“Musear” in Qurtuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i18.30580

Keywords:

Digital literacy; Heritage education; Teacher training; History of Al-Andalus; Educational innovation

Abstract

Introduction: The University of Cordoba’s project “Digital competence for heritage education (QURTUBA 2.0)” goes beyond the mere transmission of knowledge, encompassing a wide range of activities that include not only seminars and educational workshops (in English and Spanish), but also the creation of historical narratives through a visit to the Archaeological Museum of Cordoba and its educational dissemination on Twitter (better known as X).

Method: The pedagogical methodology used focuses on discovery learning to motivate primary school students to explore, investigate and reflect on the cultural heritage of Qurtuba (Córdoba). This active and participatory approach not only strengthens their understanding of the subject, but also promotes skills such as critical thinking, problem solving and creativity.

Results: The results of this pedagogical approach offer future teachers the opportunity to apply the knowledge they have acquired in a practical context and to show their enthusiasm for learning more about cultural heritage. It is expected that this didactic experience will have a significant impact on the quality of history education and good teaching practices.

Conclusions: In this way, the project enhances the educational experience of students and promotes greater social cohesion and a sense of shared identity in the teaching of history. At the same time, it provides a solid background for the implementation of practical strategies in different historical contexts at the local level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Pilar Molina-Torres, Universidad de Córdoba

Profesora Titular de Universidad. Departamento de Didácticas Específicas. Área de Didáctica de las Ciencias Sociales. Facultad de Ciencias de la Educación y Psicología. Universidad de Córdoba (España).

References

Arbués, E. y Naval, C. (2014). Los museos como espacios sociales de educación. Estudios sobre Educación, 27, 133-151. DOI: https://doi.org/10.15581/004.27.133-151

Cambil, M. E., Hernández, M. L. y Romero, G. (2022). Análisis de las percepciones sobre educación patrimonial en los futuros docentes de Educación Primaria desde las competencias. En J. C. Bel et al. (Coords.), Repensar el currículum de Ciencias Sociales: prácticas educativas para una ciudadanía crítica (pp. 343-351). Valencia: Tirant Humanidades.

Carril, M. T., Sánchez, M. y López, E. (2023). Empatía y empatía histórica. Su correlación a través de un dilema ético. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 27(2), 331-350. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i2.22645

Castro, L., Rodríguez, J. y López, R. (2021). Educación patrimonial para una ciudadanía participativa. Evaluación de resultados de aprendizaje del alumnado en el programa Patrimonializarte. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 205-219. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.444881

Cuenca, J. M., Martín, M. J. y Estepa, J. (2020). Buenas prácticas en educación patrimonial: análisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. Aula abierta, 49, 45-54. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.45-54

Cuenca, J. M., Estepa, J. y Martín, M. J. (Eds.) (2021). Investigación y Buenas Prácticas en Educación Patrimonial entre la Escuela y el Museo: Territorio, Emociones y Ciudadanía. Gijón: Trea.

De la Fuente, C. y Martín, M. J. (2021). Patrimonio Cultural y Educación: Estrategias Didácticas para el Aula. Ediciones Morata.

Domínguez, M. y Rodríguez, M. J. (2019). Educación Patrimonial en el Aula: Metodologías y Estrategias Didácticas. Narcea Ediciones.

Egea, A. y Arias, L. (2018). ¿Qué es relevante históricamente? Pensamiento histórico a través de las narrativas de los estudiantes universitarios. Educação e Pesquisa, 44(1), 1-16. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201709168641

Espinoza-Freire, E. E. (2022). Aprendizaje por descubrimiento Vs aprendizaje tradicional. Revista Transdiciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 2(1), 73-81. DOI: https://doi.org/10.58594/rtest.v2i1.38

Falk, J. H. y Dierking, L. D. (2018). Museum Experience Revisited. Routledge.

