Millennials epitexts in the reading promotion: multimedia morphologies of the digital age

Authors

  • Eva Álvarez Ramos Universidad de Valladolid
  • Manuel Francisco Romero Oliva Universidad de Cádiz

DOI:

https://doi.org/10.30827/RL

Keywords:

BookTubers, reading promotion, multimedia communication, reading mediation, social reading

Abstract

Technological and thought changes that took place at the end of the last century have defined a new system of social relations. In the same way, the preponderance of the image as a medium of documenting what is happening and also as a new language has led, in a general way, to a communicative fact different from the usual one with modern broadcast channels for the message, a greater flow of information and an indeterminate plurality in the number of receivers. From a more concrete perspective, these transformations have affected to the literary fact, questioning the traditional roles assumed first by the reader and the writer, and later by editors and mediators. This paper pays attention to the literary criticism and to the BookTube phenomenon. It is not its objective to stablish a paradigm of the audiovisual review, but to make a social approach to it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, Elsa. “La LIJ ante la red, una transformación inevitable”. CLIJ. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, n.º 48, 2012, pp.30-39.

Alonso-Arévalo, Julio y Cordón-García, José Antonio. “Lectura Social,metadatos y visibilidad de la información”. Memorias: Tecnologías de la información: tendencias e impacto en las bibliotecas. XLV Jornadas Mexicanas de Biblioteconomía. México, Asociación Mexicana de Bibliotecarios, 2014, pp. 122-146.

Baudrillard, Jean. Pantalla total. Barcelona, Anagrama, 2000.

Beentjes, Johannes W. J. y Van Voort, Tom A. H. “Television and young people’s reading behavior: A review of research”. European Journal of Communication, n.º 4, 1989, pp. 51-77.

Beentjes, Johannes W. J., Koolstra, Cees M., Marseille, Nies, y Van Voort, Tom A. H. “Children’s use of different media: for how long and why?”. Sonia Livingstone y Moira Bovill, Children and their changing media environment. Londres: Lawrence Erlbaum, 2001.

Bell, Daniel. El advenimiento de la sociedad postindustrial. Madrid, Alianza, 1976.

Bougnoux, Daniel. Introducción a las Ciencias de la Comunicación.Buenos Aires, Nueva Visión, 1999.

Bustamante, Enrique. “Introducción. Las industrias culturales entre dos siglos”. En Enrique Bustamante (coord.). Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Industrias culturales en la era digital. Barcelona, Gedisa, 2003, pp. 19-38.

Cassany, Daniel. “Después de internet...”, en Textos de didáctica de la lengua y de la literatura, n.º 57, 2011, pp. 12-22.

Castells, Manuel. La era de la información: economía, sociedad y cultura. vol. 1. La sociedad red. Madrid, Alianza, 1997.

Celaya, Javier. “Tendencias digitales en el mundo del libro”. José Antonio Cordón-García, Fernando Carbajo-Cascón y Julio Alonso-Arévalo, (coords.). Libros electrónicos y contenidos digitales en la sociedad del conocimiento: mercado, servicios y derechos. Madrid, Pirámide, 2012, pp. 51-68.

Debord, Guy. La sociètè du spectacle. París, Buchet-Chastel, 1971.

Federación de Gremios de Editores de España. Barómetro. Hábitos de lectura y compra de libros en España en 2017. Madrid, Federación de Gremios de Editores de España / Ministerio de Educación Cultura y Deporte, 2018.

Gómez Trueba, Teresa y Morán Rodríguez, Carmen. Hologramas. Realidad y relato del siglo XXI. Gijón, Ediciones Trea, 2017.

Jenkins, Henry. Convergence culture. Barcelona, Paidós, 2008.

Lionetti, Julieta. “La próxima lectura. Modelo de recomendación de libros en línea”. En Jose Antonio Millán, La lectura en España. Informe 2017. España, Federación de Gremios de Editores de España,2017, pp. 157-171.

Lluch, Gemma, Tabernero-Sala, Rosa y Calvo-Valios, Virginia. “Epitextos virtuales como herramientas para la difusión del libro”. El profesional de la información, n.º 24, 6, 2015, pp. 797-804.

Lyotard, Jean François. La condición posmoderna. Informe sobre el saber. Madrid, Cátedra, 1994.

Machado Balverdu, Andressa. Comunidade Booktube como alternativa de incentivo à leitura. Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2014.

