The Mots et Devises trade card series or the commercial use of the emblematic tradition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i23.0013

Keywords:

Chromolithography, Commercial advertising, Emblematics, Printing house, Trading cards

Abstract

During the decades of transition between the 19th and 20th century, the A. Billon printing house was quite active in Paris. This work focuses on a trading card collection printed in its presses, generically coined Mots et devises. The collection was intended to promote food products, faithfully maintaining the triplex structure of the ancient traditional literary emblems derived from the first edition of Andrea Alciato’s Emblemata (1531).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Julio García Arranz, Universidad de Extremadura

Profesor titular de Historia del Arte en la Universidad de Extremadura. Miembro fundador de la Sociedad Española de Emblemática, su labor investigadora se ha centrado en cuestiones como el naturalismo moralizante de la literatura simbólica ilustrada moderna, la teoría del emblema o la emblemática aplicada en la azulejería barroca portuguesa, con algunas aproximaciones a la pervivencia del imaginario simbólico de los siglos XVI y XVII en la cultura contemporánea.

Isabelle Moreels, Universidad de Extremadura

Formada inicialmente en la Université libre de Bruxelles, es profesora titular del Área de Filología Francesa de la Universidad de Extremadura. Constituye su línea de investigación privilegiada la (para)literatura en lengua francesa —y especialmente de Bélgica— de los siglos XIX-XX. Pero también ha presentado y publicado trabajos sobre ciertos aspectos del cine francófono, la traducción y la didáctica del francés como lengua extranjera, tanto dentro como fuera de España.

References

CARTOLINO. “Chromolitographie”. Consultado en: http://www.cartolino.com/fr/chromos.html. [Fecha de acceso: 11/12/2023].

DE VOS, Thierry. Chromos, les premières publicités. Bruselas: Armonia, 2007.

ÉCOLE NATIONALE DES CHARTES. “Picard-Bernheim, Alcide”, Dictionnaire des imprimeurs-lithographes du XIXe siècle. Consultado en: http://elec.enc.sorbonne.fr/imprimeurs/node/25835. [Fecha de acceso: 23/11/2023].

LAROUSSE, Pierre. Flore latine des dames et des gens du monde ou Clef des citations latines que l’on rencontre fréquemment dans les ouvrages des écrivains français. París: Larousse et Boyer, 1861.

LAROUSSE, Pierre. Petite flore latine. Clef des citations latines que l’on rencontre dans les ouvrages des écrivains français. París: Larousse et Boyer, 1862.

GALLUZZO, Anthony. “Chromolithographed history: brands’ trade cards and the co-construction of the French ‘roman national’ (1900s-1930s)”. Journal of Historical Research in Marketing (Leeds), 1 (2022), págs. 48-65. Consultado en: https://doi.org/10.1108/JHRM-05-2021-0020. [Fecha de acceso: 11/11/2023].

ROUFFIGNAC, Isabeau de y ROUFFIGNAC, Aude de. Les chromos. Album d’une collection. París: Éditions de la Martinière, 2016.

SUR LES BRANCHES DU POMMIER. Généalogie, histoire familiale de Normandie et ailleurs. “Les ‘Chromos’: images colorées et ludiques des années 1870-1920”. Disponible en: https://www.surlesbranchesdupommier.com/2019/07/les-chromos-images-colorees-et-ludiques.html. [Fecha de acceso: 05/12/2023].

Published

2024-10-30

How to Cite

García Arranz, José Julio, and Isabelle Moreels. 2024. “The Mots Et Devises Trade Card Series or the Commercial Use of the Emblematic Tradition”. Quiroga. Revista De Patrimonio Iberoamericano, no. 23 (October):178-90. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i23.0013.

Issue

Section

Dossier: De la retórica visual a la publicidad