DEVELOPMENT OF INTERCULTURAL COMPETENCE: A BIBLIOGRAPHIC REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.30827/modulema.v7i.28763Keywords:
Intercultural education, Competency based teaching, Primary school students, Literature, Lifelong learningAbstract
The aim of this bibliographical review is to identify what intercultural competence is based on in the formal educational field, since we cannot educate in interculturality without having some basic and essential notions that are established through intercultural competence. This bibliographical review opens the doors to critical thinking and reflection on the cultural diversity present in our society and which needs to be addressed in the classroom. A transversal theme like many others that increasingly needs to make its way into teaching, to show that coexistence is nothing more than being aware of the different points of view of others and seeing difference as something enriching, which allows us to see beyond our horizon. Therefore, throughout this review it will be made special emphasis on what we understand by interculturality and multiculturality at the national level, and a synthesis will also be made of the ideal educational models for educating in interculturality. Based on these premises, this review will focus on both initial and permanent teacher training in interculturality; an essential point in the acquisition of intercultural competence.
Downloads
References
Aguado Odina, T. y del Olmo, M. (2009). Educación intercultural. Perspectivas y propuestas. Ramón Areces.
Aguado Odina, T. (2019) Pedagogía Intercultural. McGraw-Hill Interamericana de España.
Bernabé Villodre M. (2012). Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos necesarios para la labor docente. Revista Educativa Hekademos. Revista Educativa Digital, 11. 67-76. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4059798.pdf
Casanova, M. A., y Rodríguez, H. J. (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. Editorial La Muralla
Castro Suárez, C. (2019). Los modelos de educación multicultural e intercultural. Una revisión necesaria desde una sociedad diversa. Revista Amauta 17 (33), 87-104. http://dx.doi.org/10.15648/am.33.2019.7 DOI: https://doi.org/10.15648/am.33.2019.7
Chamorro, Álvaro J. (2022). Competencias interculturales en docentes de entidades educativas Oblatas en el Ecuador. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 1232-1250. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.180 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.180
Díez, E. (2012). Educación Intercultural. Manual de Grado. Aljibe.
Domínguez, M. C. (2006). Investigación y formación del profesorado en una sociedad intercultural. Universitas.
García Gómez L. y Arroyo González M.J. (2014). La formación del profesorado en Educación Intercultural: un repaso sobre su formación inicial y permanente. Revista nacional e internacional de educación inclusiva. 7(2), 127-142. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/viewFile/153/147
González Mediel, O., Berríos Valenzuela, L., y Toro Collantes, M. (2021). La formación del profesorado de Primaria en educación intercultural: una experiencia a través de la investigación acción. Estudios Pedagógicos XLVII, 1, 197-217. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100197 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100197
González Plasencia, Y. (2022). El futuro de la interculturalidad en Educación Primaria según la LOMLOE: análisis desde la enseñanza de ELE. Cultura, Lenguaje y Representación, 28, 103–120. http://dx.doi.org/10.6035/clr.6497 DOI: https://doi.org/10.6035/clr.6497
Jordán, J., Besalú, X., Bartolomé, M., Aguado, T., Moreno, C. y Sanz, M. (2004). La formación del profesorado en educación intercultural. Los Libros de la Catarata.
López Gómez, E., y Pérez Navío, E. (2013). Formación permanente del profesorado y práctica docente intercultural: contenidos actitudinales y complementariedad competencial. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 6(12), 32-42. https://doi.org/10.25115/ecp.v6i12.955 DOI: https://doi.org/10.25115/ecp.v6i12.955
Molina, M.D. y Pérez, A. (2014). “Aprender a aprender” en los grados de E.I. y E.P. en el C.P. SAFA. Revista electrónica de investigación y docencia (REID), 8, 149-170. https://kipdf.com/issn-julio-julho-2014_5b024ad38ead0eb3668b45a0.html
Peñalva Vélez, A., y Leiva Olivencia, J.J. (2019). Metodologías cooperativas y colaborativas en la formación del profesorado para la interculturalidad. Tendencias Pedagógicas, 33, 37-46. https://doi.org/10.15366/tp2019.33.003 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2019.33.003
Peñalva Vélez, A. y López-Goñi, J. J. (2014). Competencias ciudadanas en alumnado de magisterio: la competencia intercultural personal. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 139-153. https://revistas.um.es/reifop/article/download/139/162051 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.17.2.196871
Redine (Ed.) (2019). Conference Proceedings EDUNOVATIC 2018. Adaya Press.
Sabariego, M. (2002). La educación intercultural ante los retos del siglo XXI. DESCLÉE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 MODULEMA. Scientific Journal on Cultural Diversity

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.