McHale, John. El entorno cambiante de la información. Madrid,Tecnos, Hermes, 1981.

McLuhan, Marshall. La galaxia Gutenberg. Barcelona: Círculo de lectores, 1993.

McLuhan, Marshall y Powers, Bruce R. La aldea global. Transformaciones en la vida y los medios de comunicación mundiales en el siglo XXI. Barcelona, Gedisa, 1995.

Masuda, Yoneji. Una introducción a la Sociedad de la Información. Perikan-Sha, Tokio, 1968.

Masuda, Yoneji. The Information Society as Post-Industrial Society.Washington, D. C., World Future Society, 1981.

Mattelart, Armand. Historia de la Sociedad de la Información. Barcelona,Paidós, 2002.

Neuman, Susan B. “The displacement effect: Assesing the relation between television viewing and reading performance”. Reading Research Quaterly, n.º 23 (4), 1988, pp. 414-440.

O’Brien, J. Management Information Systems. Managing Information Technology in the Networked Enterprise. Boston, Irwin, 1996.

Platón. República. Libro VII. Madrid, Gredos, 1992.

Pérez Camacho, Carmen y López Ojeda, Andrés. “Los usos sociales de la lectura: del modo tradicional a otras formas colectivas de leer”.Nestor García Canclini, Verónica Gerber Bicecci, Andrés López Ojeda,Eduardo Nivón Bolán, Carmen Pérez Camacho, Carla Pinochet Cobos y Rosalía Winocur Iparraguire, Hacia una antropología de los lectores, México, Ariel-Fundación Telefónica-Universidad Autónoma Metropolitana, 2015, pp. 39-104.

Pindado, Julián. “El desencuentro de los adolescentes y la lectura”.Comunicar, n.º 23, 2004, pp. 167-172.

Piscitelli, Alejandro. Ciberculturas 2.0. En la era de las máquinas inteligentes. Paidós-Contextos. Buenos Aires, Argentina, 2002.

Ravettino Destefanis, Alejandra J. “Booktubers y performances virtuales:modos contemporáneos de difundir y compartir literatura juvenil en la Red”. Ponencia presentada en VIII Jornadas de Jóvenes Investigadores. Eje 4: Producciones, consumos y políticas estéticoculturales.Nuevas tecnologías. Buenos Aires, Argentina, 2015, s.p. Recuperado de https://goo.gl/fyTQqF (Consultado el 20/1/2018).

Rovira Collado, José. “LIJ 2.0. Estudiando la literatura infantil y juvenil en la web social”. Lenguaje y textos, n.º 37, 2013, pp. 161- 171.

Rovira Collado, José. “Redes sociales de lectura: del libro de caras a la LIJ 2.0”. Investigaciones sobre lectura, n.º 3, 2015, pp. 106-122.

Rovira Collado, José. “Booktrailer y Booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del hábito lector”. Investigaciones Sobre Lectura, n.º 7, 2017, pp. 55-72.

Salvat Martinrey, Guiomar y Serrano Marín, Vicente. La revolución digital y la Sociedad de la Información. Sevilla-Zamora, Comunicación social, 2011.

Sánchez Herrera, Joaquín y Pintado Blanco, Teresa. Nuevas tendencias en comunicación. Madrid, ESIC Editorial, 2010.

Tabernero Salas, Raquel. “El book-trailer en la promoción del relato”.Quaderns de Filologia. Estudis literaris, n.º 18, 2013, pp. 211-222.

Tabernero Salas, Raquel. “Los epitextos virtuales en la difusión del libro infantil: Hacia una poética del book-trailer. Un modelo de análisis”. Ocnos. Revista de Estudios sobre lectura, n.º 15 (2), 2015, pp.21-36.

Toffler, Alvin. La tercera ola. Bogotá, Plaza y Janés, 1980.

Touraine, Alain. La sociedad postindustrial. Barcelona, Ariel, 1969.

Vouillamoz, Núria. Literatura e hipermedia. La irrupción de la literatura interactiva: precedentes y crítica. Barcelona, Paidós, 2000.

Published

2018-07-31

How to Cite

Álvarez Ramos, E., & Romero Oliva, M. F. (2018). Millennials epitexts in the reading promotion: multimedia morphologies of the digital age. Revista Letral, (20), 71–85. https://doi.org/10.30827/RL