Green Jade Cover: the Imaginary Materiality of Book in Borges’ Literature

Authors

  • Geraldine ROGERS Centro Científico Tecnológico (CONICET)

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i19.6670

Keywords:

literature, fiction, Jorge Luis Borges, images, visuality, materiality of book.

Abstract

This article addresses problems related to the materiality and visuality of texts in Borges’ literature. This dimension is present not only in Borges’ experiences as a reader but also as a writer and as a director of periodicals and book collections. From 1921 on he was active in the publishing world where literature acquired a visible and tangible body. Some of his fictions thematize − and find an imaginary solution to− the conflicts derived from that contact. In doing so, they question some of the certainties of common sense and they also deal with the scope of some ideas of the material bibliography and sociology of texts: in particular, the one that states that material and visual forms transform texts and produce meaning after literary writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Geraldine ROGERS, Centro Científico Tecnológico (CONICET)

CONICET - Universidad Nacional de La Plata

References

Barbier, Frederic et Catherine Bertho Lavenir (2000). Histoire des médias: de Diderot à Internet. Paris: A. Colin.

Baudelaire, Charles (2014). “El público moderno y la fotografìa”, en El pintor de la vida moderna. Buenos Aires: Taurus.

Bioy Casares, Adolfo (2011). Borges. Barcelona: Planeta.

--(1940). “Prólogo”, en: Borges, Jorge Luis, Silvina Ocampo y Adolfo Bioy Casares. Antología de la literatura fantástica. Buenos Aires: Sudamericana.

Borges, Jorge Luis (1982). Borges el memorioso. Conversaciones de Jorge Luis Borges con Antonio Carrizo. México: Fondo de Cultura Económica.

--(1934). “Dos antiguos problemas”, en Revista Multicolor de los Sábados n.º 40, 5.

--(1928). “La simulación de la imagen”. [La Prensa (1927), 6], en El idioma de los argentinos, Buenos Aires: Gleizer, 83-92.

Borges, Jorge Luis (2011). “Cine. Cinco breves noticias” [Selección. Cuadernos mensuales de cultura 2 y 3 (1933)], en Textos recobrados 1931-1955. Buenos Aires: Sudamericana, 39-42.

--(1936). “El acercamiento a Almotásim”, en Historia de la eternidad. Buenos Aires: Viau y Zona, 135-144.

--(2011). “El autor y sus ilustradores”. [Clarín (1983). Declaraciones recogidas por Jaime Poniachik], en: Textos recobrados 1956-1986. Buenos Aires: Sudamericana, 211.

--(1930). Evaristo Carriego. Buenos Aires: Manuel Gleizer.

--(1989). “Magias parciales del Quijote” [La Nación (1949), 1], en Otras inquisiciones. Obras completas t.2. Buenos Aires: Emecé, 45-47.

--(1928). “Séneca en las orillas”, en Síntesis n.º 19, 29-32.

--(1931). “Séneca en las orillas”, en Sur n.º 1, 174-179.

--(1999). Autobiografía 1899-1970. Buenos Aires: El Ateneo.

--(2000). “De la vida literaria” [El Hogar, 24 de diciembre de 1937], en Borges en El Hogar 1935-1958. Buenos Aires: Emecé, 86.

--(1935). Historia Universal de la Infamia. Buenos Aires: Tor.

--(2007). “El libro”, en Borges Oral. Obras completas 4. Buenos Aires: Emecé, 177.

Cervantes, Miguel (1905). El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha. Barcelona: Sopena.

Chartier, Roger (1989). “El sentido de las formas”, en Iber: revista europea de libros n.º 1, 8-10.

--(2006). Inscribir y borrar. Cultura escrita y literatura (siglos XIXVIII). Buenos Aires: Katz.

Cozarinsky, Edgardo (1974). Borges y el cine. Buenos Aires: Sur.

Croce, Benedetto (1907). “Illustrazioni grafiche ad operere poetiche”, en La Critica. Rivista di Letteratura, Storia e Filosofia diretta da B. Croce n.º 5, 253-255.

Darnton, Robert (2010). “¿Qué es la historia del libro?”. El beso de Lamourette. Reflexiones sobre historia cultural. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 117-146.

Flaubert, Gustave (1998). Correspondance (Édition de Jean Bruneau). Paris: Bibliothèque de La Pléiade.

Hamon, Philippe (2001). Imageries, littérature et image au XIXe siècle. Paris: Éditions José Corti.

Heft, Nicolás y Alan Pauls (2000). El factor Borges. Nueve ensayos ilustrados. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Louis, Annick (2014). Jorge Luis Borges. Obra y maniobras. Santa Fe: Ediciones UNL.

Mallarmé, Stéphane (1945). Oeuvres complètes. Paris: Gallimard. McKenzie, Donald (1999). Bibliography and the Sociology of Texts. Prólogo de Roger Chartier. Cambridge: Cambridge University Press.

Melot, Michel (1985). “Le texte et l’ image”, en Chartier, Roger y Henri-Jean Martin (dir.) Histoire de l’édition française. T III. Le temps des éditeurs. Du Romantisme à la Belle Époque. Paris: Promodis, 286-311.

Kalifa, Dominique (2001). La cultura de masse en France 1. 1860-1910,

Paris: La Decouverte.

Rivera, Jorge B. (1976). “Los juegos de un tímido. Borges en el suplemento de Crítica”, en Crisis n.º 38, 20-23.

Published

2017-12-19

How to Cite

ROGERS, G. (2017). Green Jade Cover: the Imaginary Materiality of Book in Borges’ Literature. Revista Letral, (19), 68–82. https://doi.org/10.30827/rl.v0i19.6670

Issue

Section

Miscellanea