Fiction and Insight in Alicia Partnoy’s Testimonial Autofiction, La Escuelita

Authors

  • Patricia López-Gay Bard College, Nueva York

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i23.9445

Keywords:

Autofiction, textual and visual testimony, contemporary literature in Argentina, literature and trauma, Alicia Partnoy, literature and horror.

Abstract

In La Escuelita. Relatos testimoniales (2006 [1986]), are woven together, as a form of exemplary testimonial autoficion, the first-hand testimony given by Alicia Partnoy, the victim, and the drawings made by her mother, Raquel Partnoy. The images contribute to the narrative construction of a visual and textual testimonio that revolves around vision, or lack thereof. The introspective gaze, therein represented visually and verbally, opens the victims to a space of fictionalization that transcends what is seen through the eyes. It is from within this autofictonal space of resistance, I claim, that the blindfolded captives of La Escuelita, including la reaparecida, Alicia Partnoy, navigate their world, and establish a sense of solidarity amongst themselves. Furthermore, Partnoy’s autofictional testimonio breaks with the understanding of literature as an autonomous manifestation detached from the real. La Escuelita is recognized as legal proof in the truth trials where Alicia Partnoy testified, thereby resolving, I argue, the tension between the fictional and the nonfictional that is inherent to literary testimony according to Kaminsky (1993), Taylor (1997), and Detwiler (2000), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia López-Gay, Bard College, Nueva York

Profesora en Bard College, Nueva York

Estudios españoles y lantinoamericanos, Literatura Comparada

References

Arfuch, Leonor. El espacio biográfico: dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2002.

Barnet, Miguel. The Documentary Novel. Amherst, Council on International Studies, State U of New York at Buffalo, 1979.

Bartow, Joanna R. Subject to Change: The Lessons of Latin American Women’s Testimonio for Truth, Fiction, and Theory. Chapel Hill, U of North Carolina P, 2005.

Bermúdez-Gallegos, Marta. “The Little School por Alicia Partnoy: el testimonio en la Argentina”. Revista Iberoamericana, nº 56.151, 2009, pp. 463–476.

Caballé, Anna. “¿Cansados del yo?”. El País, 6/1/2017, https://elpais.com/cultura/2017/01/06/bab lia/1483708694_145058.html (consulta: 14/1/2019).

Calveiro, Pilar. Política y/o violencia: una aproximación a la guerrilla de los años setenta. Buenos Aires, Siglo Veintiuno, 2013.

––––––. Poder y desaparición: los campos de concentración en Argentina. Buenos Aires, Colihue, 1998.

Collette, Marianella. Voces femeninas del exilio. Buenos Aires, Simurg, 2013.

Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas. Nunca Más: Informe de la Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas/Nunca Más. Buenos Aires, Universitaria de Bue-nos Aires, 1986.

Darrieussecq, Marie. “L’autofiction, un genre pas sérieux”. Poétique, nº 107, 1996, pp. 369-380.

De Man, Paul. “Autobiography as De-Facement”. MLN, nº 94.5, 1979, pp. 919–930.

Diaconu, Diana. “Autoficción vs. memorias. Los géneros literarios ante la violencia de los años ochenta en Medellín”. Yo-grafías: autoficción en la literatura y el cine hispánicos, Angélica Tornero (ed.), Madrid, Síntesis, 2017, pp. 75-91.

Detwiler, Louise A. “The Blindfolded (Eye)Witness in Alicia Partnoy’s ‘The Little School”. The Journal of the Midwest MLA, nº33/34, 2000, pp. 60–72.

Doubrovsky, Serge. Fils: roman. Paris, Galilée, 1977.

Eakin, Paul John. Fictions in Autobiography: Studies in the Art of Self-Invention. Princeton, Princeton University Press, 1985.

Foley, Barbara. Telling the Truth: The Theory and Practice of Documentary Fiction. Ithaca, Cornell UP, 1986.

Franco, Jean. “Gender, Death and Resistance; Facing the Ethical Vacuum”. Chicago Review, nº 35.4, 1987: 59–79.

García, Gustavo V. “Hacia una conceptualización de la escritura de testimonio”. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, nº 25.3, 2001, 425–444.

Garramuño, Florencia. La experiencia opaca. Literatura y desencanto. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2009.

Gasparini, Philippe. Autofiction: une aventure du langage. Paris, Seuil, 2008.

