Successful Mistakes: Avvakum and the Sirin Bird
DOI:
https://doi.org/10.30827/meslav.vi21.25095Abstract
In this paper, we present Avvakum’s interpretation of the song of the Sirens, an interpretation that could exert a certain influence on the contents of some inscriptions that accompany the images of the Sirin bird in later Russian art.
Downloads
References
Afinogenov, D. (1999). The Date of Georgios Monachos Reconsidered. Byzantinische Zeitschrift, 92, pp. 437–47.
Alexandre, M. (1988). Entre ciel et terre: les premiers débats sur le site du Paradis (Gen., 2, 8-15 et ses réceptions). En B. Deforgue & F. Jouan (Eds.), Peuples et pays mythiques. Actes du Vème. Colloque du Centre de Recherches Mythologiques de l› Université de Paris X (Chantilly, 18-20 septembre 1986) (pp. 187-224). Les Belles Lettres.
Alvarado Socastro, S. (2003). Sobre la transliteración del ruso y de otras lenguas que se escriben con alfabeto cirílico. Centro de Lingüística Aplicada “Atenea”.
Arbat, Ju. A. (1966). Putešéstvija za krasotój. Iskusstvo. Retrieved September 27, 2013 from http://www.booksite.ru/fulltext/arbat/puty/index.htm
Belova, O. V. (1993). O čudésnoj pticy alkonost. Rússkaja reč’, 1, 113-7.
–––– (2001). Slavjánskij bestiárij. Indrik.
––––, i Petrukhin, V. Ja. (2008). Fol’klor i knížnost’. Mif i istoríčeskie reálija. Naúka.
––––, i Tolstaja, S. M. (2009). Raj. V: S. M. Tolstaja (otv. red.), Slavjánskie drévnosti. Ėncyklopedíčeskij slovár’ (tom 4, s. 397-400). “Meždunaródnye otnošénija”.
––––, i Petrukhin, V. Ja. (2016). «Siriny naricájutsja, rekše vily»: ot khronografa k fol›kloru. V: D. I. Antonov & O. B. Khristofórova (otv. red.), In umbra. Demonológija kak semiotíčeskaja sistema (vyp. 5, s. 295-308). Indrik.
Bíblija Ostróžskaja. Retrieved December 29, 2022 from https://samstar-biblio.ucoz.ru/load/46-1-0-84
Boor, C. de (Ed.). (1904). Georgii monachi chronicon. Teubner.
Čiževskij, D. (1959). Russische Geistesgeschichte, I: Das heilige Russland. Rowohlt Taschenbuch Verlag, trad. esp. de Pedro Vázquez de Castro (1967).
Chizhevski, Dmitri: Historia del espíritu ruso, I: la Santa Rusia. Alianza.
----. (31971). History of Russian Literature from the Eleventh Century to the End of Baroque. Mouton & Co.
Čumičeva, O. V. (2009). Solovéckoe vosstánie 1667-1676 godov. OGI.
Dal’, V. I. (21880-2; 11863–6). Tolkóvyj slovár’ živogo velikorússkogo jazyká. Retrieved from http://slovardalja.net/
Delumeau, J. (1992). Une histoire du Paradis: le jardin des délices. Fayard.
Dressel, A. R. M. (ed.) (21873). Clementinorum epitomae duae. Hinrichs.
Gúdzij, N. K. (red., vstup. st. i komment.). (1934). Žítie protopopa Avvakuma im samim napísannoe i drugíe egó sočinénija. Academia. Retrieved from http://feb-web.ru/feb/avvakum/default.asp?/feb/avvakum/texts/a34/a34.html
–––– (red.) (1960). Žítie protopopa Avvakuma im samim napísannoe i drugíe egó sočinénija (podgotovka teksta i kommentarii N. K. Gúdzija, V. E. Guseva, A. S. Eleónskoj, A. I. Mazunina, V. I. Malyševa, N. S. Sarafanovoj). Goslitizdat. Retrieved from http://feb-web.ru/feb/avvakum/default.asp?/feb/avvakum/texts/jag/jag.html
–––– (red., vstup. st. i komment.) (1997). Žítie protopopa Avvakuma im samim napísannoe i drugíe egó sočinénija. ZAO «Svarog i K».
Istrin, V. M. (1893). Aleksándrija rússkikh khronográfov. Isslédovanie i tekst. Universitétskaja Tipográfija.
–––– (1920-22). Knigy vremennyja i obraznyja Georgija Mnikha. Khronika Georgija Amartola v drevnem slavjanorusskom perevode. Rossíjskaja Gosudárstvennaja Akademíčeskaja Tipográfija.
Ítkina, E. I. (1985). Póvest’ «Opisánie licevoe velíkoj osady i razorénija monastyrjá Solovéckogo» i eë literatúrnye i izobrazítel’nye istóčniki. Trudý otdela drevnerússkoj literatury, 38, 241-59.
Karnéev, A. D. (1890). Materialy i zametki po literatúrnoj istórii Fiziologa. Imperátorskoe Óbščestvo Ljubítelej Drévnej Pís’mennosti.
Kovtun, L. S. (1989). Azbukóvniki XVI-XVII vv.Stáršaja raznovídnost’. Naúka.
