Frictions and Readings of the Cultural Cubensis Archive: Dialogues Between Juan Abreu and Jorge E. Lage

Authors

  • Walfrido DORTA Williams College

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i18.6048

Keywords:

Juan Abreu, Garbageland, Jorge E. Lage, La autopista, cyberpunk, slipstream, bizarro fiction

Abstract

The essay relates Juan Abreu’s Garbageland (2001) and Jorge E. Lage’s La autopista: The Movie (2014) in order to examine their inscription in the generic coordinates of cyberpunk or science fiction and their readings of the literary and cultural Cuban archive. Some symbolic strategies in Abreu’s Garbageland nourish the repertoire of an identitarian exceptionalism. Lage’s La autopista... carries out deflationary gestures that question this exceptionalism and the oracular and allegorical drive of cyberpunk and science fiction, present not only in Abreu’s novel, but also in other texts of the Cuban cyberpunk.

Downloads

Download data is not yet available.

References

“About Bizarro” (n.f.), en Bizarro Central. Disponible en: https://bizarrocentral.com/about-bizarro/

Abreu, Juan (2011). El gen de Dios. [n.l.]: Red ediciones.

Arenas, Reinaldo (1985). “Martí ante el bosque encantado”, en Revista Mariel, no. 8, 4-5.

Castillo Durante, Daniel (2005). Los vertederos de la postmodernidad. Literatura, cultura y sociedad en América Latina. México: Dovehouse-UNAM.

De Armas, Armando (2011). “Juan Abreu: El gen de Dios y la censura de los puritanos”, en Martí Noticias, 22 de noviembre. Disponible en: http://www.martinoticias.com/a/juan-abreu-el-gen-de-dios-y-la-censura-delos-puritanos/8869.html

Dorta, Walfrido (2015). “Conversa en Benefit Street (sobre litetatura cubana reciente)”, en Diario de Cuba, 14 de marzo. Disponible en: http://www.diariodecuba.com/cultura/1426285786_13395.html

--- (2015) “Políticas de la distancia y del agrupamiento. Narrativa cubana de las dos últimas dos décadas”, en Istor. Revista de Historia Internacional, no. 63, 115-135.

Exner, Isabel (2015). “Islas inundadas por el futuro. Los paisajes invisibles de una literatura cyberpunk cubana: Juan Abreu, Garbageland”, en Ottmar Ette, Gesine Müller (eds.), Paisajes sumergidos. Paisajes invisibles. Formas y normas de convivencia en las literaturas y culturas del Caribe. Berlin: edition tranvía, Verlag Walter Frey, 127-145.

Gallina, Manuela (2006). “Garbageland de Juan Abreu: una isla intertextual en la modernidad líquida”, en Susanna Regazzoni (ed.), Alma cubana: transculturación, mestizaje e hibridismo. Madrid: Iberoamericana, Frankfurt am Main: Vervuert, 167-182.

Grillo, Rafael (2012). “Conversando con Jorge Enrique Lage (I): La toxicidad de la ficción, una idea que me persigue…”, en Isliada.com, 9 de julio. Disponible en: http://www.isliada.org/articulos/2012/07/la-toxicidad-dela-ficcion-una-idea-que-me-persigue/

Lage, Jorge E. (2015). Archivo. Madrid: Hypermedia.

--- (2012). Carbono 14. Una novela de culto. La Habana: Letras Cubanas.

--- (2014) La autopista: The movie. La Habana: Ediciones Cajachina.

Los Editores (1983). “Editorial”, en Revista Mariel, no. 1, 2.

Maguire, Emily (2009). “El hombre lobo en el espacio: el hacker como monstruo en el cyberpunk cubano”, en Revista Iberoamericana, vol. LXXV, no. 227, 505-521.

--- (2012). “Islands in the Slipstream: Diasporic Allegories in Cuban Science Fiction since the Special Period”, en M. Elizabeth Ginway, y J. Andrew Brown (eds.), Latin American Science Fiction: Theory and Practice. Gordonsville: Palgrave Macmillan, 19-34.

Matute, Arturo (2015). Idas de escritura: exilio y diáspora literaria cubana (1980 – 2010). Tesis doctoral. University of Pittsburgh.

Pampín, María Fernanda (2009). “Los Diarios de Martí y el hombre natural”, en Temas, no. 57, 105-114.

Price, Rachel (2015). Planet / Cuba. Art, Culture, and the Future of the Island. London, New York: Verso.

Rafael, Rojas (2015). “Otras literaturas cubanas”, en Milenio, 12 de abril. Disponible en: http://www.milenio.com/filias/literaturas-cubanas-isla-Cuba-FIL-escritores-subjetividad-estetica-cultural_0_640136021.html

--- (2016). “Un ethos de la lectura”, en Hypermedia Magazine, 17 de noviembre. Disponible en: https://hypermediamagazine.com/2016/11/17/rafael-rojas-un-ethos-de-la-lectura/

Sterling, Bruce (1989). “Slipstream”, en Electronic Frontier Foundation. Disponible en: https://w2.eff.org/Misc/Publications/Bruce_Sterling/Catscan_columns/catscan.05

--- (2011) [1999]. “Slipstream 2”, en Science Fiction Studies, vol. 38, 6-10.

Simal, Mónica (2012). Tres escritores de la “Generación del Mariel” y el canon literario cubano: Reinaldo Arenas, Carlos Victoria y Guillermo Rosales. Tesis doctoral. Boston University.

Toledano, Juan C. (2005). “From Socialist Realism to Anarchist Capitalism: Cuban Cyberpunk”, en Science Fiction Studies, vol. 32, no. 3, 442-466.

Published

2017-06-15

How to Cite

DORTA, W. (2017). Frictions and Readings of the Cultural Cubensis Archive: Dialogues Between Juan Abreu and Jorge E. Lage. Revista Letral, (18), 37–55. https://doi.org/10.30827/rl.v0i18.6048