The writer’s afterpop image: from TV to social networks
DOI:
https://doi.org/10.30827/RLKeywords:
authorship, death of the author, author’s identity, author’s image, afterpop literature, literature and mass media, literature and TV, literature and social network, writers and personal brandingAbstract
This paper analyzes hoy Postmodernism has not meant the total death of the author, as Poststructuralisms had once certified, but his/her mutation into new forms of presenciality, from TV to social networks. Some examples are proposed which show the continuities and changes from appearances of writers on TV during the 70s and 80s, and the current use of blogs or personal profiles in social networks such as Facebook. These cases reveal how literature’s place in everyday culture has changed. But it also shows the adaptation of writers, halfway between the business management of their own image and the conversion of this management in a literary matter.Downloads
References
Álvarez, Jesús Timoteo. “La transición más rupturista: la televisión y sus consecuencias en la sociedad española, 1975-2005”. Televisión y literatura en la España de la Transición (1973-1982), Antonio Ansón, Juan Carlos Ara Torralba, José Luis Calvo Carilla, Luis Miguel Fernández, María Ángeles Naval López, Carmen Peña Ardid (eds.), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, Diputación de Zaragoza, 2010, pp. 231-265.
Ansón, Antonio; Ara Torralba, Juan Carlos; Calvo Carilla, José Luis; Fernández, Luis Miguel; Naval López, María Ángeles; Peña Ardid, Carmen (eds.) Televisión y Literatura en la España de la Transición (1973-1982). Zaragoza, Institución Fernando el Católico, Diputación de Zaragoza, 2010.
Berensmeyer, Ingo; Buelens, Gert; Demoor, Marysa. “La autoría como performance cultural: nuevas perspectivas en estudios autoriales”. Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria, Aina Pérez Fontdevila, Meri Torras Francés (coord.), Madrid, Arco/Libros, 2016, pp. 205-239.
Bruguera, Enric. Los blogs y la organización del conocimiento. Barcelona, UOC, 2007.
Diaz, José-Luis. “Las escenografías autoriales románticas y su «puesta en discurso»”. Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. Aina Pérez Fontdevila, Meri Torras Francés (coord.), Madrid, Arco/Libros, 2016, pp. 155-185.
Escandell Montiel, Daniel. “El escritor convertido en actor: el blogonovelista en su teatrillo”. Despalabro. Ensayos de humanidades, n.º 4, 2010, pp. 1039-1043.
Escandell Montiel, Daniel. “El escenario virtual de la blogoficción. Construcción avatárica en la narración digital”. Nuevos hispanismos. Para una crítica del lenguaje dominante, Julio Ortega (ed.), Madrid, Iberoamericana, 2012, pp. 107-125.
Escandell Montiel, Daniel. “La marca yo y los autores en Internet. Estrategias y espacio de presencialidad en la sociedad-red para la literatura de consumo”. Studia Iberica et Americana, n.º 2, 2015, pp. 353-370.
Escandell Montiel, Daniel. Mi avatar no me comprende. Cartografías de la suplantación y el simulacro. Salamanca, Delirio, 2016.
Everett, Anna. Digital Diaspora. A Race for the Cyberspace. Albany, State University of New York Press, 2009.
Fernández Porta, Eloy. Afterpop. La literatura de la implosión mediática. Córdoba, Berenice, 2007.
Ferré, Juan Francisco. “Taxonomías trasatlánticas: lo hipertextual y lo mediático en la narrativa en español del siglo XXI (fragmento)”. Revista Letral, n.º 11, 2013, pp. 206-213. Disponible en: http://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/3760/3735
Fradejas Rueda, José Manuel. “El análisis estilométrico aplicado a la literatura española: las novelas policiacas e históricas”. Caracteres, vol. 5, n.º2, noviembre 2016, pp. 196-245. Disponible en: http://revistacaracteres.net/revista/vol5n2noviembre2016/analisis-estilometrico/
García Rodríguez, Javier. “Escritores y colgados”. Clarín. Revista de nueva literatura, año 13, n.º 73, 2008, pp. 3-15.