Leclercq-Marx, J. (1997). La sirène dans la pensée et l’art de l’Antiquité et du Moyen Âge. Du mythe païen au symbole chrétien. Académie Royale de Belgique.
Lučševa, Z. A. (1997). Skázočnye pticy staroobrjádčeskikh lubkov. Živája stariná, 4 (16), 13-4.
Molina Moreno, F. (2008). La música de Orfeo. En A. Bernabé & F. Casadesús (Eds.), Orfeo y la tradición órfica. Un reencuentro (vol. I, pp. 33-58). Akal.
---- (2013). Winged Mythical Singers of Cosmic Music. Retrieved from http://eprints.ucm.es/23744/.
---- (2014). Migrating Fabulous Half-Birds? Sirens and Sirin. Palaeoslavica, 22 (1), 233-46. Retrieved October 24, 2014 from http://eprints.ucm.es/27173/
---- (2015). Rusalki v Poles›e i sireny v antíčnosti. Palaeoslavica, 23 (2), 197-220. Retrieved November, 23 2015 from http://eprints.ucm.es/34297/
Nova vulgata. Edición en línea. Retrieved December 29, 2022 from https://www.vatican.va/archive/bible/nova_vulgata/documents/nova-vulgata_index_lt.html
Opisánie licevoe osady i razorénija Solovéckogo monastyrjá, manuscrito del siglo XVIII, disponible bajo el título Póvest’ o Solovéckom vosstánii (rukópisnyj kódeks XVIII veka). Retrieved March 25, 2022 from https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Story_of_Solovetsky_uprising.pdf
Rachewiltz, S. W. de (1987). De Sirenibus: An Inquiry into Sirens from Homer to Shakespeare. Garland Publishing, Inc.
Rovínskij, D. A. (1881). Rússkija naródnyja kartinki. Tipográfija Imperátorskoj Akadémii Naúk.
Rozánov, S. P. (red.) (1911). Rússkij khronógraf. Čast’ pérvaja: Khronógraf redákcii 1512 g. Imperátorskaja Arkheologíčeskaja Kommíssija.
Sagrada Biblia. Versión oficial de la Conferencia Episcopal Española (R. Aguirre Monasterio et al., trads.). (2012). Biblioteca de Autores Cristianos.
Santa Biblia (C. de Reina y C. de Valera, trads.) (†1949). Sociedad Bíblica B. y E.-Sociedad Bíblica Americana (ediciones originales de 1569-1602).
San Vicente, R. (1997). La prosa autobiográfica: “La vida del protopope Avvakum escrita por él mismo”. En F. Presa González (coord.), Historia de las literaturas eslavas (pp. 1012-13). Cátedra.
Schweitzer, B. (1969). Die geometrische Kunst Griechenland. Du Mont Schauberg.
Septuaginta (A. Rahlfs, ed.) (1935). Württemberg Bible Society. Retrieved December 29, 2022 from http://stephanus.tlg.uci.edu/Iris/indiv/csearch.jsp#doc=tlg&aid=0527&q=SEPTUAGINTA&dt=list&st=author_text&per=50
Subbotin, N. I. (red.) (1878). Materialy dlja istórii raskola za pérvoe vrémja egó suščestvovánija. Tipográfija T. Ris, t. 3. Retrieved March 24, 2022 from http://elib.shpl.ru/ru/nodes/5032-materialy-dlya-istorii-raskola-za-pervoe-vremya-ego-suschestvovaniya-m-1874-1894
Tvorogov, O. V. (1987-9 a). Aleksándrija Khronografíčeskaja. V: D. S. Likhačev (otv. red.) (1987-9). Slovár’ knížnikov i knížnosti Drévnej Rusí. Naúka. Retrieved August 23, 2013 from http://lib.pushkinskijdom.ru/Default.aspx?tabid=3666
–––– (1987-9 b). Letopísec Ellínskij i Rímskij. V: D. S. Likhačev (otv. red.), Slovár’ knížnikov i knížnosti Drévnej Rusí. Naúka. Retrieved August 23, 2013 from http://lib.pushkinskijdom.ru/Default.aspx?tabid=4263
–––– (1987-9 c). Khrónika Geórgija Amartola. V: D. S. Likhačev (otv. red.) (1987-9). Slovár’ knížnikov i knížnosti Drévnej Rusí. Naúka (http://lib.pushkinskijdom.ru/Default.aspx?tabid=4705, 21 de agosto de 2013).
Walter, C. (2002). Sur les origines iconographiques de la sirène en Grèce ancienne: des hypothèses avancées depuis un siècle aux dernières découvertes. En I. Izquierdo y H. Le Meaux (coord.), Seres híbridos. Apropiación de motivos míticos mediterráneos (pp. 143-63). Ministerio de Educación, Cultura y Deporte – Casa de Velázquez.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mundo Eslavo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-SA: This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, so long as attribution is given to the creator. The license allows for commercial use. If you remix, adapt, or build upon the material, you must license the modified material under identical terms.
CC BY-SA includes the following elements:
BY – Credit must be given to the creator
SA – Adaptations must be shared under the same terms
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).