The perspective of a teacher: reflections on the transformation of Obligatory Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/unes.i16.28270

Keywords:

Educational reform, Secondary school teachers

Abstract

In the present work the reflections of a teacher of Compulsory Secondary Education are presented after having developed his work in the same educational center for 25 years. The reflections are raised around three main axes: legislation, teachers and families. Years of experience allow us to carry out this type of reflection with a perspective capable of considering the evolution that these fundamental aspects have had in the educational field over the years. What is intended is to provide a point of view with the intention of serving other teachers in two ways: the first, to provide the vision of a specific center; The second is to encourage all teachers to carry out reflection exercises on their performance in the classroom, both with students and with their families, always keeping in mind the needs they present and which, like everything else, change over time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carmona, J. C. (14 de junio de 2022). La burocracia quema al profesorado. El correo de Andalucía. https://elcorreoweb.es/opinion/columnas/la-burocracia-quema-al-profesorado-AJ7946839

Cataldi, Z. y Dominighini, C. (2015). La generación millennial y la educación superior. Los retos de un nuevo paradigma. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 12(9), 14-21.

Cerezo, P. (2016). La Generación Z y la información. Revista de Estudios de Juventud, 114, 95-109.

De Puelles, M. (2008). Las grandes leyes educativas de los últimos doscientos años. CEE Participación Educativa, 7, 7-15.

Expansión. Renta por municipios: Albolote – Granada. Autor. https://datosmacro.expansion.com/mercado-laboral/renta/espana/municipios/andalucia/granada/albolote

Galera, C. y Mazo, E. (30 de julio de 2016). ¿A qué generación perteneces? 7 cosas que no sabías sobre la población española. Expansión. https://www.expansion.com/economia/2016/07/30/57989f5ce5fdea74068b45e8.html

Instituto Nacional de Estadística (2022). IDB37106 - Fecundidad. Total Nacional (1997-2021). https://www.ine.es/uc/EbiFk0cw

Maestre, A. B. (2009). Familia y escuela. Los pilares de la educación. Innovación y experiencias educativas, 14, 1-11.

Manjón, A. (1905). Discurso leído en la solemne apertura del Curso académico de 1897 a 1899 en la Universidad Literaria de Granada. Escuela del Ave María.

Marina, J. A., Pellicer, C. y Manso, J. (2015). Libro blanco de la profesión docente y su entorno escolar. Autor

Published

2023-09-29

How to Cite

Lenguasco Ruiz, D., & Ávalos Ruiz, I. (2023). The perspective of a teacher: reflections on the transformation of Obligatory Secondary Education. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (16), 157–170. https://doi.org/10.30827/unes.i16.28270

Issue

Section

Teaching Innovation