Gómez Trueba, Teresa. “Autores postmortem: replicantes y zombis”. Ogigia, 26, 2019 (número previsto).
Jiménez Cano, Rosa; Polo, Francisco (eds.). La gran guía de los blogs. Barcelona, El Cobre, 2007.
Le Breton, David. El silencio. Aproximaciones. Trad. Agustín Temes. Madrid, Sequitur, 2009 (3ª ed.).
Moles, Abraham. La comunicación y los mass-media. Bilbao, Mensajero, 1975.
Mora, Vicente Luis. Pangea: ciberespacio, blogs y velocidad en el nuevo milenio. Sevilla, Fundación José Manuel Lara, 2006.
Morán Rodríguez, Carmen. “Fanfiction y novela actual (notas para meterse en un jardín con Ortega al fondo)”. Manifestaciones intermediales de la literatura hispánica en el siglo XXI, Gabriela Cordone. Victoria Béguelin-Argimón, (eds.), Madrid, Visor, 2016, pp. 311-327.
Morán Rodríguez, Carmen. “Autorretratos de perfil: las máscaras de José Luis García Martín en Facebook”. Caracteres, vol. 7, n.º 1, mayo 2018, pp. 13-66. Disponible en: http://revistacaracteres.net/revista/ vol7n1mayo2018/autorrelatos/
Naval López, M.ª Ángeles. “Los escritores en TVE: el caso de Camilo José Cela”. Televisión y Literatura en la España de la Transición (1973-1982), Antonio Ansón, Juan Carlos Ara Torralba, José Luis Calvo Carilla, Luis Miguel Fernández, María Ángeles Naval López, Carmen Peña Ardid (eds.), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, Diputación de Zaragoza, 2010, pp. 169-178.
Naval López, M.ª Ángeles. “A fondo [descripción y análisis]”. Televisión y Literatura en la España de la Transición (1973-1982), Antonio Ansón, Juan Carlos Ara Torralba, José Luis Calvo Carilla, Luis Miguel Fernández, María Ángeles Naval López, Carmen Peña Ardid (eds.), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, Diputación de Zaragoza, 2010, pp. 301-305.
Orihuela, José Luis. La revolución en los blogs: cuando las bitácoras se convirtieron en el medio de comunicación de la gente. Madrid, La esfera de los libros, 2006.
Pérez Fontdevila, Aina; Torras Francés, Meri (coord.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. Madrid, Arco/Libros, 2016.
Palacio, Manuel. “Los intelectuales y la imagen de la televisión cultural”. Televisión y Literatura en la España de la Transición (19731982), Antonio Ansón, Juan Carlos Ara Torralba, José Luis Calvo Carilla, Luis Miguel Fernández, María Ángeles Naval López, Carmen Peña Ardid (eds.), Zaragoza, Institución Fernando el Católico, Diputación de Zaragoza, 2010, pp. 11-24.
Pantel, Alice. “Cuando el escritor se convierte en un hacker: impacto de las nuevas tecnologías en la novela española actual (Vicente Luis Mora y Agustín Fernández Mallo)”. Revista Letral n.º 11, 2013, pp. 55-69. Disponible en: http://revistaseug.ugr.es/index.php/letral/article/view/3747
Pérez Parejo, Ramón. Metapoesía y crítica del lenguaje (De la generación de los 50 a los novísimos). Cáceres, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura, 2002.
Pérez Parejo, Ramón. “La crisis de la autoría: desde la muerte del autor de Barthes al renacimiento de anonimia en Internet”. Espéculo, n.º 26, 2004. Disponible en: http://webs.ucm.es/info/especulo/numero26/crisisau.html
Ziran (s.f.). “Pioneros de la comunicación: Repsol, Cela y la choferesa negra” [Post en el blog de la agencia de comunicación Ziran]. Disponible en: http://www.ziran.es/pioneros-de-la-comunicacion-repsol-cela-y-lachoferesa-negra/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.