Too many Anesthesia and very little pain in Agnieska Hernandez´s Theater

Authors

  • Gelsys M. GARCÍA LORENZO Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i18.6050

Keywords:

Generación Cero, Cuban Theater, Agnieska Hernández, Intertextuality, Jesus, Bible

Abstract

In a city called Havana, people have stopped feeling pain or pleasure. They live under the effect of a strange anesthesia. Only a Messiah can save them. Jesusín comes from a town and the staging of the Biblical Passion takes place again. It is the parousia, the long awaited end of time. Agnieska Hernández Díaz (1977) rewrites those favorite themes of la Generación Cero: the apotheosis of the flesh (of the eternal and “sacred” zero body), the intertext, the mapping of an odd country illuminated by a neon light.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arango, Arturo (2007). “Al límite”, en Tablas, v. LXXVI, n.º 1, enero-marzo, La Habana, I-III.

Biblia de Jerusalén (1998). Bilbao: Desclée de Brouwer.

Bloom, Harold (2006). Jesús y Yahvé. Los nombres divinos. Madrid: Taurus.

Díaz Infante, Duanel (comp. y prol.) (2016). “Prólogo”, en Una literatura sin cualidades. Escritores cubanos de la generación cero. Estados Unidos: Aduana Vieja, 7-11.

Echevarría, Ahmel y Jorge Enrique Lage (2013). “(De)Generación. Un mapa de la narrativa cubana más reciente”, en Diario de Cuba, 13 de diciembre de 2013. Disponible en http://www.diariodecuba.com/deleer/1386613604_6269.html.

Hernández, Yohayna (2008). “Prólogo”, en Teatro cubano actual. Novísimos dramaturgos cubanos. La Habana: Ediciones Alarcos, 5-34.

Hernández Díaz, Agnieska (2007). Anestesia, en Tablas, v. LXXVI, n.º 1, enero-marzo, La Habana, III-XII.

Hernández Díaz, Agnieska (2009). San Lunes. Panóptico en dos estaciones. La Habana: Cajachina.

Hernández Díaz, Agnieska (2011). Sol negro. La Habana: Unión.

Piñera, Virgilio (2006). Teatro completo. La Habana: Letras Cubanas.

VV.AA. (2002). Árbol del mundo. Diccionario de imágenes, símbolos y términos mitológicos La Habana: Criterios/ Casa de las Américas/ UNEAC.

VV.AA. (2002). Teatro cubano actual. Novísimos dramaturgos cubanos. La Habana: Ediciones Alarcos. (Incluye Daniel y los leones de Maikel Rodríguez de la Cruz, Sangre de Yunior García Aguilera, El círculo o Perros y cabezas a la deriva en un barco estático de Rayder García Parajón, La Furrumalla de Marien Fernández Castillo y Los días lilas de Maravillado Roca de Gabriela Reboredo Iglesias).

VV.AA. (2007). Tubo de ensayo. La Habana: Casa Editorial Tablas-Alarcos y Fundación Ludwig en Cuba. (Incluye Hotel Occidental de William Ruiz Morales, Partagás de Yerandy Fleites, Tea off-scene de Grethel Delgado Álvarez, El patio de mi casa de Alejandro Arango Milián, Mauricio no es un nombre extraño de Rayder García Parajón y Caballos de Fabián Suárez).

Published

2017-06-17

How to Cite

GARCÍA LORENZO, G. M. (2017). Too many Anesthesia and very little pain in Agnieska Hernandez´s Theater. Revista Letral, (18), 76–84. https://doi.org/10.30827/rl.v0i18.6050