The teaching of Mathematics in Andrés Manjón

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i16.28652

Keywords:

history, Mathematics, education, didactics, education in values

Abstract

In this paper, we describe the elements that characterize the teaching of Mathematics in the Ave María Schools, founded and run by Andrés Manjón in Granada between 1889 and 1923. He stood up for a peculiar model of integrated education, based on Christian values, and he also developed his own methodological principles, similar in many ways to those of the emerging École Nouvelle. The selection and analysis of several sources has allowed us to set his teaching of Mathematics within this pedagogical framework and has suggested us the idea that the strategies used by Manjón in order to teach Arithmetic and Geometry could be innovative at that time and, perhaps, valuable from the point of view of contemporary Didactics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsina, C. Burgués, C y Fortuna, J.M. (1988). Materiales para construir la Geometría. Síntesis.

González Jiménez, A. (1963). La enseñanza por el juego. Magisterio Avemariano. Revista mensual, 440, 31-35.

Manjón, A. (1895). Pensamiento de la colonia escolar titulada Escuelas del Camino del Sacro-Monte o Colegio del Ave-María. Imprenta de Indalecio Ventura.

Manjón, A. (1900). El pensamiento del Ave-María Colonia escolar permanente establecida en los cármenes del Camino del Sacro-Monte de Granada. Imprenta de las Escuelas del Ave-María.

Manjón, A. (1915). El maestro mirando hacia adentro. Revista de Archivos, Bibiotecas y Museos.

Manjón, A. (1916). Ley, Instrucción, Reglamento y Presupuesto del Ave-María. Imprenta-Escuela del Ave-María.

Manjón, A. (1921, 1926, 1928a, 1931, 1928b). Hojas catequistas y pedagógicas del Ave-María. (3ª ed.). Imprenta-Escuela del Ave-María.

Manjón, A. (1923). El maestro mirando hacia fuera o de dentro a fuera. Libro cuarto. Maestros didácticos y antididácticos. Tipología de la Revista de Archivos.

Montero, J. (1959). Didáctica Manjoniana. C.E.P.P.A.M.

Puelles, M. de (1999). Educación e ideología en la España contemporánea (4ª Ed.). Tecnos.

Real, I. (2008). La enseñanza de las Matemáticas en Andrés Manjón. C.E.P.P.A.M. Imprenta Editorial Ave-María.

Renes, A. (1922). Leído, visto y soñado a la sombra del Ave María de Granada. Escuelas Profesionales Salesianas de Artes y Oficios.

Renes, A. (1927). Didáctica manjoniana (continuación). El Magisterio Avemariano. Revista mensual. Órgano del Colegio-Seminario del Ave-María y de los Maestros y Hojas avemarianas, 82, 1303-1306; 83, 1321-1328; 84, 1348-1352; 85, 1367-1377; 86, 1394-1399.

Romero, A. (2000). Enseñanza de la lengua materna y educación lingüística y literaria en A. Manjón: Antología de textos didácticos. Escuelas del Ave María.

Published

2023-09-29

How to Cite

Real García, I. (2023). The teaching of Mathematics in Andrés Manjón. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (16), 57–69. https://doi.org/10.30827/unes.i16.28652

Issue

Section

Articles