The fall of Troy in art and visual culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i23.0018

Keywords:

Emblematic, Fall of Troy, Festivals, Spanish Monarchy, Painting

Abstract

The destruction of the legendary city of Troy constituted, thanks to Virgil's account in the Aeneid, one of the fundamentalscenes in the visual imaginary of Western culture from the moment it was made. Virgil's story also had importantconsequences for emblematic literature and European art. This text focuses on the scene of the burning and destruction ofthe city of Troy, a subject that is fascinating because of the implications it later had on ephemeral art and the Renaissanceand Baroque festival.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Inmaculada Rodríguez Moya, Universitat Jaume I, Castellón

Catedrática de Historia del Arte en el Departamento de Historia, Geografía y Arte de la Universitat Jaume I. Se centra en la iconografía del poder, la fiesta, el arte efímero y la emblemática. Sus publicaciones destacan junto con Víctor Mínguez The Seven Wonders of the Ancient World in the Modern Age (Routledge, 2017), El Tiempo de los Habsburgo. La construcción artística de un linaje imperial en el Renacimiento (Marcial Pons, 2020) y The visual legacy of Alexander the Great from the Renaissance to the Age of Revolution (Routledge, 2024).

References

ALCIATO, Andrea. Emblemas. Edición de Santiago Sebastián. Madrid: Akal, 1985.

ANGULO IÑIGUEZ, Diego, PÉREZ SÁNCHEZ, Alfonso Emilio. Historia de la pintura española. Escuela madrileña del segundo tercio del siglo XVII. Madrid: Instituto Diego Velázquez, 1983.

BARDON, Henry. “L’Enéide et l’Art. XVIª-XVIIIª siècles”. Gazette de Beaux Arts (París), tomo XXXVII bis (1950), págs. 77-88.

BOCCARDO, Piero. “Finanza, collezionismo e diplomacia tra la Spagna e Genova”. En: COLOMER, José Luis. Arte y diplomacia de la monarquía hispánica en el siglo XVII. Madrid: Fernando Villaverde Ediciones, 2003, págs. 313-333.

BURKE, Markus y CHERRY, Peter. Documents for the History of Collecting: Spanish Inventories 1, Collections of Paintings in Madrid 1601-1755. Los Angeles: Getty, 1997.

DOVAL TRUEBA, María del Mar. Los “velazqueños”: pintores que trabajaron en el taller de Velázquez. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2003.

ELVIRA BARBA, Miguel Ángel. Arte y mito. Manual de iconografía clásica. Madrid: Sílex, 2008.

FERRER VALLS, Teresa. “Producción municipal, fiestas y comedia de santos: la canonización de San Luis Bertrán en Valencia (1608)”. En OLEZA, Joan (Ed.) y CANET, José Luis. (Coord.), Teatro y prácticas escénicas II: la comedia. Londres: Tamesis Books, 1986, págs. 156-186.

GARCÍA GARCÍA, Bernardo José. “El legado de arte y objetos suntuarios de las testamentarías de Isabel Clara Eugenia y el Cardenal Infante”. En: José Luis Colomer (Dir.). Arte y Diplomacia en la Monarquía Hispánica en el siglo XVII. Madrid: Centro de Estudios de la Historia Hispánica, 2003, págs. 135-160.

GIUDICE, Michele del. Palermo magnifico nel trionfo dell’anno M.D.C.LXXXVI. Rinouando le feste dell’inventione della Gloriosa su Cittadina S. Rosalia. Palermo: Tomaso Rummulo, 1686.

GOMEZ, Vicente. Los sermones y fiestas que la Ciudad de Valencia hizo por la beatificación del glorioso padre Fray Luis Beltrán, Valencia, 1608 y G. Aguilar, Fiestas que la insigne ciudad de Valencia ha hecho por la beatificación del Santo Fray Luis Bertrán. Valencia: Pedro Patricio Mey, 1608.

IZQUIERDO MORENO, Rocío, MUÑOZ, Valme. Museo de Bellas Artes. Inventario de Pinturas. Sevilla: Junta de Andalucía, 1990.

KINHEAD, Duncan. “El testamento del pintor Juan de la Corte”. Boletín de estudios de Arte y Arqueología (Valladolid), 52 (1986), págs. 461-462.

LÓPEZ TORRIJOS, Rosa. “El bimilenario de Virgilio y la pintura española del siglo XVII”. Archivo Español de Arte (Madrid), 54, 216 (1981), págs. 385-386.

MARTÍNEZ RIPOLL, Antonio. “Juan de la Corte. Un pintor flamenco en el Madrid de Calderón”. Goya (Madrid), 161 (1981), págs. 312-320.

MÍNGUEZ, Víctor, GONZÁLEZ, Pablo, RODRÍGUEZ, Inmaculada, CHIVA, Juan. La fiesta barroca. Los reinos de Nápoles y Sicilia (1535-1713). Castellón: Universitat Jaume I, 2014.

MÍNGUEZ, Víctor. “Hazañas de Hércules niño. Linaje y presagios heroicos de la realeza hispánica”. En: PÉREZ, José Luis, GONZÁLEZ VARELA, Sergio, HERNÁNDEZ SOUBERBIELLE, Armando (Coords.). Hércules en el mito, la historia y el arte Iberoamericano. Relatos de una figura de poder y dominación. San Luis: El Colegio de San Luis, Universidad Iberoamericana, 2015, págs. 31-51.

