Young People and Social Sciences: To Discuss Again the Function of Universities

Authors

  • Néstor García Canclini Universidad Autónoma Metropolitana de México

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i21.8102

Keywords:

universities, society, training, technologic development, reflection, shared knowledge.

Abstract

This article questions the role played by universities in today's society, whose order is transformed at great speed and is intrinsically linked to technological development. Without being the exclusive home of culture, the university is, in the midst of the current tsunami of privatizations, one of the last homes of the public. Not a simple refuge of autonomy but a place open to reflection and critical knowledge of what it means to live together.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brito, Andrea y Finocchio, Silvia. “(Enseñar a) leer y escribir, en presente y a futuro”. Entrevista a Anne Marie Chartier. Revista Propuesta Educativa, nº. 32, 2009.

Brunner, José-Joaquín. “La idea de universidad en tiempos de masificación”. Revista Iberoamericana de Educación Superior, nº. 7, vol. III, 2012.

Brunner, José-Joaquín (coord.). Educación Superior en Iberoamérica, Informe 2016. Santiago de Chile, RIL editores y Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA), 2016.

Camilloni, Alicia, Gustavo Menéndez y otros. Integración, docencia y extensión, Otra forma de aprender y de enseñar. Santa Fe, Universidad Nacional del Litoral, 2013.

Calderón, Verónica. “La juventud perdida de Latinoamérica” en El País, viernes 13 de agosto de 2010, p. 6.

Conferencia Regional de Educación Superior, Declaración final de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe, 2008.

De Garay, Adrián y Gabriela del Valle-Díaz-Muñoz. “Una mirada a la presencia de las mujeres en la educación superior en México”. Revista Iberoamericana de Educación Superior, nº. 6, vol. III, 2012.

De Garay, Adrián. Mis estudios y propuestas sobre los jóvenes universitarios mexicanos. México, Colección idea Latinoamericana, 2012.

De Hoyos, Rafael; Rogers, Halsey y Székely, Miguel. Ninis en América Latina: 20 millones de jóvenes en busca de oportunidades. Washington D.C, Banco Mundial, 2016.

García Canclini, Néstor; Cruces, Francisco y Urteaga, Maritza. Jóvenes, Culturas Urbanas y Redes Digitales. Madrid, Ariel/UAM/Fundación Telefónica, 2012.

García Canclini, Néstor y Ernesto Piedras. Jóvenes creativos. Estrategias y redes culturales. México, Juan Pablos Editor-Universidad Autónoma Metropolitana, 2006.

Gerber, Verónica y Carla Pinochet Cobos. “Modos de ser lector: cómo leen los que escriben textos e imágenes”, en N. García Canclini y otros, Hacia una antropología de los lectores. Madrid-México, Ariel/UAM/ Fundación Telefónica, 2015.

Harari, Yuval Noah. Homo Deus, breve historia del mañana. Barcelona, Penguin Random House, 2016.

Hopenhayn, Martín. “Inclusión y exclusión social en la juventud latinoamericana”. Pensamiento Iberoamericano. Inclusión y ciudadanía: perspectivas de la juventud en Iberoamérica, nº. 3, 2ª época, 2008.

Mato, Daniel (coord.). Educación superior y pueblos indígenas en América latina. Buenos Aires, Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero, 2015.

McRobbie, Angela. Be Creative: Making a Living in the New Culture Industries. Cambridge, Polity Press, 2015.

Published

2019-01-31

How to Cite

García Canclini, N. (2019). Young People and Social Sciences: To Discuss Again the Function of Universities. Revista Letral, (21), 48–64. https://doi.org/10.30827/rl.v0i21.8102