage, this knowledge will be applied to a puzzle in which students will have to solve a king’s challenge using a fictitious character. This exercise will serve to think historically and enhance empathy. The final objective is to stimulate students’ ability to question and qualify the paradigms about pre-modern societies to which they are usually exposed, based on rigid and static social categories, such as class, status, religion or profession. In the second session, students will produce an essay on how someone can become a king, based on an extract from Machiavelli’s The Prince.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ashby R. & Lee, P. (1987). Children’s concepts of empathy and understanding in history. En The history curriculum for teachers (pp. 62- 88). Falmer Press.

Barca, I. (2021). El enfoque de la educación histórica: líneas y (re) interpretaciones. En Educación histórica para el siglo XXI (pp. 43-81). Universidad del Valle y Universidad Icesi.

Bruner, J. S. (1980). Investigación sobre el desarrollo cognitivo. Pablo del Río Editor.

Carrera Moreia, B. & Mazzarella, C. (2001). Vygotsky, enfoque sociocultural. Educere, 5(13), 41-44.

Carretero, M. & Lee, P. (2014). Learning Historical Concepts. En The Cambrigde Handbooks of the Learning Sciences (pp. 587-604). Cambridge University Press.

Castañeda-Meseses, M. (2019). Del conocimiento histórico al conocimiento escolar. Planificación docente para la enseñanza de Historia y Ciencias Sociales. Historia y Memoria, 18, 289-313.

Conesa Soriano, J. (2020). Entre l’Église et la ville: Pouvoirs et réseaux des chanoines de Barcelone (1472-1516). Casa de Velázquez.

Cortés, C. & Fernández-Mayorales, J. (2016). Geografía e Historia. 2 ESO. Historia medieval. SM.

Donovan, M. S. & Bransford, J. D. (Eds.) (2005). How students learn: History, Mathematics and Science in the classroom. The National Academies Press.

Eleizalde, M. et al. (2010). Aprendizaje por descubrimiento y su eficacia en la enseñanza de la Biotecnología. Revista de investigación, 34(71), 271-290.

Gómez Carrasco, C. J. (2014). Pensamiento histórico y contenidos disciplinares en los libros de texto. Un análisis exploratorio de la Edad Moderna en 2.º de la ESO. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29(1).

Gómez Carrasco, C. J., & García González, F. (2017). La difícil transposición didáctica. Un estudio comparativo de la construcción de estereotipos sociales desde la historiografía al aula (España-Francia). OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 12(2), 337-367.

Gómez Carrasco, C. J., & García González, F. (2019). Representaciones sociales y la construcción de discursos estereotipados en la enseñanza de la Historia. Un análisis a partir del campesinado (ss. XVI-XVIII). Historia y comunicación social, 24(1), 127-145.

Gómez Carrasco, C. J.,& Miralles, P. (2013). La enseñanza de la historia desde un enfoque social. Clío. History and History Teaching, 39, 1-16.

Lee, P. (1978). Explanation and understanding in history. En History teaching and historical understanding (pp. 72-93). Heinemann.

Lee, P., (2016). Literacia histórica e história transformativa. Educar em Revista, 60, 107-146.

Granda Gallego, C. & Núñez Heras, R. (2016). Geografía e Historia. 2 ESO, vol. 2, Historia. Edelvives.

Lévesque, S. (2005). Teaching second-order concepts in Canadian history: The importace of “historical significance”. Canadian Social Studies, 39(2).

López de Aguileta, Garazi & Soler Gallart, M. (2021). Aprendizaje significativo de Ausubel y segregación educativa. REMIE: Multidisciplinary Journal of Educational Research, 11(1), 1-19.

López-Guadalupe Pallarés, M. J. (2023). Redes y estrategias de ascenso en la Monarquía Hispánica. La familia Malvezzi y el Colegio de España en Bolonia (siglos XV-XVI). Dykinson.

Maquiavelo, N. (2003). El príncipe. Longseller.

Martín Romera, M. Á. (2010). Nuevas perspectivas para el estudio de las sociedades medievales: el Análisis de Redes Sociales. Studia Historica. Historia Medieval, 28, 217-239.

Martín Romera, M. Á. (2019). Redes de poder. Las relaciones sociales de la oligarquía de Valladolid a finales de la Edad Media. CSIC.

Montanares, E. & Llancavil, D. (2016). Uso de fuentes históricas en formación inicial de profesores. Revista Magis, 8(17), 85-98.

Moreira, Marco Antonio (2020). Aprendizaje significativo: la visión clásica, otras visiones e interés. Proyecciones, 14, 22-30.

Pagés, J & Santisteban, A. (2008). Cambios y continuidades: aprender la temporalidad histórica. En Enseñanza de la Historia. Debates y Propuestas (pp. 92-127). Editorial de la Universidad Nacional del Comahue.

Peck, C. & Seixas, P. (2008). Benchmarks of Historical Thinking: First Steps. Canadian Journal of Education, 31, 1015-1038.

Phillips, R. (2002). Historical Significance - the Forgotten ‘Key Element’? Teaching History, 106, 14-19.

Piaget, J. (1981). Infancia y aprendizaje. Pablo del Río Editor.

Piaget, J. & Inhelder, B. (2023). La psicología del niño. Morata.

Rodríguez Medina, J., et al. (2020). Tendencias emergentes en la producción académica de educación histórica. Revista de educación, 389, 211-242.

Rodríguez Melo, N. (2021). Conciencia histórica: Explorando la formación de sentido histórico en las narrativas de jóvenes colombianos. En Educación histórica para el siglo XXI: Principios epistemológicos y metodológicos (pp. 215-248). Universidad Icesi.

Seixas, P. 1997. Mapping the Terrain of Historical Significance. Social Education, 61(1), 22-27.

Solórzano Telechea, J. Á. & Haemers, J. (2014). Los grupos populares en las ciudades de la Europa medieval: reflexiones en torno a un concepto de historia social. En Los grupos populares en la ciudad medieval europea (pp. 17-52). Logroño: Instituto de Estudios Riojanos.

Testa, S. (2015). Italian academies and their networks, 1525-1700: from local to global. Palgrave Macmillan.

Tindall, D. B. & Wellman, B. (2001). Canada as Social Structure: Social Network Analysis and Canadian Sociology. The Canadian Journal of Sociology / Cahiers canadiens de sociologie, 26(3), 265-308.

Trevisi, G. (2008). Profilo teorico delle reti sociali. In Distribuzione del carico di cura: un metodo per il lavoro sociale. Liguori.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Vygotsky, L. S. (2010). Pensamiento y lenguaje. Paidos ibérica.

Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17(2), 89-100.

Wineburg, S. (2001). Historical Thinking and Other Unnaturals Acts. En Historical Thinking and Other Unnaturals Acts. Charting the Future of Teaching the Past (pp. 3-27). Temple University Press.

VanSledright, B. A. (2014). Assessing Historical Thinking and Understanding. Innovation Design for New Standards. Routledge.

Published

2024-09-30

How to Cite

López-Guadalupe Pallarés, M. J. (2024). Ancien Régime Society through Social Network Analysis. A Pedagogical Proposal for Secondary Education. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (18), 149–160. https://doi.org/10.30827/unes.i18.31468

Issue

Section

Teaching Innovation