MÍNGUEZ, Víctor. “Philosophia vitae magistra. Horacio en emblemas flamencos”. En: LÓPEZ VÁZQUEZ, José Manuel B., MONTERROSO MONTERO, Juan M.. Virtus Inconcussa. Estudios en torno al Theatro moral de la vida Humana de Otto Vaenius. A Coruña: Diputación Provincial da Coruña, 2013, págs. 23-37.

MORENO CUADRO, Fernando. Iconografía e iconología. Introducción al significado de la obra artística. Córdoba: UCOPress, Editorial Universidad de Córdoba, 2022.

NEWMAN, Abigail D. “Juan de la Corte: ‘Branding’ Flanders Abroad”. En: SCHOLTEN, Frits, WOODALL, Joanna y MEIJERS, Dulcia (Eds.). Art and Migration. Netherlandish Artists on the Move, 1400-1750. Leiden: Brill, 2014, págs. 264-301.

PÉREZ SÁNCHEZ, Alfonso Emilio. “Algunas obras inéditas y nuevas consideraciones en torno a Collantes”, Archivo Español de Arte (Madrid), 139 (1962), págs. 254-257.

PÉREZ SÁNCHEZ, Alfonso Emilio. Pintura barroca en España (1600-1750). Madrid: Cátedra, 2010.

PÉREZ SÁNCHEZ, Alfonso Emilio. Pintura madrileña del segundo tercio del siglo XVII. Madrid: CSIC, Instituto Diego Velázquez, 1983.

QUESADA, José María. “Perspectivas y batallas de Francisco Gutiérrez y Matías de Torres”. Academia. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (Madrid), 79 (1994), págs. 257-287.

RODRÍGUEZ MOYA, Inmaculada, MÍNGUEZ CORNELLES, Víctor. “Olivares y la escenificación del poder. Un lienzo de Pollock House”. Potestas (Castellón), 7 (2014), págs. 159-177.

RODRÍGUEZ MOYA, Inmaculada. “Conjurar a los cuatro elementos: fiestas de beatificación y canonización por San Luis Bertrán (1608-1671)”. En: CALLADO ESTELA, Emilio (Ed.). Para Dios y para los hombres: estudios en torno a San Luis Bertrán en el 350 aniversario de su canonización. Granada: Comares, 2023, págs. 167-189.

RYLANCE, Kelie Erin. “Saint Luis Beltrán in Valencian Art and Pageantry”. En: REININK, Adriaan Wessel y STUMPEL, Jeroen (Ed.). Memory & Oblivion: Proceedings of the XXIXth International Congress of the History of Art. Dordrecht: 1999, págs. 685-690.

SAAVEDRA FAJARDO, Diego de. Empresas políticas. Edición, introducción y notas de Francisco Javier Díez de Revenga. Barcelona: Planeta, 1988.

SÁEZ, Adrián J. Godos de papel. Identidad nacional y reescritura en el Siglo de Oro. Madrid: Cátedra, 2019.

SEBASTIÁN, Santiago. “Theatro Moral de la Vida Humana, de Otto Vaenius. Lectura y significado de los emblemas”. Boletín del Museo e Instituto “Camón Aznar”(Madrid), XIV (1983), págs. 7-92.

SIMAL LÓPEZ, Mercedes. “El Real Sitio del Buen Retiro y sus colecciones durante el reinado de Felipe IV”. En: MARTÍNEZ MILLÁN, José, RIVERO RODRÍGUEZ, Manuel (Dirs.), La corte de Felipe IV (1621-1665). Reconfiguración de la Monarquía católica. Arte, coleccionismo y sitios reales. Madrid: Ediciones Polifemo, 2017, págs. 2339-2566.

SOTO, Hernando de. Emblemas moralizadas. Edición y estudio de José Julio García Arranz y Nieves Pena Sueiro. Palma de Mallorca: José J. de Olañeta editor, 2017.

ÚBEDA DE LOS COBOS, Andrés. “La decoración pictórica del Palacio del Buen Retiro”. En: ÚBEDA DE LOS COBOS, Andrés (Ed.). El Palacio del Rey Planeta. Felipe IV y el Buen Retiro. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2005, págs. 15-27.

VALDIVIESO, Enrique. “Dos nuevas pinturas de Francisco Gutiérrez. Revista de Arte Sevillano (Sevilla), 2 (1982), págs. 71-73.

VALDIVIESO, Enrique. “Francisco Gutiérrez, pintor de perspectivas”. Boletín del Museo del Prado (Madrid), tomo II (1982), págs. 175-180.

VALDIVIESO, Enrique. “Nuevos datos y obras de Francisco Gutiérrez”. Boletín del Prado (Madrid), tomo XIII (1992), págs. 7-10.

VV.AA. Capolavori in festa. Effimero barocco a Largo di Palazzo. Nápoles: Electa Napoli, 1997.

Published

2024-10-30

How to Cite

Rodríguez Moya, Inmaculada. 2024. “The Fall of Troy in Art and Visual Culture”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 23 (October):242-55. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i23.0018.

Issue

Section

Dossier: De la retórica visual a la publicidad