Patrimonio escolar: las colecciones artísticas de las Escuelas del Ave María de Granada
DOI:
https://doi.org/10.30827/unes.i16.28663Keywords:
School heritage, Cultural heritage, Ave Maria SchoolsAbstract
Introduction: The cultural heritage of Ave Maria is the testimony of an educational and social legacy. A set of tangible and intangible assets that weave together the history of the institution to the society of Granada. Its knowledge, its dissemination and its enhancement constitute the first asset to keep alive the Avemarianos image and legacy as well as its founder, Andrés Manjón.
Method: It is a review of sources that allow drawing across the heritage horizon of Ave María, emphasizing the documentation work that has been carried out as well as the deficiencies that are still detected today.
Results:
Conclusions: The process of inventorying and cataloging the movable and immovable heritage draws a clear scientific knowledge, shedding light on the appropriate strategies in terms of management and protection of the institution’s cultural assets.
Downloads
References
Aguilar, C. (2018). Guía del cine. Cátedra.
Álvarez, P. (2012). Andrés Manjón y Manjón. Real Academia de la Historia. Retrieved July 3, 2023, from https://dbe.rah.es/biografias/12779/andres-manjon-y-manjon
Anguita, R. (1997). La ciudad construida: control municipal y reglamentación edificatoria en la Granada del siglo XIX. Diputación Provincial de Granada.
Arias, S. M. (2002). Arquitectura de las Escuelas del Ave María. Imprenta del Ave María.
Arias, S. M. (2015). La arquitectura al servicio de la pedagogía manjoniana. In R. Sánchez (Ed.), La construcción de la identidad pedagógica española: entre la Institución Libre de Enseñanza y las Escuelas del Ave María (pp. 197-210). Síntesis.
Arias, S. M. (2016). La Escuela Manjoniana y su vinculación con la naturaleza. In P. Dávila & L. M. Naya (Eds.), Espacios y patrimonio histórico-educativo (pp. 293-302). Ereín.
Barrera, J. (2016, diciembre 28). Las nuevas esculturas de las rotondas embellecen la ciudad. Ideal. https://www.ideal.es/granada/201612/28/nuevas-esculturas-rotondas-embellecen-20161219010359-v.html
Barrios, J. M. (2006). Guía de la Granada desaparecida. Editorial Comares.
Caparrós, L. (2007). Exposiciones de Bellas Artes en Granada, el final de un ciclo (1920-1936). Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, (38), 231-248. https://revistaseug.ugr.es/index.php/caug/article/view/329
Galiano, A. L. (1994, octubre 29). Las Escuelas del Ave María. La Lucerna, 21.
Gallego, A. (1996). Granada. Guía artística e histórica de la ciudad. Comares.
García, E. (2004). Las Escuelas del Ave María de Arnao. Patronato Municipal de Cultura de Castrillón.
Giannini, M. (1976). I beni culturali. Rivista Trimestrale di Diritto Pubblico, (26), 3-38.
Gutiérrez, N. (2021). El grupo escultórico de la Anunciación de Torcuato Ruiz del Peral. Actitud avemariana, (46), 92-96.
Manjón, A. (1897). Discurso leído en la solemne apertura del curso académico de 1897 á 1898 en la Universidad Literaria de Granada por el doctor don Andrés Manjón, catedrático numerario de la Facultad de Derecho. Indalecio Ventura. http://hdl.handle.net/10481/19349
Manjón, A. (1956). Hojas circunstanciales, hojas históricas, hojas cronológicas del Ave-María. Patronato de las Escuelas del Ave-María.
Montero, A. M., Hidalgo, D., & Santos, H. (2015). Las escuelas del Ave María de Dos Hermanas. Asociación Cultural Plazoleta de Valme.
Montero Alonso, J. (1987). Francisco Alonso. Espasa-Calpe.
Moreno, C. (2009). La caracterización del Patrimonio Educativo: el caso de las escuelas del Ave María del Sacromonte en Granada. E-rph, (4), 3-34. http://hdl.handle.net/10481/61431
Moreno, C. (2009). Una escuela de Cármenes: El patrimonio arquitectónico de las Escuelas del Ave María de Granada. Cabás. Patrimonio Histórico Educativo, (1), 5-30. ttps://doi.org/10.35072/CABAS.2009.57.65.002
[s.a.]. Obsequio artístico. (1896, noviembre 7). El Defensor de Granada, 1.
Palma, A. (2014). Música y palabra en Manjón. Una experiencia didáctica. Orientamenti Pedagogici, (355), 69-78.
Palma, A. (2005). Avemarianos: identidad y memoria. Imprenta Editorial Ave-María.
Palma, A. (2005). Cantos escolares del Ave María: una aportación a la vida musical granadina. Imprenta de las Escuelas del Ave María.
Palma, A. (2017). Educar cantando y cantar educando. In J. Palomares (Ed.), Escuela de música, escuela de vida (pp. 46-52). Real Academia de Bellas Artes Ntra. Sra. de las Angustias.
Palma, A. (2019). In A. Palma, I. Fernández, & M. d. C. Navas (Eds.), Educación para la paz y en valores: materiales didácticos (pp. 93-115). Editorial Técnica Avicam.
Palma, A. (2023). Bibliografía sobre Andrés Manjón y su obra (1869-2022). Universidad de Granada.
Peinado, J. A. (2013). La iconografía inmaculista en el ocaso de la escuela granadina de escultura durante el siglo XVIII. Pervivencias y distanciamientos del modelo canesco. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, (44), 103-122.
Pérez, J. (2021, febrero 22). Aparece una filmación con el Padre Manjón, el pintor Apperley y Granada, de 1922. El Independiente de Granada. https://www.elindependientedegranada.es/cultura/aparece-filmacion-con-padre-manjon-pintor-apperley-granada-1922
Prellezo, J. M. (1975). Manjón educador. Magisterio Español.
Rodríguez, F. J. (2011). Influencias alemanas en la arquitectura escolar española. In J. M. Hernández Díaz (Ed.), La pedagogía alemana en España e Iberoamérica: (1810-2010) (pp. 193-224). Castilla Ediciones.
Rodríguez, J. M. (2006). El patrimonio artístico del Colegio de San Pablo: de la Compañía de Jesús a la Universidad de Granada. In Obras maestras del Patrimonio de la Universidad de Granada (Vol. 1, pp. 127-164). Universidad de Granada.
Rodríguez, J.M. (2020). Catalogación de obras de arte. Metodología y recursos para la documentación del patrimonio artístico mueble. CECEL-CSIC.
Ruiz, M. d. C. (2002). Historia de la realización de un sueño: la capilla de la Casa Madre. Magisterio avemariano, (s/n), 69-94.
Sánchez-Calvo, V. (2000). Un reglamento disciplinario para las Escuelas del Ave María en Don Benito (Badajoz). In I Encuentro sobre la Educación en Extremadura : hacia una recuperación histórico-documental y patrimonial (pp. 163-178). Diputación de Badajoz.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 David García Trigueros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors being published in this journal agree to the following terms:
The authors retain their copyrights but guarantee the journal's right to be the first publisher of the work, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license, which allows others to share the work, provided that they acknowledge its authorship and initial publication in this journal.
Authors may separately subscribe additional agreements for the non-exclusive distribution of the work published in the journal (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own websites) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as more and earlier citations of the works to be published (See The Effect of Open Access) (in English).