Federico García Lorca: Biographies of the Heart

Authors

  • Oscar BRANDO Consejo de Formación en Educación

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i19.6668

Keywords:

biography, autobiography, emigration, exile.

Abstract

At the time of the documented investigations that for years have besieged the figure of Federico García Lorca, this work seeks to rescue, through two biographical books, two intimate voices: that of Federico’s brother, Francisco García Lorca, and that of José Mora Guarnido, friend of the poet’s youth. The biographies prioritize the familiar look in the surroundings of Granada, the admiration for the character, the pain of sacri­fice and not only speak of the biography but above all of the biographers who write them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oscar BRANDO, Consejo de Formación en Educación

Consejo de Formación en Educación, Uruguay

References

Bernd, Zilà y Giraldi Dei Cas, Norah (coord.) (2014). Glossaire de mobilités culturelles. Bruxelles: Peter Lang.

García Lorca, Francisco (1980). Federico y su mundo. Madrid: Alianza.

Gibson, Ian (1979). Granada en 1936 y el asesinato de Federico García Lorca. Barcelona: Crítica.

Idmhand, Fatiha (2005). José Mora Guarnido, un écrivain entre deux mondes. Tesis doctoral 2005, inédita.

Macadar, Marquesa (2013). “Estrategias para ser y pertenecer/permanecer. La yave, entre la memoria y la invención poética”, en O. Brando, C. Braillon-Chantraine, N. Giraldi- Dei Cas, F. Idmhand (coord.). Navegaciones y regresos. Bruxelles: Peter Lang.

Mora Guarnido, José (1998). Federico García Lorca y su mundo. Buenos Aires: Losada, 1958; 2a. edición con prólogo de Mario Hernández, Granada, Fundación Caja de Granada.

--- (1931). José, Batlle y Ordóñez, figura y transfigura. Montevideo: Impresora Uruguaya.

Nouss, Alexis (2016). La condition de l’exilé. Paris : Fundation Maison des Sciences de l’Homme.

Published

2017-12-19

How to Cite

BRANDO, O. (2017). Federico García Lorca: Biographies of the Heart. Revista Letral, (19), 43–52. https://doi.org/10.30827/rl.v0i19.6668

Issue

Section

Transatlantic Studies