García-Valecillo, Z. (2016). Aprendizaje dialógico y apropiación del patrimonio cultural: una educación patrimonial sostenida a hombros de gigantes. Teias, 18 (48), 83-97. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2017.25225

Gillies, R. M. (2016). Cooperative Learning: Review of Research and Practice. Australian Journal of Teacher Education, 41(3), 39-54. DOI: https://doi.org/10.14221/ajte.2016v41n3.3

Gómez, C. J., Rodríguez, R. A. y Mirete, A. B. (2018). Percepción de la enseñanza de la historia y concepciones epistemológicas. Una investigación con futuros maestros. Revista Complutense de Educación, 29(1), 237-250. DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.52233

Hales, A. (2018). The local in history: Personal and community history and its impact on identity. Education 3-13. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 46(6), 671-684. DOI: https://doi.org/10.1080/03004279.2018.1483802

Molina, M. P. (2018a). La educación patrimonial en la Didáctica de las Ciencias Sociales en Primaria. Contextos Educativos. Revista de Educación, 22, 199-213. DOI: https://doi.org/10.18172/con.3087

Molina, M. P. (2018b). Patrimonio y aprendizaje dialógico para trabajar por proyectos en Primaria. En V. López, P. Sánchez y A. Botella (Coords.), Contenidos universitarios innovadores (pp. 283-296). Barcelona: Gedisa.

Molina, M. P. (2020a). El trabajo cooperativo como instrumento para construir la educación patrimonial. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(1), 51-65. DOI: https://doi.org/10.18239/ensayos.v35i1.2047

Molina, M. P. (2020b). El aprendizaje por descubrimiento. Un cambio metodológico para aprender Didáctica de la Historia. Innovación Educativa, 30, 169-183. DOI: https://doi.org/10.15304/ie.30.6861

Molina, M. P. (2021). Eco-didactic project for the knowledge of a community museum. Sustainability, 13(7), 1-10. DOI: https://doi.org/10.3390/su13073918

Muntaner, J. J., Pinya, C. y Mut, B. (2020). El impacto de las metodologías activas en los resultados académicos. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(1), 96-114. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8846

Navarro, I., González, C., López, B. y Contreras, A. (2019). Aprendizaje cooperativo basado en proyectos y entornos virtuales para la formación de futuros maestros. Educar, 55(2), 519-541. DOI: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/359308

Oriola, S. (2019). Patrimonio y educación patrimonial en el marco legislativo de la Educación Primaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 535-553. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.112

Pagès, J. (2019). Enseñar historia, educar la temporalidad, formar para el futuro. El Futuro del Pasado, 10, 19-56. DOI: https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.001

Pereira, F. y Moura, D. (2015). Patrimonio y Educación: Modelos y Experiencias Innovadoras. Trea Ediciones.

Santacana, J. y Llonch, N. (2014). Didáctica del Patrimonio 2.0: Educación y Nuevas Tecnologías. Graó.

Trabajo, M. (2013). Una propuesta de unidad didáctica alternativa. Confluencia cultural y convivencia en Al Ándalus: huellas del pasado. CLIO. History and History teaching, 39, 1-66.

Urbina, S., Pérez, A. y Ramírez, U. N. (2022). La competencia digital del profesorado universitario en la formación de maestros. Campus Virtuales, 11(2), 49-62. DOI: https://doi.org/10.54988/cv.2022.2.1043

VanSledright, B. (2013). Assessing Historical Thinking and Understanding: Innovative Designs for New Standards. Routledge.

Vicent, N. y Luna, U. (2019). Patrimonializar lo (des)conocido. Un proyecto para la formación del profesorado de Educación Primaria en torno al Patrimonio. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1), 41-53. DOI: https://doi.org/10.18239/ensayos.v34i1.2045

Wood, P. y Smith, J. (2017). Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Narcea.

Zucker, L. (2016). Heritage Education for Primary School Children: Learning to Expose Their Environment. Springer.

Published

2024-09-30

How to Cite

Molina-Torres, M. P. (2024). “Musear” in Qurtuba. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (18), 180–191. https://doi.org/10.30827/unes.i18.30580

Issue

Section

Teaching Innovation