González Echevarría, Roberto. The Voice of the Masters: Writing and Authority in Modern Latin American Literature. Aus-tin, U of Texas P, 1985.

Jaccomard, Helène. Lecteur et lecture dans l’autobiographie francaise contemporaine. Genève, Droz, 1993.

Kamenszain, Tamara. La boca del testimonio: lo que dice la poesía. Buenos Aires, Norma, 2007.

Kaminsky, Amy K. Reading the Body Politic: Feminist Criticism and Latin American Women Writers. Minneapolis, U of Minnesota P, 1993.

Lejeune, Philippe. Le pacte autobiographique. Paris, Seuil, 1996.

Lifton, Robert Jay. Death in Life: Survivors of Hiroshima. Chapel Hill, U of North Carolina P, 1987.

Laouyen, Mounir. “New autobiographies=Les nouvelles autobiographies”. Esprit créateur, nº42, vol. 4, 2002, pp. 3-7.

López-Gay, Patricia. “Muertes de autor. De los orígenes de la fotografía a la autoficción”. Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, nº 13, 2017, pp. 131-148.

Ludmer, Josefina. “Literaturas Post-Autónomas”. Ciberletras. Revista de crítica literaria y de cultura, nº 17, 2007, pp. 236-265.

Menchú, Rigoberta, y Burgos, Elisabeth. Me llamo Rigoberta Menchú y así me nació la conciencia. México, Siglo Veintiuno Editores, 1998.

Mora, Vicente Luis. La literatura egódica. Universidad de Valladolid, 2014.

––––––. El lectoespectador: deslizamientos entre literatura e imagen. Barcelona, Seix Barral, 2012. Edición Kindle.

Partnoy, Alicia. La Escuelita. Relatos testimoniales. Buenos Aires, La Bohemia, 2006.

––––––. “On Being Shorter: How Our Testimonial Texts Defy the Academy”. Women Writing Resistance: Essays from Latin America and the Caribbean, Jennifer Brady (ed.), Saint Paul/London, Pluto, 2003, pp. 173–192.

––––––. Revenge of the Apple/Venganza de la manzana. Pittsburgh, Cleis, 1992.

––––––. The Little School: Tales of Disappearance and Survival. Pittsburgh, Cleis, 1986.

––––––. You Can’t Drown the Fire: Latin American Women Writing in Exile. Pittsburgh, Cleis, 1988.

Partnoy, Raquel. “Dibujos en La Escuelita”. 12/7/2014. E-mail.

––––––. “Las Manos Resisten”. Blog: Diálogos-ensayos. Poetas argentinos: Raquel Partnoy. https://rpartnoydialogos1.wordpress.com/las-manos-vencidas/ (consulta: 14/1/ 2019).

Portela, Edurne M. Displaced Memories: The Poetics of Trauma in Argentine Women’s Writing. Lewisburg, Bucknell UP, 2009.

Simón, Paula. “Exilio y autotraducción en la narrativa testimonial concentracionaria argentina. El caso de The Little School. Tales of Disappearance & Survival in Argentina, de Alicia Partnoy”. Orbis Tertius, nº 19.20, 2014, pp. 29-39.

Sommer, Doris. Life/Lines: Theoretical Essays on Women’s Autobiography. Ithaca, Cornell UP, 1988.

Stoll, David. Rigoberta Menchú and the Story of All Poor Guatemalans. Boulder, Westview, 1999.

Strejilevich, Nora. El arte de no olvidar: literatura testimonial en Chile, Argentina y Uruguay, entre los 80 y los 90. Buenos Aires, Catálogos, 2006.

Taylor, Diana. Disappearing Acts: Spectacles of Gender and Nationalism in Argentina’s “Dirty War”. Durham, Duke UP, 1997.

Treacy, Mary Jane. “Double Binds: Latin American Women’s Prison Memories”. Hypatia, nº 11.4, 1996, pp. 130–145.

Yúdice, George. “Testimonio and Postmodernism”. Latin American Perspectives, nº 18.3, 1991, pp. 15–31.

Zapatero Sánchez, Javier. “La literatura testimonial española y la experiencia de los campos de internamiento franceses: una aproximación al corpus”. Castilla: Estudios de Literatura, nº 2, 2011, pp. 215–232.

Published

2020-01-31

How to Cite

López-Gay, P. (2020). Fiction and Insight in Alicia Partnoy’s Testimonial Autofiction, La Escuelita. Revista Letral, (23), 59–88. https://doi.org/10.30827/rl.v0i23.9445