Autonomía vs. legitimidad, un dilema vanguardista. El caso del invencionismo
DOI:
https://doi.org/10.30827/rl.v0i14.3798Keywords:
Legitimacy, Autonomy, Avant-Garde, InventionismAbstract
How to legitimize an art that rejects tradition to authorize its practice? How to support it when this refuses the institutionalization process while recognizes itself as artistic? Avant-garde nature disrupts the traditional legitimacy because its autonomy divorces them from any heteronomous law. Thus, solving the tension between autonomy and legitimacy has been the unavoidable challenge that faced each avant-garde that committed to update art when History twisted its course. From the case of Argentinean invencionism, and a characterization of avant-garde that connects its occurrence with particular historical conditions, this study analyzes three mechanisms alternative to tradition, that avant-garde movements display to legitimate as artistic expressions and authorizes its practice: the interdisciplinary bonds, the construction of new genealogies, and the group grounds.Downloads
References
Adorno, Theodor W. (1983). Teoría estética. Madrid: Hyspamérica.
Aguilar, Gonzalo (2003). Poesía concreta brasileña: las vanguardias en la encrucijada modernista. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Alonso, Rodolfo (2009). “Prólogo”, en Poesía Buenos Aires (1950-1960).Antología íntima. Buenos Aires: Ediciones del Dock.
Badiou, Alain (2005). El siglo. Buenos Aires, Manantial.
Bauman, Zygmunt (2003). Comunidad. En busca de seguridad en un mundo hostil. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bayley, Edgar (1948). “La poesía”, en Contemporánea, primera época, n.º 1, año 1, 1.
Buck-Morss, Susan (2004). Mundo soñado y catástrofe. La desaparición de la utopía de masas en el Este y el Oeste. Madrid: Visor.
Bürger, Peter (2000). Teoría de la vanguardia. Barcelona: Península.
De Micheli, Mario (2000). Las vanguardias artísticas del siglo XX.Madrid: Alianza.
Foucault, Michel (2012). Esto no es una pipa. Ensayo sobre Magritte. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
García, María Amalia (2011). El arte abstracto. Buenos Aires: Siglo XXI.
Giunta Andrea (2001). Vanguardia, internacionalismo y política. Arte argentino en los años sesenta. Buenos Aires: Paidós.
Gunia, Inke (2014). La revista de vanguardia “poesía buenos aires”. Sintetizar
la aldea y el universo. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.
Huyssen, Andreas (2006). Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
Jitrik, Noé (1964). “Poesía argentina entre dos radicalismos”, Zona de la Poesía Americana, n.º 3, mayo.
Jitrik, Noé y Celina Manzoni (dirs.) (2009). Historia crítica de la literatura argentina. Rupturas. Buenos Aires: Emecé, vol. 10.
Jorge, Gerardo (2012). “Dilemas en la poesía argentina de los años cincuenta.Las primeras publicaciones de Leónidas Lamborghini, la revista Poesía Buenos Aires, lo antipoético y la modernización”, en Exlibris. Revista del Departamento de Letras. Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras (UBA), año 1, n.º 1, otoño. Disponible en: http://www.filo.uba.ar/contenidos/carreras/letras/exlibris/contenido.html
Lauria, Adriana (2003). El arte concreto en Argentina. Buenos Aires:Centro Virtual de Arte Argentino. Disponible en: http://cvaa.com.ar/02dossiers/concretos/03_definicion.php
Lucena, Daniela (2011). “Arte concreto y nueva visión: una lectura en clave política”, en Aurora. Revista de Arte, Mídia e Política, n.º 10.
Maldonado, Tomás y Judith Savloff (2007). “Éramos jóvenes insoportables”,Perfil. Argentina, 23 de diciembre, Sección Cultura. Disponible en: http://www.diarioperfil.com.ar/edimp/0219/articulo.php?art=4811&ed=0219
Masiello, Francine (1986). Lenguaje e ideología. Las escuelas argentinas de vanguardia. Buenos Aires: Hachette.
Prieto, Martín (2006). Breve historia de la literatura argentina. Buenos Aires: Taurus.
Rothfuss, Rhod (1944). “El marco: un problema de la plástica actual”. Arturo,n.º 1, verano. s.p.
Sarlo, Beatriz (1988). Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Nueva Visión.
Shwartz, Jorge (2002). Las vanguardias latinoamericanas. Textos programáticos y críticos. México, Fondo de Cultura Económica.
Williams, Raymond (2004). “La fracción Bloomsbury”, en Revistas Culturales Uruguayas: estudios e índices (1865-1974). Montevideo: Programa de Documentación en Literatura Uruguaya y Latinoamericana de la UdelaR.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Letral is an open access journal under a Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 license.
The works published in this journal may be reused, distributed and publicly presented for non-commercial purposes, provided that: cite the authorship and the original source of the publication (journal, publisher and URL of the work).
We strongly recommended you to share our published articles in social and scientific networks, institutional and public repositories, personal or institutional websites, blogs, Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, etc.
The journal allow the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.
We are completely free, both for readers and authors.