@designart_ist, a project on Twitter. New ways of learning and dissemination in the network
DOI:
https://doi.org/10.30827/unes.i11.21949Keywords:
Art history, Educational innovations, Industrial design, Social media, Cultural studiesAbstract
Introduction: This paper presents the results of a didactic project carried out in the subject Design and Aesthetics of the Everyday of the Degree in History of Art at the University of Malaga (Spain) during the academic year 2020-2021.
Method: Through a collaborative and participatory methodology, the objectives were defined, which focused on creating digital content based on the knowledge learnt in the subject and disseminating it through the social network Twitter.
Results: The project is explained in detail, its design, its development during the first weeks, as well as evaluating its results. Statistical data is provided and improvement actions are proposed for successive courses.
Conclusions: The internship has been a very enriching experience for the students, who have explained their work system and the potential of social media for teaching, as well as sharing their experiences and their acquisition of different soft skills that bring them closer to the real and working world.
Downloads
References
Almansa, A., Fonseca, O., & Castillo, A. (2013). Redes sociales y jóvenes. Uso de Facebook en la juventud colombiana y española. Comunicar, 20(40), 127-135. https://doi.org/10.3916/C40-2013-03-03
Álvarez, I., Ayuste, A., Gros, B., Guerra, V. & Romañá, T. (2005). Construir conocimiento con soporte tecnológico para un aprendizaje colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación, 36-1, 1-15. http://hdl.handle.net/2445/58103
Ayala-García, E., Hernández-Suárez, C., & Prada-Núñez, R. (2020). Proceso educativo en programas de Arquitectura bajo el aislamiento preventivo obligatorio por causa del COVID-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-25. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4205
Ballesta Pagán, F.J., Lozano Martínez, J., Cerezo Máiquez, M.C. & Castillo Reche, I.S. (2021). Participación en las redes sociales del alumnado de Educación Secundaria. Educación XX1, 24(1), 141-162. http://doi.org/10.5944/educXX1.26844
Bernal, C. & Angulo, F. (2013). Interacciones de los jóvenes andaluces en las redes sociales. Comunicar, 20(40), 25-30. https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-02
Calvera, A. (2007). De lo bello de las cosas, Materiales para una estética del diseño. Gustavo Gili.
Campí, I. (2007). La idea y la materia. Vol. 1: El diseño de producto en sus orígenes, Gustavo Gili.
Campí, I. (2020). ¿Qué es el diseño?, Gustavo Gili.
De Pablos, J.M., Colás, M.P., López Gracia, A. & García-Lázaro, I. (2019). Uses of digital platforms in Higher Education from the perspectives of the educational research. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 59-72. https://doi.org/10.4995/redu.2019.11177
Expósito, E., & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/4214
Fernández-Gubieda, S. (2020). Docencia Rubic: aprendizajes de la enseñanza universitaria en tiempos de la Covid-19. https://www.unav.edu/documents/24640148/26406619/RubicSueltas.pdf
Fiell, C. y P. (2000). Diseño del siglo XX, Taschen.
Fried, M. (2004), Arte y objetualidad: ensayos y reseñas, La balsa de la medusa.
García, M. D. (2020). La docencia desde el hogar. Una alternativa necesaria en tiempos del COVID 19. Polo del Conocimiento: Revista científico-Académica Multidisciplinaria, 5(4), 304-324. https://doi.org/10.23857/pc.v5i4.1386
García-Peñalvo, F. J., Abella-García, V., Corell, A., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS),(21), 1-26. http://dx.doi.org/10.14201/eks.23086
Gewerc, A., fraga, F. & Rodés, V. (2017) Niños y adolescentes frente a la Competencia Digital. Entre el teléfono móvil, youtubers y videojuegos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 89(31.2), 171-186.
González-Ramírez, T. & López-Gracia, Ángela, (2018), La identidad digital de los adolescentes: usos y riesgos de las tecnologías de la Información y la Comunicación, Revista Latinoamericana de tecnología Educativa, 17(2), 73-85. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.17.2.73
Harman, G. (2021), Arte y objetos, Enclave de Libros Ediciones.
Heller, E. (2004). Psicología del color: Cómo Actúan Los Colores Sobre Los Sentimientos Y La Razón. Editorial Gustavo Gili. En bibliografía final, no se pone en nota a pie de página
Julier, G. (2010). La cultura del diseño. Gustavo Gili.
Maloney, S., Moss, A. & Ilic, D. (2014). Social media in health professional education: a student perspective on user levels and prospective applications. Adv. Health. Sci. Educ. Theory. Pract., 19(5), 687-697. https://doi.org/10.1007/s10459-014-9495-7.
Marcelo, C. & Marcelo, P., (2021). Influencers educativos en Twitter. Análisis de hashtags y estructura relacional. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 68. Revista Comunicar
Martínez-Garcés, J., & Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
Norman, D.A. (2005). El diseño emocional. Por qué nos gustan o no los objetos cotidianos. Paidós.
Rambla, W. (2007). Estética y diseño. Universidad de Salamanca.
Ramírez, J.A. (2009). El objeto y el aura, Ediciones Akal.
Rios-Moyano, S. (2019), «Diseño, redes digitales e historia del arte/ Design, digital networks and art history», Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital. vol 8, nº 2, 178-204. http://revistacaracteres.net/wp-content/uploads/2019/11/Caracteresvol8n2noviembre2019-diseno.pdf
Ruíz, C., & Dávila. A. (2016). Propuesta de buenas prácticas de educación virtual en el contexto universitario. Revista de Educación a Distancia, 49(12), 1-21. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/49/12
Suárez, N. (2020). Formación docente universitaria y crisis sanitaria Covid-19. Ecuador. CienciAmérica, 9(2). http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.299
Tarabini, A. (2020) ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 145-155. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135
Torrent, R. & Marín, J. M. (2016). Breviario de diseño industrial. Función, estética y gusto, Cátedra.
Vázquez, A. y Cabero, J. (2015). Las redes sociales aplicadas a la formación. Revista Complutense de Educación, 26, 253-272. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.47078
Villafuerte, J., Bello, J., Cevallos, & Bermello, J. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del COVID-19, una mirada desde el enfoque humano. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(1), 134-150. http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3214
Wollheim, R. (2019). El arte y sus objetos. A. Machado Libros.
Yáñez Martínez, M.ª B. (2019). Estrategias de dinamización de la enseñanza online del diseño. ArDIn. Arte, Diseño e Ingeniería. 10.20868/ardin.2020.9.4125
Zaharah, Z. & Kirilova, G. (2020). Impact of Corona Virus Outbreak Towards Teaching and Learning Activities in Indonesia. SALAM: JurnalSosial dan BudayaSyar-i, 7(3), 269-282. http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/salam/article/view/15104/0
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors being published in this journal agree to the following terms:
The authors retain their copyrights but guarantee the journal's right to be the first publisher of the work, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license, which allows others to share the work, provided that they acknowledge its authorship and initial publication in this journal.
Authors may separately subscribe additional agreements for the non-exclusive distribution of the work published in the journal (for example, including it in an institutional repository or publishing it in a book), with recognition of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own websites) before and during the submission process, as this may result in productive exchanges, as well as more and earlier citations of the works to be published (See The Effect of Open Access) (in English).