DEVELOPMENT OF INTERCULTURAL COMPETENCE: A BIBLIOGRAPHIC REVIEW

Authors

  • Marina De La Cruz Estudillo a:1:{s:5:"es_ES";s:55:"Centro Universitario SAFA Úbeda (Universidad de Jaén)";}
  • Paz Peña García UNED

DOI:

https://doi.org/10.30827/modulema.v7i.28763

Keywords:

Intercultural education, Competency based teaching, Primary school students, Literature, Lifelong learning

Abstract

The aim of this bibliographical review is to identify what intercultural competence is based on in the formal  educational field, since we cannot educate in interculturality without having some basic and essential notions that are established through intercultural competence. This bibliographical review opens the doors to critical thinking  and reflection on the cultural diversity present in our  society and which needs to be addressed in the classroom.  A transversal theme like many others that increasingly  needs to make its way into teaching, to show that coexistence is nothing more than being aware of the  different points of view of others and seeing difference as  something enriching, which allows us to see beyond our  horizon. Therefore, throughout this review it will be made special emphasis on what we understand by interculturality and multiculturality at the national level, and a synthesis will also be made of the ideal educational models for educating in interculturality. Based on these premises, this review will focus on both initial and permanent teacher  training in interculturality; an essential point in the acquisition of intercultural competence.

Downloads

Author Biography

Paz Peña García, UNED

Licenciada en Pedagogía y Doctora en Antropología Social de la
Universidad de Granada. Experta en Interculturalidad y gestión de la
diversidad. Desde el 2003 trabajando con minorías étnicas en los
ámbitos de intervención de educación y al empleo, en distintas
entidades sociales, en la gestión del desarrollo de competencias,
implementación de metodologías activas e innovación pedagógica.
Estancia de investigación postdoctoral en el Instituto de
Investigaciones en Educación. Universidad Veracruzana
Intercultural. 2020. Actualmente formo parte del grupo de
investigación HUM126, “Innovación y mejora de la educación de
Andalucía como profesora directora de tesis de la UNED.

References

Aguado Odina, T. y del Olmo, M. (2009). Educación intercultural. Perspectivas y propuestas. Ramón Areces.

Aguado Odina, T. (2019) Pedagogía Intercultural. McGraw-Hill Interamericana de España.

Bernabé Villodre M. (2012). Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos necesarios para la labor docente. Revista Educativa Hekademos. Revista Educativa Digital, 11. 67-76. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4059798.pdf

Casanova, M. A., y Rodríguez, H. J. (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. Editorial La Muralla

Castro Suárez, C. (2019). Los modelos de educación multicultural e intercultural. Una revisión necesaria desde una sociedad diversa. Revista Amauta 17 (33), 87-104. http://dx.doi.org/10.15648/am.33.2019.7 DOI: https://doi.org/10.15648/am.33.2019.7

Chamorro, Álvaro J. (2022). Competencias interculturales en docentes de entidades educativas Oblatas en el Ecuador. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 1232-1250. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.180 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.180

Díez, E. (2012). Educación Intercultural. Manual de Grado. Aljibe.

Domínguez, M. C. (2006). Investigación y formación del profesorado en una sociedad intercultural. Universitas.

García Gómez L. y Arroyo González M.J. (2014). La formación del profesorado en Educación Intercultural: un repaso sobre su formación inicial y permanente. Revista nacional e internacional de educación inclusiva. 7(2), 127-142. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/viewFile/153/147

González Mediel, O., Berríos Valenzuela, L., y Toro Collantes, M. (2021). La formación del profesorado de Primaria en educación intercultural: una experiencia a través de la investigación acción. Estudios Pedagógicos XLVII, 1, 197-217. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100197 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100197

González Plasencia, Y. (2022). El futuro de la interculturalidad en Educación Primaria según la LOMLOE: análisis desde la enseñanza de ELE. Cultura, Lenguaje y Representación, 28, 103–120. http://dx.doi.org/10.6035/clr.6497 DOI: https://doi.org/10.6035/clr.6497

Jordán, J., Besalú, X., Bartolomé, M., Aguado, T., Moreno, C. y Sanz, M. (2004). La formación del profesorado en educación intercultural. Los Libros de la Catarata.

López Gómez, E., y Pérez Navío, E. (2013). Formación permanente del profesorado y práctica docente intercultural: contenidos actitudinales y complementariedad competencial. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 6(12), 32-42. https://doi.org/10.25115/ecp.v6i12.955 DOI: https://doi.org/10.25115/ecp.v6i12.955

Molina, M.D. y Pérez, A. (2014). “Aprender a aprender” en los grados de E.I. y E.P. en el C.P. SAFA. Revista electrónica de investigación y docencia (REID), 8, 149-170. https://kipdf.com/issn-julio-julho-2014_5b024ad38ead0eb3668b45a0.html

Peñalva Vélez, A., y Leiva Olivencia, J.J. (2019). Metodologías cooperativas y colaborativas en la formación del profesorado para la interculturalidad. Tendencias Pedagógicas, 33, 37-46. https://doi.org/10.15366/tp2019.33.003 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2019.33.003

Peñalva Vélez, A. y López-Goñi, J. J. (2014). Competencias ciudadanas en alumnado de magisterio: la competencia intercultural personal. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 139-153. https://revistas.um.es/reifop/article/download/139/162051 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.17.2.196871

Redine (Ed.) (2019). Conference Proceedings EDUNOVATIC 2018. Adaya Press.

Sabariego, M. (2002). La educación intercultural ante los retos del siglo XXI. DESCLÉE.

Published

2023-12-27

How to Cite

De La Cruz Estudillo, M., & Peña García, P. (2023). DEVELOPMENT OF INTERCULTURAL COMPETENCE: A BIBLIOGRAPHIC REVIEW. MODULEMA. Scientific Journal on Cultural Diversity, 7, 101–113. https://doi.org/10.30827/modulema.v7i.28763

Issue

Section

Articles