Young People and Social Sciences: To Discuss Again the Function of Universities
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i21.8102Keywords:
universities, society, training, technologic development, reflection, shared knowledge.Abstract
This article questions the role played by universities in today's society, whose order is transformed at great speed and is intrinsically linked to technological development. Without being the exclusive home of culture, the university is, in the midst of the current tsunami of privatizations, one of the last homes of the public. Not a simple refuge of autonomy but a place open to reflection and critical knowledge of what it means to live together.
Downloads
References
Brito, Andrea y Finocchio, Silvia. “(Enseñar a) leer y escribir, en presente y a futuro”. Entrevista a Anne Marie Chartier. Revista Propuesta Educativa, nº. 32, 2009.
Brunner, José-Joaquín. “La idea de universidad en tiempos de masificación”. Revista Iberoamericana de Educación Superior, nº. 7, vol. III, 2012.
Brunner, José-Joaquín (coord.). Educación Superior en Iberoamérica, Informe 2016. Santiago de Chile, RIL editores y Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA), 2016.
Camilloni, Alicia, Gustavo Menéndez y otros. Integración, docencia y extensión, Otra forma de aprender y de enseñar. Santa Fe, Universidad Nacional del Litoral, 2013.
Calderón, Verónica. “La juventud perdida de Latinoamérica” en El País, viernes 13 de agosto de 2010, p. 6.
Conferencia Regional de Educación Superior, Declaración final de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe, 2008.
De Garay, Adrián y Gabriela del Valle-Díaz-Muñoz. “Una mirada a la presencia de las mujeres en la educación superior en México”. Revista Iberoamericana de Educación Superior, nº. 6, vol. III, 2012.
De Garay, Adrián. Mis estudios y propuestas sobre los jóvenes universitarios mexicanos. México, Colección idea Latinoamericana, 2012.
De Hoyos, Rafael; Rogers, Halsey y Székely, Miguel. Ninis en América Latina: 20 millones de jóvenes en busca de oportunidades. Washington D.C, Banco Mundial, 2016.
García Canclini, Néstor; Cruces, Francisco y Urteaga, Maritza. Jóvenes, Culturas Urbanas y Redes Digitales. Madrid, Ariel/UAM/Fundación Telefónica, 2012.
García Canclini, Néstor y Ernesto Piedras. Jóvenes creativos. Estrategias y redes culturales. México, Juan Pablos Editor-Universidad Autónoma Metropolitana, 2006.
Gerber, Verónica y Carla Pinochet Cobos. “Modos de ser lector: cómo leen los que escriben textos e imágenes”, en N. García Canclini y otros, Hacia una antropología de los lectores. Madrid-México, Ariel/UAM/ Fundación Telefónica, 2015.
Harari, Yuval Noah. Homo Deus, breve historia del mañana. Barcelona, Penguin Random House, 2016.
Hopenhayn, Martín. “Inclusión y exclusión social en la juventud latinoamericana”. Pensamiento Iberoamericano. Inclusión y ciudadanía: perspectivas de la juventud en Iberoamérica, nº. 3, 2ª época, 2008.
Mato, Daniel (coord.). Educación superior y pueblos indígenas en América latina. Buenos Aires, Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero, 2015.
McRobbie, Angela. Be Creative: Making a Living in the New Culture Industries. Cambridge, Polity Press, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.