Nostalgic Gazes in Pozo de Aire, by Guadalupe Gaona

Authors

  • Anna Forné Universidad de Gotemburgo

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i23.9451

Keywords:

Memory, poetry, autofiction, nostalgia, postmemory, Argentina.

Abstract

In Pozo de aire [Well of air] the Argentine photographer and poet Guadalupe Gaona traces from the present her childhood memories by means of an assemblage of photographs and short narrative poems, preceded by a testimonial prologue. This combination of textual and visual registers articulated by an omnipresent but evasive poetic voice, exceeds the horizons of expectations of the configuration of memories of the second generation in Argentina because it resists to elaborate a prospective history. In this article I will approach the aesthetic specificities of Pozo de aire in the first place looking at the relations between the subject and the objects departing from the idea of a camera-graphic poetry. Secondly, I will propose a reading of the text from the concept of nostalgia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anna Forné, Universidad de Gotemburgo

Profesora titular

Departamento de Lenguas y Literaturas

References

Amado, Ana María, et al. Lazos de familia: herencias, cuerpos, ficciones. Buenos Aires, Paidós, 2004.

Bal, Mieke, editor. Acts of Memory: Cultural Recall in the Present. Hanover NH, University Press of New England, 1999.

Beverley, John. Essays on the Literary Baroque in Spain and Spanish America. Woodbridge, Tamesis, 2008.

Blejmar, Jordana, y Natalia Fortuny. “Miradas de otro. El regreso a lo perdido en dos ejercicios fotográficos de memoria”. Revista Estudios, vol. 0, n.º 25, septiembre de 2011.

Boym, Svetlana. The future of nostalgia. Nueva York, Basic Books, 2001.

Colonna, Vincent. Autofiction & autres mythomanies littéraires. Auch, Tristram, 2004.

Dobry, Edgardo. “Poesía argentina actual: del neobarroco al objetivismo”. Cuadernos hispanoamericanos, n.º 588, 1999, pp. 45-58.

Enríquez, Mariana. “El último verano”. Página/12, 6 de diciembre de 2009, https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-5734-2009-12-06.html.

Ferrari, Marta B. “La operatividad del concepto de autoficción en lírica”. Cuadernos para investigación de la literatura hispánica, n.º 40, 2015, pp. 421-28.

Forné, Anna. “El arte de la reversibilidad en cuatro relatos de familiares de desaparecidos”. alter/nativas revista de estudios culturales latinoamericanos, n.º otoño 5, 2015, p. sp.

Fortuny, Natalia. “Glances in the landscape: Photography and memory in the work of Guadalupe Gaona”. Journal of Romance Studies, vol. 13, n.º 3, diciembre de 2013, pp. 99-109.

Gaona, Guadalupe. Pozo de aire. Bahía Blanca, Vox, 2009.

Germano, Gustavo. Ausencias. Barcelona, Casa América Catalunya, 2007.

Hirsch, Marianne. The Generation of Postmemory: Visual Cultures after the Holocaust. Nueva York, Columbia University Press, 2012.

Huyssen, Andreas. “Memory things and their temporality”. Memory Studies, vol. I, n.º 9, 2016, pp. 107-10.

Leuci, Verónica. “Autoficción, poesía y nombre propio: un debate con puertas abiertas”. Recial, vol. 6, n.º 7, julio de 2015.

Longoni, Ana. “(Sobre Lucila Quieto, Arqueología de la ausencia) Apenas, nada menos”. Arqueología de la ausencia: ensayo fotográfico 1999-2001, Buenos Aires, Casa Nova, 2011, p. sp.

Luengo, Ana. “El poeta en el espejo: de la creación de un personaje poeta a la posible autoficción en la poesía”. La obsesión del yo: la auto(r)ficción en la literatura española y latinoamericana, editado por Vera Toro et al., Madrid, Iberoamericana ; Vervuert, 2010, pp. 251-67.

Masiello, Francine. “Cuerpo y materia: una lectura de la poesía contemporánea argentina”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, vol. 38, n.º 76, 2012, pp. 143-72.

Prieto, Martín, y Daniel García Helder. “Boceto Nº 2 para un… de la poesía argentina actual”. el interpretador, n.o 32, diciembre de 2007, https://revistaelinterpretador.wordpress.com/2017/03/22/boceto-no-2-para-un-de-la-poesia-argentina-actual/.

Quieto, Lucila. Arqueología de la ausencia: ensayo fotográfico 1999-2001. Buenos Aires, Casa Nova, 2011.

Reisz, Susana. “Nuevas calas en la enunciación poética”. INTI, n.º 67/68, 2008, pp. 97-116.

Rigney, Ann. “Materiality and Memory: Objects to Ecologies. A Response to Maria Zirra”. Parallax, vol. 23, n.º 4, 2017, pp. 474–478.

Scarano, Laura. Ergo sum: Blas de Otero por sí mismo. Binges, Editions Orbis Tertius, 2012.

---. Palabras en el cuerpo: literatura y experiencia. Buenos Aires, Editorial Biblos, 2007.

---. Vidas en verso: autoficciones poéticas (estudio y antología). Santa Fe, Ediciones UNL, 2014.

Tannock, Stuart. “Nostalgia critique”. Cultural Studies, vol. 9, n.º 3, octubre de 1995, pp. 453-64.

van Dembroucke, Celina. “The Absence Made Visible”. Intensiones, n.º 4, 2010, pp. 1-29.

Published

2020-01-31

How to Cite

Forné, A. (2020). Nostalgic Gazes in Pozo de Aire, by Guadalupe Gaona. Revista Letral, (23), 8–23. https://doi.org/10.30827/rl.v0i23.9451