Generation Zero: Past, Present, Sin. Emotions/Time/Space in a group of Cuban writers’ narrative

Authors

  • Laura V. SÁNDEZ Villanova University

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i18.6051

Keywords:

Generation Zero, Cuban literature, emotions, cultural politics, 21st century, impression (Sara Ahmed)

Abstract

Once the norms for the new Cuban national narrative were instated, the “new man” was an ideology determined as a function of moral and economic factors that presupposed an emotional response as its outcome. One could ask what type of emotional disposition requires in the present to exempt oneself from its concept of future. This article reviews some emotional dispositions present in the Generation Zero’s narrative and its discursive position in the lettered city. Both, emotional dispositions and discursive positions, are studied paying attention to which regimes of power/knowledge/pleasure sustains a particular discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed, S. (2015). The Cultural Politics of Emotion. New York: Routledge.

Arango, Arturo (2010). “Cuba, los intelectuales ante un futuro que ya es presente”, en Temas, n.o 64, 80-90.

Behar, Sonia (2009). La caída del hombre nuevo: narrativa cubana del período especial. New York: Peter Lang.

Bobes, Velia Cecilia (2000). Los laberintos de la imaginación: Repertorio simbólico, identidades y actores del cambio social en Cuba. México, D.F.: El Colegio de México. Cervantes, Nico. “Esto no es una botella de Ciego Montero”, en Diario de Cuba, 7 oct. 2013.

Corrales, Javier (2007). “The Gatekeeper State: Limited Economic Reforms and Regime Survival in Cuba, 1989-2002”, en Debating Cuban Exceptionalism. Ed. B. Hoffmann. Nueva York: Palgrave Macmillan, 61-88.

--- (2012). “Cuba’s ‘Equity Without Growth’ Dilemma and the 2011 Lineamientos”, en Latin American Politics and Society, n.o 54.3, 157-184.

Díaz, Infante D. (2014). La revolución congelada: dialécticas del castrismo. Madrid: Editorial Verbum.

--- (2016). “Prólogo”, en Una literatura sin cualidades: escritores cubanos de la generación cero. Editorial Casa Vacía.

Echevarría, Peré Ahmel (2005). Esquirlas. La Habana: Letras Cubanas.

--- (2006). Inventario. La Habana: Ediciones Unión.

--- (2012). Días de entrenamiento. Praga, República Checa: Fra.

--- (2013). La Noria. La Habana: Ediciones Unión.

--- (2014). “La casa de los náufragos o la vista en planta de una generación”, en Quimera, n.o 373, dic. 2014, 16-20.

--- (2015). “En la zona diabólica”, 25 de febrero 2015, en CubaContemporanea. http://www.cubacontemporanea.com/noticias/12298-en-la-zonadiabolica (consultado por última vez en mayo de 2015 y guardado como PDF) ahora disponible en http://arbolinvertido.com/secciones/cultura/en-la-zona-diabolica

“Espacios alternativos de la literatura cubana”. 14 nov. 2016, King Juan Carlos Center, Nueva York. Coloquio.

Fernández Pintado, M.(2013). “Las razones de Papyrus”, en La Siempreviva, n.o 17, 19-21.

Fornet, Jorge (2015). “Desde Cuba: Soldados del Puente”, en lasaforum, spring 2015, vol. XLVI, issue 2, 8-9. Disponible en https://lasa.international.pitt.edu/forum/files/vol46-issue2/Debates3.pdf (consultado en marzo de 2015).

Foucault, M. (1990). The history of sexuality: Vol. I. New York: Vintage Books. Garrandés, Alberto. “Rigor de Garrandés”, en Caimán Barbudo, año 31, n.º 291, 18-20. Gudín, Nelson. El bacán de Cuba: sátira sobre la realidad cubana actual. Espectáculo del 20 aniversario del Aquelarre en el Karl Marx, 2014. https://www.youtube.com/watch?v=zd6k1o_GnPo Guerra, Wendy. Domingo de Revolución. Barcelona: Anagrama, 2016.

Lage, Jorge E. (2007). El Color de la sangre diluida. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

--- (2012). Carbono 14: una novela de culto. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

--- (2014). La autopista: The Movie. La Habana: Editorial Cajachina.

Marx & F. Engels (1974). Obras Escogidas, tomo II. Moscú: Editorial Progreso. “Ministro de Cultura: Artistas exiliados podrán regresar ‘siempre que no ignoren su compromiso’ con el régimen”. Diario de Cuba. 22 oct. 2014. http://www.diariodecuba.com/cultura/1414004734_10922.html

Morales, Osdany (2007). Minuciosas puertas estrechas. La Habana: Ediciones Unión.

--- (2011). “Querido sobrino Gobo. Una entrevista a Juan Luis Guerra sobre la ‘Nueva literatura cubana’ ”, en Quimera, n.o 331, 49-53.

--- (2012). Papyrus. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

Novak, Dazra (2008). Cuerpo público. La Habana: Ediciones Unión.

Padilla, Gilberto (2014). “Diecinueve camellos” [el caso Osdany Morales], en La Gaceta de Cuba, n.o 2, 14-17. Ponte, Antonio José. “Conversatorio Eduardo Lalo y Antonio Ponte: Nuevas rutas del ensayo en el Caribe”. 21 nov. 2013, King Juan Carlos Center, New York. Ponencia. Riverón, Rogelio. “Caso Novísimos”, en Caimán barbudo, año 32, n.º 294, pp.18-19.

Rodríguez, Legna (2010). Ne me quitte pas. La Habana: Casa Editora Abril.

Sández, Laura (2015). “En cada libro cambio de rostro” (entrevista a Ahmel Echevarría), en Diario de Cuba, 1 Feb. 2015. http://www.diariodecuba.com/cultura/1422655847_12625.html

Sontag, Susan (1964). “On Classical Pornography”. https://www.youtube.com/watch?v=atS9kpDxR-0

Tamayo, Caridad (2013). Como raíles de punta: joven narrativa cubana. Santa Clara, Cuba: Ediciones Sed de Belleza. Valdés, Ramiro. Maria Elvira live con Ramiro Valdés y sus consejos a los Cubanos. YouTube. Uploaded on Sep 29, 2009. Last time visited May 31, 2017. https://www.youtube.com/watch?v=73Hrdq2J5WI

Yañez, Mirta (2014). “Género Literatura escrita por mujeres, el ‘canon’ en Cuba”, en Quimera, n.o 373, 21-24.

Published

2017-06-15

How to Cite

SÁNDEZ, L. V. (2017). Generation Zero: Past, Present, Sin. Emotions/Time/Space in a group of Cuban writers’ narrative. Revista Letral, (18), 85–100. https://doi.org/10.30827/rl.v0i18.6051