Aproximación a la idea de lector cómplice en Julio Cortázar

Authors

  • Mariángeles Fernández Foundation Germán Sánchez Ruipérez

DOI:

https://doi.org/10.30827/rl.v0i12.3772

Keywords:

Julio Cortázar, Hopscotch, Engaged Reader, Receiving Artwork, Maria Herminia Descotte, Game, Family Romance

Abstract

Argentine writer Julio Cortázar (1914-1984), in Hopscotch, his summit work, introduced the concept of the engaged reader, which together with the playful purpose of the novel itself, revolutionized the literary scene of the 1960s when it was published, long before studies about “receiving artwork” were commonplace. The genesis of the concept of the engaged reader is the discovery of others, the other as a human being, which is reflected in the story "The Pursuer". From a biographical point of view, an early disappointment experienced by Cortázar as a young writer contributes to the idea that creativity reflected in artwork operates as exorcism to frustrations and traumas of childhood.

Downloads

References

Cortázar, Julio (1963). Rayuela. Buenos Aires: Sudamericana.

––– (1967). La vuelta al día en ochenta mundos. Buenos Aires: Siglo XXI.

––– (1973). La casilla de los Morelli. Edición, prólogo y notas de Julio Ortega. Barcelona: Tusquets.

––– (1978). Territorios. México: Siglo XXI.

––– (1985). Salvo el crepúsculo. Madrid: Alfaguara.

––– (1997). Rayuela. Edición crítica de Julio Ortega y Saúl Yurkievich.Madrid: ALLCA XX. III. Colección Archivos.

Descotte, María Herminia (1970). Revista Atlántida. Buenos Aires: Editorial Atlántida.

El tesoro de la juventud o Enciclopedia de conocimientos (s/f). W.M. Jackson, Inc. Editores. Clinton. Mass. (USA). 20 Tomos.

Ferenczi, Sándor (1932). Confusión de lengua entre los adultos y el niño. Conferencia pronunciada en el XII Congreso Internacional de Psicoanálisis en Weisbaden. En http://es.scribd.com/doc/154748101/

Gasparino, Alba (1998). “La creatividad autobiográfica del adolescente”. (Artículo inédito).

––– (2012). “El secreto familiar y su dinámica intergeneracional”, en Intersubjetivo Intrasubjetivo. Revista de Psicoterapia psicoanalítica y salud. Vol. 12. n.º 2.

Neruda, Pablo (1974). Confieso que he vivido. Barcelona: Seix Barral. Picón Garfield, Evelyn (1978). Cortázar por Cortázar. México: Universidad Veracruzana.

Prego, Omar (1985). La fascinación de las palabras. Conversaciones con Julio Cortázar. Barcelona: Muchnik Editores.

Reis, C. y Lopes A.C. (1996). Diccionario de narratología. Salamanca: Ediciones Colegio de España.

Soler Serrano, Joaquín (1986). Conversaciones con las grandes figuras literarias de nuestro tiempo. Escritores a fondo. Barcelona: Planeta.

Vilela, Sergio (2011). El cadete Vargas Llosa. La mejor ficción nace de la realidad. Alcalá La Real (Jaén): Alcalá Grupo Editorial.

Published

2014-06-01

How to Cite

Fernández, M. (2014). Aproximación a la idea de lector cómplice en Julio Cortázar. Revista Letral, (12), 58–69. https://doi.org/10.30827/rl.v0i12.3772