Entre lo local y lo global. Legitimidad como apropiación y manipulación en el cine paraguayo contemporáneo: 7 cajas y Luna de cigarras

Authors

  • Gerardo Pignatiello Universidad de Buenos Aires - Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i14.3801

Keywords:

Paraguayan Cinema, Genres, Legitimacy, Global, Local

Abstract

This article analyzes the process of internal legitimation of the two most successful films from Paraguay: 7 boxes and Cicada Moon. Starting with a discussion on Shyon Baumann’s general theory of artistic legitimation, I explore how the structures of these films are built. The use of genres such as gangsters movies, thriller, action, western, horror, and the aesthetics of Italian neorealism establish an internal discussion within the films: by manipulating and adapting foreign cultures it is possible to make a statement on local culture.

Downloads

References

cajas (2012). Juan Carlos Maneglia y Tana Schémbori (Dirs.). Celso Franco, Víctor Sosa, Lali González. Maneglia-Schémbori Realizadores.

Alalachvily, Tatiana y Eliana Antonella Lavia (2014). “Análisis del film 7 cajas”, en Creación y Producción en Diseño y Comunicación vol. 11, n.° 64, 24-26.

Altman, Rick (1999). Film/Genre. London: British Film Institute.

Baumann, Shyon (2001). “Intellectualization and Art World Development. Film in the United States”, en American Sociological Review, vol. 3, n.° 66, 404-426.

--- (2007). “A General Theory of Artistic Legitimation: How Art Worlds Are Like Social Movements”, en Poetics, n.° 35, 47-65.

Brownson, Charles (2014). The Figure of the Detective. A Literary History and Analysis, Jefferson: McFarland&Company.

Courthès, Éric (2013). “‘Siete cajas’: El Paraguay en una pantalla. Entrevista a los realizadores Juan Carlos Maneglia y Tana Schémbori”, en Amerika, n.° 9.

Deleuze, Gilles (1987). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2, Barcelona-Buenos Aires-México: Paidós.

King, Stewart (2014). “Crime Fiction as World Literature”, en Clues. A Journal of Detection, vol. 32, n.° 2, 8-19.

Luna de cigarras (2014). Jorge Díaz de Bedoya (Dir.). Javier Enciso, Víctor Sosa, Nathan Christopher Haase. Koreko Gua-Oima Films.

Perea, Lucas. “‘La plata es fugaz, los sueños permanecen’. Entrevista a Juan Carlos Maneglia y Tana Schémboli, directores de 7 cajas”, online: http://tierraentrance.miradas.net/2014/11/entrevistas/%E2%80%9Claplata-es-fugaz-los-suenos-permanecen%E2%80%9D-entrevista-a-juancarlos-maneglia-y-tana-schembori-directores-de-7-cajas.html

Quintana, Ángel (1997). El cine italiano, 1942-1961. Del neorrealismo a la modernidad. Barcelona-Buenos Aires-México: Paidós. Sosa, Kike. “Amaneciendo con suerte”, online: http://www.abc.com.py/espectaculos/resenas/resena-luna-de-cigarras-1296875.html

Villar, Diego e Isabelle Combès (2013). “La Tierra sin mal. Leyenda de la creación y destrucción de un mito”, en Tellus, vol. 13, n.° 24, 201-225.

Warshaw, Robert (2004). “Movie Chronicle: The Westerner”, en Film Theory and Criticism. New York-Oxford: Oxford University Press, 703-716.

Published

2015-06-01

How to Cite

Pignatiello, G. (2015). Entre lo local y lo global. Legitimidad como apropiación y manipulación en el cine paraguayo contemporáneo: 7 cajas y Luna de cigarras. Revista Letral, (14), 95–109. https://doi.org/10.30827/rl.v0i14.3801