The Past Is a Staging: Postmemory and Identity in the Documentary and Current Spanish TV Fiction
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i23.9458Keywords:
Postmemory, Spanish documentary, historical memory, television fiction.Abstract
The relationship between historical and personal memory has always been a controversial and not peaceful issue. Historians, narratology experts and even neuroscientists discuss the best way to access the traumatic past that supposes events like the Spanish Civil War or Franco dictatorship in Spain. The audiovisual documentary production about these issues has experienced a boom in recent times as a result of an increasing interest in recovering the memory of the older survivors. It has been a legitimate attempt to rewrite chapters that some pretended to be closed forever, if not directly forgotten. The need to fix testimonies and systematize them before the protagonists die has encouraged very diverse projects, sometimes undertaken by direct relatives of the historical protagonists. We are talking about products such as El muro de los olvidados (Joseph Gordillo, 2008), where the French director tries to find the remains of his grandfather, a Maquis fighter shot by the Civil Guard in 1946. And also films like Nadar (Carla Subirana, 2008), Pepe el andaluz (Alejandro Alvarado, Concha Barquero, 2012) or the short film Haciendo memoria (Sandra Ruesga, 2005), integrated into the collective documentary Entre el dictador y yo (2005). The aim of the article is to analyze the staging mechanisms used by these documentaries to find out to what extent such film resources reinforce or distort, recover or create, as the case may be, an accessible past. We want to analyse the status of the last Spanish documentary production and think about how the past is mediated by these film resources and how it is always affected by the rigors and inaccuracies of the personal memory and by the filter imposed by the film device itself.
Downloads
References
Alberca, Manuel. La máscara o la vida. De la autoficción a la antificción. Málaga, Pálido Fuego, 2017.
Balló, Jordi; Pérez, Xavier. La semilla inmortal. Barcelona, Anagrama, 2006.
Bevan, Robert. La destrucción de la memoria. Valencia, La Caja Books, 2019 (edición original de 2006).
Cadenas Cañón, Isabel. Poéticas de la ausencia. Formas subversivas de la memoria en la cultura audiovisual contemporánea. Madrid, Cátedra, 2019.
Casas, Ana (comp.). La autoficción. Reflexiones teóricas. Madrid, Arco Libros, 2012.
Casas, Ana (ed.). El autor a escena. Intermedialidad y autoficción. Madrid, Iberoamericana, Vervuert, 2017.
Cascajosa Virino, Concepción. La cultura de las series. Barcelona, Laertes, 2016.
Davies, William. Estados nerviosos. Cómo las emociones se han adueñado de la sociedad. Madrid, Sexto Piso, 2019 (edición original de 2018).
De Luna, Manuel. “Las líneas rojas de TVE”, en El Periódico, texto de 18 de junio de 2017, accesible en http://www.elperiodico.com/es/tele/20170618/lineas-rojas-tve-6103004.
Edelman, Gerald M. The Remembered Present: A Biological Theory of Consciousness. New York, Basic Books, 1989.
Estrada, Isabel. “Cuéntame cómo pasó o la revisión televisiva de la historia española reciente”. Hispanic Review, vol.72, nº4, otoño 2004, pp.547-564.
Hirsch, Marianne. The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture after the Holocaust. New York, Columbia University Press, 2012.
Jabonero, Daniel. “Cinco años de 'La República' en TVE: la serie que silenció el PP”, en Bluper, texto de 24.1.2016. http://bluper.elespanol.com/noticias/cinco-anos-la-republica-tve-serie-callo-pp.
Kandel, Eric. En busca de la memoria. Buenos Aires, Katz, 2007 (edición original de 2006).
Labrador Méndez, Germán. Culpables por la literatura. Imaginación política y contracultura en la transición española (1968-1986). Madrid, Akal, 2017.
LaCapra, Dominick. Historia en tránsito. Experiencia, identidad, teoría crítica. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2006 (edición original de 2004).
Lobanyi, Jo. “Introduction: Engaging with Ghosts, or Theorizing Culture in Modern Spain”. Constructing Identity in Con-temporary Spain: Theoretical Debates and Cultural Practice. Oxford, Oxford University Press, 2002, pp.1-14.
Miguélez, Xabier. “En algún momento veremos La República”. El Confidencial, 6.09.16, accesible en http://www.vanitatis.elconfidencial.com/television/2016-09-06/fernando-lopez-puig-serie-la-republica-se-vera-tarde-temprano_1255693/
Nichols, Bill. La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona, Paidós, 1997 (edición original de 1991).
Nora, Pierre. Les Lieux de mémoire. París, Gallimard, 1984.
Peter Novick. The Holocaust in American Life. Boston, Hough-ton Mifflin, 1999.
Martin, Jose A.; Escudero, Rafael. Derecho y memoria histórica. Madrid, Trotta, 2008.
Palacio, Manuel. La televisión durante la Transición española. Madrid, Cátedra, 2012.
Palacio, Manuel. Histoire sociale de la télevision en Espagne. Lyon, Le Grimh, 2019.
Pousa, Laura. La memoria televisada. Cuéntame cómo pasó. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 2015.
Quílez, Laia. “Memorias protésicas: Posmemoria y cine documental en la España contemporánea”. Historia y Comunicación Social, vol. 18, octubre de 2013, pp.387-398.
Reig Tapia, Alberto. “La derecha española y la Segunda República: Neofranquismo e historia”. Cultura de la república. Revista de análisis crítico, número 1, abril 2017, pp.129-148.
Ribeiro de Menezes, Alison. Embodying memory in contemporary Spain. New York, Palgrave McMillan, 2014.
Rothberg, Michael. Multidirectional Memory. Stanford, Stanford University Press, 2009.
Sacks, Oliver. El río de la conciencia. Barcelona, Anagrama, 2019 (edición original de 2017).
Sisino Pérez, Juan; Manzano, Eduardo. Memoria Histórica. Madrid, Libros de la Catarata, 2010.
Vilarós, Teresa. El mono del desencanto. Una crítica cultural de la transición española (1973-1993). Madrid, Siglo XXI, 2018 (edición original de 1998).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.